جنبـــش وال‌استریت (مایکل سیلور قــــدّیس)

Mahdi
Mahdi Feb 07, 2022
جنبـــش وال‌استریت (مایکل سیلور قــــدّیس)

«بذری کاشته‌ام که حواریّون آبش می‌دهند، اما رشد آن به دست خداست. پس، نه آن که بذر را کاشته و نه آن که آبش داده، هیچ مهم نیستند، بلکه تنها خداوند است که همه چیز را رشد می‌بخشد. آن که بذر را کاشته و آن که آن را آب داده، هر دو یک هدف دارند، زیرا که هر دو در خدمت خدایند» (عهد جدید، نامه‌ی اوّل پولس به قُرنتیان)


پیش‌نوشت:

1.      به غیر از دو بخش «مقدّمه» و «خاتمه» سایر بخش‌ها برداشتی آزاد همراه با زبان طنز از مقاله‌ی آقای لئوجاکِبسون است که لینک آن در پایان این نوشتار قرار داده شده است.

2.      از آنجایی که تاریخ نگارش آن مقاله به آوریل سال گذشته برمی‌گردد اعداد و ارقامِ بیان شده متناسب با همان زمان است.

3.      نویسنده­­‌ی این سطور نه بیتکوین ماکسی است و نه جمود فکری دارد، اما بر این باور است که بین مفهومِ بیتکوین در این روزها و آنچه که ساتوشی ناکاموتو در ذهن داشت فاصله‌یِ زیادی ایجاد شده است.


مقــــــــدّمه

تابستان گذشته (تابستان ۲۰۲۰)، هیچ‌کس در دنیایِ کریپتو نمی‌دانست که مایکل سیلور کیست. امّا تقریباً یک سال بعد، حرف‌های او در رابطه با بیتکوین آن‌چنان وزنی یافته که قدرت آن را دارد که قیمت بیتکوین را تغییر دهد. (لئو جاکبسون)

 

این داستان مردی است که این روزها صحبت­‌ها و توییت‌هایش چشمان بسیاری از تازه آشنایان با دنیای کریپتو را از اشک ذوق لبریز می­‌کند. کسی که در بیشتر محافلِ بیتکوین از او یاد شده، با او مصاحبه می­‌شود، صاحب‌نظر است و اخبار فتوحاتِ جدیدش در سرزمین بیتکوین، با خوش‌رنگ‌ترین کلمات، بر سر در تمام خبرگزاری‌های دنیای کریپتو نصب شده و صدایش برای روزهای متوالی در گوش اهالی این سرزمین طنین‌انداز است.

اما مایکل سیلور حقیقتاً کیست؟ آیا او همان گونه که این روزها در قامت یک شوالیه­­‌ی تمام عیار هرکجا که دشمنی قصد دست‌اندازی به اقلیمِ بیتکوین را دارد ظاهر می‌­شود، در آغاز راه هم در میان هواداران بیتکوین بوده است؟ منظورم روزهایی است که بیتکوین این‌گونه توصیف می‌شد:

«... ارز دیجیتالی که این مزیّت را دارد که حتّی فقیرترین افراد جهان بتوانند آن را در حساب دیجیتال خود بدون نیاز به کارمزدهای سرسام‌آور حفظ کرده و به‌جای پول نقد از آن بهره بگیرند» (نتانیال پوپر، طلای دیجیتال)

آیا سیلور در روزگاری که ساتوشی ناکاموتو رؤیای «شکل جدیدی از پول جهانی که هرکس بتواند آن را داشته باشد و هرکجا که بخواهد آن را خرج کند / نتانیال پوپر، طلای دیجیتال» را در سر می‌پروراند، هم­‌آغوش مردمی که تمام دارایی خود را در بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ از دست داده بودند، شده بود و به آن‌ها (درست مثل این روزها) با کلمات تراشیده شده و اوزان کوک شده از آینده‌ای خبر می‌­داد که قرار بود یک رمزارز برای آنان به ارمغان آورد؟ آیا سیلور در میان مردمی بود که صدای اعتراض‌شان در وال‌استریت خواب از سر ناکاموتویِ قصّه‌ی ما چنان ربوده بود که ذهنش را آبستنِ نوزادی به نام بیتکوین نمود؟

