خلاصه‌ای از توییت الکس کروگر در مورد تغییرات اساسی در رویکرد فدرال رزرو

Mahdi
Mahdi Jan 10, 2022
خلاصه‌ای از توییت الکس کروگر در مورد تغییرات اساسی در رویکرد فدرال رزرو

داده­‌ها نشون میدن که در رویکرد فدرال رزرو تغییرات اساسی­ بوجود اومده. (ظاهرا) فدرال رزرو با قاطعیّتِ تمام سیاست­هایِ سختیگرانه­‌ای رو در پیش گرفته چون دغدغه‌­ی اصلی فدرال رزرو دیگه «اشتغال» نیست بلکه «تورّم» شده، و فدرال رزرو مجبور هست که برای مبارزه با توّرم «نرخ بهره» رو افزایش بده. تمام این روندِ تغییر رویکرد با این جمله‌­ی جرمی پاول در جلسه‌­ی 30 دسامبر شروع شد که:

«توّرم دیگر یک امر موّقتی نیست»

و نقطه‌ی اوج این روند زمانی بود که خلاصه‌ی جلسه‌­ی روز چهارشنبه­­‌ی فدرال رزرو اعلام و معلوم شد که در اون جلسه مقامات فدرال رزرو دررابطه با سرعت بخشیدن به روندِ برگردوندن «ترازنامه‌­ی مالی» به وضعیت نرمال خودش مشغول بحث بودن. این مسأله­‌ی دوّم انقدر نگران­‌کننده بود که ماشه­‌ی ریزش بازار سریعاً بعدش چکونده شد. این خبر به شکل خیلی غیرعادی­ باعث ریزش مارکت شد و تنها دلیل ریزش، اطلاع بازار از تصمیم فدرال رزرو برای تغییردادن مواضع قبلیش بود. افزایش «نرخ بهره» یا همون «تسهیل کمّی» نباید انقدری باعث ریزش مارکت بشه که روند صعودی رو در تمام دارایی­‌ها نزولی کنه. اما موضوع فراتر از اینهاست. مسأله مسأله­‌ی عجله­‌ی فدرال رزرو در اتخاذ سیاست­‌هایِ سختیگرانه و احتمالِ تسریعِ روند بازگردوندن ترازنامه‌­ی مالی به وضعیت نرمال خودش هست.

 

بیاید یک نگاهی به گاه‌شمارِ تصمیماتِ فدرال رزرو بندازیم:

·        عدم انتظار رشد سریع نرخ بهره در سال 2022 (جلسه‌­ ماه ژوئن فدرال رزرو)

·        انتظار رشد تقریباً سریع (احتمالا رشدِ متعادل) نرخ بهره در سال 2020 و اعلام اینکه سیاست‌­های تسهیل کمّی به زودی اجرایی می­شوند (جلسه­ ماه سپتامپر فدرال رزرو)

·        اعلام اجرای بدون شتاب سیاست‌های تسهیل کمّی (جلسه­ ماه نوامبر فدرال رزرو)

·        انتظار رشد سه برابری نرخ بهره بعلاوه­ اجرای سریع سیاست­‌های تسهیل مالیِ (جلسه­ ماه دسامبر فدرال رزرو)

·        بحث پیرامونِ تسریع در روند بازگردوندن ترازنامه­ مالی به حالت نرمال خودش در سال 2022 (جلسه­ ماه دسامبر فدرال رزرو که این موضوع بعد از اعلام خلاصه­ جلسه، فهمیده شد)

پس داریم می‌­بینیم که در کمتر از شش ماه، فدرال رزرو از موضعِ «عدم انتظارِ بالارفتنِ سریعِ نرخ بهره در سال 2022» به «انتظار رشد سه برابریِ نرخ بهره، تسریع تیپرینگ، و بحث در رابطه با سرعت دادن به روند بازگردوندن ترازنامه­ مالی به وضعیت نرمال» تغییر موضع داده. خیلی وقت بود که کسی به برگردوندن ترازنامه­ مالی به وضع نرمال خودش توّجه نداشت. اما درحال حاضر نه تنها این مسأله در آینده­ نزدیک یک احتمال به حساب میاد، بلکه فدرال رزرو صحبت از این می­کنه که خیلی سریع­تر از سال 2018 این کار رو می­خواد انجام بده. درست به همین دلیل بود که مارکت کریپتو هفته­ گذشته طی 2 روز بینِ 15 تا 30 درصد ریزش داشت.