دکتر رنانی تعریف زیبایی از معنای انقلاب دارند: «انقلاب اقدام آگاهانه و جمعی انسان‌ها برای حراست از انسانیّتی‌ ا­ست که گاه تحت‌فشار سنت‌های اجتماعی یا ستم ساختارهای سیاسی رو به اضمحلال می­‌رود». تاریخ همیشه نشان داده است که انقلاب‌ها چگونه دستخوش تحریف شده و افرادی که در آغاز راه هیچ‌گونه همراهی و همدلی با حرکت مردم نداشتند چگونه رفته‌رفته بر موج التهابات و انتظارات سوار گشته و برای خود جایگاهی فرهی و اسطوره­‌ای ساخته‌اند. اگر توّلد بیتکوین آغاز یک انقلاب برای رهایی ما از کشتیِ دزدان دریایی بانک نشین بود، باید کمی با گذشته‌یِ کسانی که حالا پرچم به دست این انقلاب شده‌­اند آشنا باشیم تا بدانیم آیا آنچه شاهدش هستیم همان است که روز اوّل عدّه‌­ای برایش به پا خواستند یا آنکه تنها چیزی که از آن ایّام به‌جامانده فقط لفظِ «انقلاب» است و بس.

«بسیاری از بانک‌دارها، اقتصاددان­‌ها و مقامات رسمی دولت، هواداران دوآتشه­‌ی بیتکوین را به‌عنوان مشتی مُبلغِ خام که یک دیوانگی دلّالانه را با شور و هیجان تبلیغ می‌کنند، تلقّی کرده و نادیده می‌گرفتند» (نتانیال پوپر، طلای دیجیتال)

مدّتی است به مایکل سیلور لقّب مبشرِّ (Evangelist) بیت­کوین را داده‌­اند. Evangelist در ریشه‌­ی لغوی خود که مأخوذ از زبان یونانی­ست به معنای کسی است که خبر خوب می‌­دهد (Angel هم از همین ریشه گرفته شده است) و در اصطلاح اشاره به حواریّون و پیروان مسیح دارد که با حرارت تمام در پی تبلیغ آیین مسیح و آشناکردن مردم با آموزه‌­های وی بودند. اوّلین مبشران مسیح مِرقُس، یوحنّا، متا و لوقا بودند که أناجیل اربعه را به رشته‌­ی تحریر درآوردند (البته این لغت گاهی برای اشاره به هر مُبَلغی که با شور و هیجان از چیزی دفاع می­‌کند نیز به کار برده می‌­شود). در اینجا هدف ما ریشه‌­یابی کلمات نیست، اما تغییردادن معنای کلمات همواره راه بسیار بی‌دردسری برای تحریفِ جنبش‌ها بوده است، خواه آن جنبش یک جنبش اجتماعی باشد، خواه فلسفی و یا علمی.

در این مقاله سعی داریم که نگاهی اجمالی به گذشته­‌ی مایکل سیلور بیندازیم و ببینیم آیا این شخص، همان گونه که کلیسایِ خبرگزاری‌ها این روزها به او این لقب (لقبی که اشاره­‌ای ضمنی به «باور و اعتقاد راسخِ» شخص مُبَلغ به چیزی که تبلیغش را می­‌کند دارد) را داده­‌اند از آغاز حواریِ بشارت‌دهنده‌ی رسالت ساتوشی ناکاموتو بوده است یا اینکه فقط صلیب‌سازی است که بیتکوین را به صلیب کشیده و در پای آن به رقص و پایکوبی مشغول است.

«... ۵ سال پس از پیدایش بیتکوین این‌گونه تخمین زده می‌­شد که تنها ۱۵ درصد از کدهایِ پایه‌ی بیتکوین همان است که ساتوشی ناکاموتو در آغاز نوشته بود» (نتانیال پوپر، طلای دیجیتال)

 

پیـــــــدایش

قصّه از ۱۱ آگوست سال ۲۰۲۰ میلادی آغاز شد، زمانی که مدیرعامل مایکرواستراتژی برای اولین‌بار اعلام کرد که شرکتش سرمایه‌گذاری بلندمدّتی را به میزان ۲۵۰ میلیون دلار بر روی بیتکوین انجام داده است. او در توضیحات خود بیتکوین را به‌عنوان «ذخیره­‌ی ارزشی مطمئن و یک داراییِ جذّاب برای سرمایه‌گذاری، با پتانسیل رشد بیشتر ارزش، در نگاه بلندمدّت، نسبت به پول نقد» توصیف کرد. آن­­‌هایی که با زبانِ برج عاج‌نشینانِ وال‌استریتی آشنا باشند می‌­دانند که از میان تمام کلماتِ مایکل سیلور سه کلمه­‌ی «ذخیره­‌ی ارزشی مطمئن» چه طعم و مزه‌ی خاصی برای آن‌ها دارد.

«ذخیره‌ی ارزش» اشاره به دارایی­‌ای دارد که در طول زمان یا ارزش خود را حفظ کرده و یا اینکه ارزشش بیشتر و بیشتر می­‌شود. طلا کهن‌ترین و قابل‌اعتمادترین مصداق ذخیره‌ی ارزش برای آنان بود. دلار هم به دلیل زادوولد بدون قاعده و قانونش در نتیجه‌ی هم‌آغوشی فدرال رزرو و دولت بعد از همه­‌گیری کرونا از اعتبار ساقط شده بود. حرکتِ مایکل سیلور سرآغاز جریانِ نام‌دهیِ «رمزارزِ ساتوشی ناکاموتو» به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری خوب بلندمدت از سویِ شرکت‌ها بود.

سحرگاه ۱۵ سپتامبر، مایکل سیلور فتح تازه‌ای در سرزمین بیتکوین انجام داد و این بار ۱۷۵ میلیون دلار دیگر به صندوقچه‌ی بیتکوین مایکرواستراتژی اضافه کرد. وی اعلام کرد مجموع این ۴۲۵ میلیون دلار بیتکوین را در متوسط قیمت ۳۸۲۵۰ دلار خریداری کرده است. اما این، پایان کشورگشایی‌های او در سرزمین بیتکوین نبود و این فتوحات از آن زمان تابه‌حال همچنان ادامه داشته است. طبق تخمین‌های انجام شده، زمانی که بیتکوین به قیمت ۶۱۶۸۳ دلار رسید، مایکرواستراتژی به سودی بالغ بر ۴٫۳ میلیارد دلار از قِبَل این سرمایه‌گذاری رسیده بود. البته فارغ از سرمایه­‌گذاری بر روی بیت­کوین مایکرواستراتژی عایدی سالانه‌ی بدی هم نداشت، در واقع از سال ۲۰۱۳ تا سال ۲۰۲۰ ، هرسال حدود ۴۸۱ میلیون(!) دلار سود سالانه‌ی این شرکت بوده است.

اما بشنویم از سهام این شرکت. زمانی که اوّل بار مایکل سیلور خبر اکتشاف سرزمین بیتکوین را اعلان عمومی کرد سهام شرکتش در قیمت ۱۳۵ دلار معامله می‌شد. اما بعدازاین اعلان عمومی سهام مایکرواستراژی - طبق طبیعت تمام فتوحات تاریخی - سر به رشد گذاشت و تا سقف ۱۲۷۲ دلار در ۹ام فوریه سال ۲۰۲۱ هم رفت. این رشد سهام که تنها شاخصه‌ی مورد قبول عاج‌­نشینانِ وال‌استریتی است از وی در نگاه هم‌پیاله‌هایش یک اسطوره و نابغه آفرید.