«بازگردوندن سریع ترازنامه به وضعیت نرمال، خیلی وحشتناک باعث ریزش مارکت میشه»

 

اما معنایِ برگرداندن ترازنامه­ به وضعیت نرمال چیه؟ معناش «معکوس کردن» روندِ خریدهایی هست که فدرال رزرو تا الان بخاطر سیاست‌­های تسهیل کمّی انجام داده (به این کار «سیاست کمّی انقباضی» هم گفته میشه). باید بدونیم که فدرال رزرو از آغاز شیوع کرونا، ماهیانه 120 میلیارد دلار، تحت عنوان سیاست‌­های تسهیل کمّی، به ترازنامه­ خودش اضافه کرده. تسریعِ اجرای سیاست‌­های کمّیِ انقباضی معناش این هست که فدرال رزرو از حالا به بعد برخلاف کاری که تا الان انجام میداده عمل کنه، یعنی اگر تا حالا داشته پول وارد چرخه­ اقتصادی می­کرده از الان به بعد بجای تزریق کردن پول به بازار، پول رو از چرخه­ اقتصادی خارج کنه اون هم با نرخی بیش از 50 میلیارد دلار در ماه (50 میلیارد میزان نرخ اجرای سیاست‌­های کمّی انقباضیِ فدرال رزرو در سال 2018 بود. یعنی در سال 2018 با اجرای این سیاست‌­ها فدرال رزرو ماهیانه 50 میلیارد دلار از چرخه اقتصادی کشور خارج می­کرد).

بیاید اصلا فرض کنیم که این نرخ 80 میلیارد دلار هست. بنابراین فرض، فدرال رزرو از «روندِ تزریقِ ماهیانه 120 میلیارد دلار به چرخه­ اقتصادی» به «روندِ خارج کردنِ ماهیانه 80 میلیارد دلار از چرخه­ اقتصادی» تغییر رویکرد میده و این یعنی از الان به بعد قرار هست که ماهیانه 200 میلیارد دلار از چرخه­ اقتصادی خارج بشه.

خب حالا معنای این مطلب برای مارکت کریپتو چی می­تونه باشه؟ خیلی ساده­ است، ارزهای دیجیتال در بالاترین نقطه­ از منحنیِ ریسک قرار دارن (یعنی پرریسک­ترین دارایی‌­ها هستن) و همونطوری که رمزارزها از سیاست‌های فوق‌­العاده سستِ مالی خیلی بهره‌­مند میشن و سود می­برن، از سیاست‌­هایِ پیش­بینی نشده­ انقباضی هم آسیب خیلی زیادی خواهند خورد، چون با اجرایی شدن این سیاست‌­ها پول قطعا بسمت دارایی­‌های کم ریسک جریان پیدا می­کنه.


بذارید این موضوع رو به زبانِ شت­کوینی براتون توضیح بدم:

وقتی که پروژه‌­های دیفای نرخ سوددهی­‌شون رو از طریقِ «افزایش دادن تعداد توکن‌­­هاشون» بالا ببرن چه اتفاقی می­افته؟ قیمت اون ارز پایین میره؛ و زمانی که پروژه‌­ها اقدام به «توکن‌­سوزی» کنن چه اتفاقی می­افته؟ قیمت بالا میره. حالا فدرال رزرو در اینجا نقش همون استاد ارشدِ شت­کوین رو داره و دلار آمریکا هم پادشاهِ شت­کوین‌­هاست. به موازات اینکه فدرال رزرو از روند «افزایش تعداد کوین‌­ها» (بزرگ کردنِ ترازنامه­ مالی) بسمت «توکن سوزی» حرکت کنه، ارزش دلار آمریکا بالا میره و درمقابل ارزش هرچیز دیگه­‌ای پایین میاد. خب معنای این حرف چیه؟ ارزهای دیجیتال تا همین الان هم به طور چشمگیری با افت قیمت مواجه شدن. بیت­کوین تا این لحظه 40 درصد و اتریوم هم 30درصد از ATHهای خودشون پایین اومدن. قیمت­‌ها الان در فاز اشباع فروش هستن و در نواحی مقاومتیِ مهمی قرار دارن. با این وجود، مطالبِ به بیرون درز کرده از جلسات فدرال رزرو هنوز آنقدرها هم منفی نشدن.