چارت سهام مایکرواستراتژی

چارت سهام مایکرواستراتژی

 تک‌خوری ممـنوع!

از روزهایِ آغازین فتوحاتِ مایکرواستراتژی در سرزمین دورافتاده‌ی بیتکوین، سایر شرکت‌­ها از تسلا و اسکوئر (Square) گرفته تا MassMutual صدها میلیون دلار (صرفاً برای اهداف علمی و بشردوستانه!) بر روی اکتشافات جدید بیتکوینی سرمایه­‌گذاری کرده­‌اند. قهرمانانِ تاریخی آوردگاهِ سرمایه‌گذاری نظیر استنلی دراکن­میلر، پاوؤل تیودور و جیم کرمر نیز - به‌رغم آنکه روزگاری گفته بودند که نمی‌خواهند رمزارزی داشته باشند - اعلام کردند که بیتکوین جایگاه رفیعی در سبد سرمایه‌گذاران دارد.

در معیّت این دوستان و برای فراهم‌کردن وسایل راحتی و آرامش آنان، «ویزا» هم اعلام کرد که برنامه دارد تا وسایلِ آسایش مشتریان خود برای پرداخت با بیتکوین را در بیش از ۷۰ میلیون بنگاه تجاری فراهم نماید. بانک‌ها(!) هم از جی ­پی­ مورگانِ عزیز گرفته تا مورگان استنلی، شروع کردند به مشتریان حقیقی و حقوقیِ متموّل خود پیشنهاد سرمایه‌گذاری بر روی رمزارزها را بدهند. اوایل ماه میِ ۲۰۲۱ بود که رئیس بخش دارایی‌های دیجیتال دارودسته‌ی گلدمن ساکس، مت مک­ درموت اعلام کرد که ۴۰ درصد از مشتریانِ حقوقیِ بانک‌های سرمایه‌گذاری جهانی، در سرزمین بیتکوین و جزایر اطرافش (آلت‌کوین‌ها) اقدام به سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

اگرچه منطقی نیست که بگوییم تمام این افتخارات را باید به‌پای مایکل سیلور ثبت کرد، اما دور از انصاف است که نپذیریم سرعت گرفتن هم‌آغوشی با بیتکوین از سویِ وال‌استریت‌­نشنیان مرهون ریسک‌پذیری عظیمِ او در سرمایه‌گذاری بر روی بیتکوین و تلاش‌های شبانه‌روزی‌اش در تبشیرِ عموم مردم به آمدن «بیتکوین ­بنِ ساتوشی» به‌عنوان ناجی آخرالزمان نمی‌­باشد.

«تصمیمِ خطیرِ مایکل سیلور در سرمایه‌گذاریِ خزانه‌های مایکرواستراتژی بر روی بیتکوین جاده‌ی خاکی را برای دیگر دوستان آسفالت کرد تا با خیالی آسوده بیتکوین را به نقشه‌ی گنج خود اضافه کنند. سال ۲۰۲۱ شاهد بهمنی از تغییر علاقه­‌ی مؤسسات مالی، شرکت‌های طراز اوّل، و.. به سمت دارایی‌های دیجیتال بوده است. لحن دوستان در مؤسسات مالی بعد از دیدن مایکل سیلور از وضعیتِ «بررسی کردن درخواست رمزارزها» به «مشارکت در این حوزه» تغییر کرده است.»   (دیه­گو مانیکا)

 

سـرزمینِ طــلای دیجــیتال

در بیانیه ماه آگوستِ ۲۰۲۱ ، مایکل سیلور از آخرین شهوداتِ خود نسبت به بیتکوین پرده‌برداری کرد و گفت:

«بیتکوین طلای دیجیتال است و از هر پولی که تا کنون بشر در حیات خویش تجربه کرده قوی‌تر، سریع‌تر و هوشمند­تر است»

البته عدّه‌ای که در سال ۲۰۱۵ کتاب «طلای دیجیتال» را مطالعه کرده بودند، می­‌دانستند که افاضاتِ جناب سیلور پیش از این از زبان دیگری افاضه شده است (البته سیلور یقیناً حق کپی‌رایت را رعایت کرده و با ذکر منبع از عنوانِ «طلای دیجیتال» بهره گرفته است). اما شنیدن این عنوان از دهان مایکل ­سیلور، آن هم زمانی که قیمت بیتکوین ۱۱۴۰۰ دلار بود، شیرینی دیگری برای هم‌پیاله‌ها داشت.

طبق معمول، سایر رفقا هم برای اینکه از قافله‌­ی کلمات و توضیحات عقب نمانند، شروع به دادنِ توصیفات مختلف از سایر جنبه­‌هایِ الوهیِ بیتکوین کردند. در ماه نوامبر، ریک رایدر رئیس بخشی از دارودسته‌ی سرمایه­‌گذارانِ بلک­ راک به شبکه‌­ی CNBC گفت که «بیتکوین جایگزین طلا خواهد شد». قیمت بیت­کوین در آن زمان ۱۸۶۰۰ دلار بود. چندی بعد، آنتونی اسکراموچی کلنگ‌­زنِ (بنیان­گذار) مجموعه­‌ی SkyBridgeCapital در کلامی ماندگار اعلام کرد که «بیت­کوین در طلا بودن بهتر از طلا در بیت­کوین بودن است». در آن زمان قیمت بیت­کوین ۳۴۲۰۰ دلار بود.

 

شغــــل جـــدید

زمانی که برای اولین‌بار مایکل سیلور هم‌پیاله‌هایش را از سرمایه‌گذاری بر روی بیتکوین مطلع نمود، هدف شرکتش را این‌گونه توصیف کرد: «پذیرش بیتکوین به‌عنوان اوّلین دارایی برای ذخیره‌ی ارزش». اما از آن زمان تابه‌حال، به دلیل مکاشفات پی‌درپی مایکل در رابطه با اسرار ناشناخته‌ی بیتکوین (که شاید خود ساتوشی هم از آنها بی‌خبر بوده) وی بیشتر تشویق شده است که در این زمینه فعالیّت داشته باشد. در فوریه ۲۰۲۱ بود که با غرور اعلام کرد مایکرواستراتژی فقط یک شرکت نرم‌افزاری نبوده و دیگر قصد ندارد که فقط پول اضافی ­را بر روی بیتکوین سرمایه‌گذاری کرده تا مبادا از دست برود. هفدهم فوریه سیلور اعلام کرد که ۹۰۰ میلیون از اوراق شرکت را تنها به نیّت خرید بیت­کوین می‌فروشد و درست یک هفته بعد بود که ۹۰۰ میلیونش به ۱ میلیارد رسید. 

«مایکرواستراتژی تمرکز خود را بر روی دو استراتژی توسعه‌ی پروژ­ه‌ی نرم‌افزارهای تحلیلی و خرید و هولد بیتکوین حفظ می‌کند. شرکت هم اینک بالغ بر ۹۰۰۰۰ بیتکوین دارد که گواهِ صدقِ باور ماست مبنی بر اینکه بیتکوین - به‌عنوان رمزارز مورد پذیرش بیشنه‌ی فعّالین این حوزه - می­‌تواند نقش یک ذخیره‌ی ارزشِ مورد اعتماد را بازی کند» (خطابه­‌ی مایکل سیلور ۲۴ فوریه ۲۰۲۱)

بالاتر از آن، سیلور خودش را در جایگاه معلّم و راهنمایِ سرگشته‌­گانی که قصد خرید بیتکوین را دارند قرار داد و انصافاً هم خیلی خوب توّجه دیگران را به خود جلب کرده است. به‌عنوان‌مثال، اوایل فوریه، مایکرواستراتژی یک سمینار مجازی با موضوعِ «بیتکوین برای شرکت‌ها» برگزار کرد که فقط با استقبال بیش از ۱۴۰۰ شرکت‌کننده از شرکت‌های مختلف مواجه شد و در کل تعداد شرکت‌کنندگان آن‌قدر بود که وی این‌طور عنوان کرد:

«فکر می‌کردم نهایتاً چند هزار نفر در این سمینار شرکت کنند اما بیش از ۱۰ هزار نفر حضور داشتند و ازدحام و فشار جمعیّت آن‌قدر بود که سرور ویدئویی ما فیوز پراند!» 