 

من فکر می­کنم:

·        طی چند روز آینده بازگشت قیمت رو شاهد خواهیم بود.

·        بازگشت به بالا یا پایین؟ خب، این بستگی به گزارشاتی داره که قرار هست چهارشنبه در رابطه با توّرم داده بشه.

·        تا آخر سه ماهه­ اوّل سال جاری، گارد دفاعی خودتون رو حفظ کنید.

·        ماه می خرید کنیم و بعد حالش رو ببریم؟ پیش­بینیِ اینکه مارکت چه زمانی کاملاً گاوی میشه اصلا ممکن نیست پس صبور باشید.

اطلاعات مربوط به توّرمِ آمریکا روز چهارشنبه منتشر میشه. فکر می­کنم که قیمت بیت­کوین تا اون روز بین 41هزار تا 44 هزار (البته با کمی میل بسمت بالا) نوسان داشته باشه. البته باز این بستگی داره به اینکه قیمت با چه قدرتی از ناحیه­ 40هزار دلار پس زده بشه. حالا اگر «شاخصِ قیمت مصرف­‌کننده» یا همون CPI با گرفتن شیب نزولی ما رو غافلگیر کنه، انتظارِ افزایشِ قیمت بیت­کوین و تغییر روند مارکت رو برای مدتی می­تونیم داشته باشیم. اما اگر CPI با گرفتن شیب صعودی بخواد ما رو سوپرایز کنه، مثل برق از مارکت خارج بشید، چون بیتکوین به 30هزار دلار میرسه.

اگر نرخ توّرم آمریکا مطابق با اونچه که پیش­بینی شده یعنی 7.1 درصد باشه، خیلی منطقی به نظر میاد که خرس­های بازار بعد از انجام یک Breakout Failure در ناحیه­ 40 هزاردلار بسمت پایین (تله­ خرسی) سریع قیمت رو برگردونن و چارت رو هم دنبال خودشون بکشونن. به هرحال همیشه گفته شده که «مارکتِ کریپتو تابع بیت­کوین و بیت­کوین تابعِ بازار سهام هست».

 

خلاصه مطلب:

 فدرال رزرو میگه که قصد داره تا حباب ایجاد شده رو از بین ببره. سناریوی خرسی برای بازار این هست که واقعا این کار را انجام بده. سناریوی گاوی این هست که توّرم شروع کنه با یک نرخ ثابت، کم و کمتر بشه و درنتیجه فدرال رزرو مجبور نشه که کاری بکنه. مسأله­ مهم فقط توّرم هست. من فکر می­کنم که توّرم درنهایت به این سه دلیل پایین میاد:

·        سیاست­های پولی انقباضی‌­تر

·        پاک کردن ریشه­ مشکل یعنی چاپِ پول

·        سیطره­­‌ی بلندمدت سیاست­های ضدتوّرمی

حالا مارکت انتظار داره که نرخ توّرم تا انتهای سال جاری کاهش چشمگیری داشته باشه، اما سئوال این هست که «آیا توّرم با سرعت کافی پایین میاد یا اینکه درنهایت فدرال رزرو همه­ ما را سرکار می­گذاره؟» و سوال آخر هم این هست که: « آیا مارکتِ کریپتو می­تونه فدرال رزرو رو در صورتیکه بخواهد تمام توانش رو به کار بگیره تا شمشیرِ تیزِ سیاست­های ضدتوّرمی­‌اش رو تو سر مارکت پایین بیاره، نادیده بگیره؟» من که شک دارم که بتونه چنین کاری بکنه. جمله­­ «با فدرال رزرو سرشاخ نشو» در رابطه با هردو طرفِ بالا و پایین (بالارفتن مارکت یا پایین اومدنش) صدق می­کنه. اگر فدرال رزرو بخواهد که خیلی سختگیرانه عمل کنه، همه­ ما به مشکل خواهیم خورد.

 

پی‌­نوشت:

این مطلب برداشت آزادی از رشته توئیت آقای Alex Kruger بود و توصیه­‌های ایشون نظر شخصی خودشون هست. 


برای خواندن مطالب بیشتر از این نویسنده: توییتر/ مهدی



دیدگاه کاربران
حامد Jan 11, 2022

متشکر از ترجمه رو انتشار خبر یکی از بهترین سایتهای خبری هستید

رضا Jan 12, 2022

با سپاس از شما

ارسال دیدگاه جدید