 

مُبَشــِـــر/مُبــَــلِغ بیت­کوین

هم اینک، قدّیس مایکل بار وظیفه­‌ی بشارت­ دهی آمدن منجیِ آخرالزمان یعنی «بیتکوین بن­ ساتوشی» به فقرایِ محله‌های وال‌استریت را بر دوش گرفته است و از بسیاری جهات تنها کسی است که سزاوار بر عهده گرفتن این وظیفه­‌ی خطیر است. چرا که وی سابقه‌ای چندین‌ساله در مدیریت شرکتی موفق را داشته و به‌خوبی با زبان اهالی وال‌استریت آشناست. در کنار اینها، او چنان حضور گیرایی در شبکه‌های مختلف اجتماعی دارد که هر کلامش بلافاصله بر قلب و جان اهالی توییتر، ردیت و.... نقش بسته و راهنمای راهشان می‌­گردد. قدّیس مایکل بعدازاین تحوّلات عمیق روحی، و در پرتو آشنایی با تعالیمِ ألوهیِ ساتوشی ناکاموتو بود که بر سر در توییتر خود این‌چنین نوشت:

«بیتکوین انبوهه‌ای از هورنت­‌های (هورنت رو در اینترنت سرچ کنید یک نوع حشره هست) سایبری است که در خدمتِ الاهه‌ی خرد بوده و بر آتش حقیقت ارتزاق می­‌کنند و بیش‌ازپیش در پسِ دیوارهایِ انرژیِ رمزنگاری باهوش‌تر، سریع‌تر و توانمندتر می‌شوند»

وی همچنین به‌صورت ضمنی (برای دوری از ریا) افتخار تشویقِ ایلان به خرید یک و نیم میلیارد دلاری بیتکوین را هم پذیرفت. او در ۲۰ دسامبر خطاب به ایلان ماسک چنین نوشت: «ای ایلان، اگر می‌­خواهی که به سهام‌داران تسلا لطفی ۱۰۰ میلیارد دلاری کنی، توجهت را از دلار به سمت بیتکوین معطوف نما، باشد که باقی یاران در S&P500 قدم در مسیر تو گذارده و با این پیروی در طریقت تو آن لطف ۱۰۰ میلیاردی، ۱ تریلیونی شود»

ایلان که از این اندرز شگفت­‌زده شده بود در پاسخ نوشت «آیا اصلاً چنین تراکنش‌هایی امکان وقوع دارند؟» و قدّیس مایکل بار دیگر پرده از اسرار ناشناخته‌ی بیتکوین برداشته چنین گفت: «آری ایلان، من خود، در طی ماه‌های گذشته ۱٫۳ میلیارد دلار بیتکوین اندوخته‌ام و آماده‌ام تا در خفا اسرار مگویِ این کار را با تو بازگویم»

بعدها در ۲۱ مارس، قدّیس مایکل از این گفتگو با نام یک گپ دوستانه­‌ی توییتری یاد کرد که باعث شد تا مقام رفیعش به‌عنوان راهنمای سرگشتگان دنیای بیتکوین بر همگان بیش‌ازپیش شناسانده شود و چون دوباره از او پرسیده شد که آیا در عالم واقع با ایلان گفتگویی داشته است او لب فروبست و گفت «اسرار ازل را نه تو دانی و نه من!» اما وقتی که دید سائل (سؤال‌کننده) بس کنجکاو است و دست از پرسش برنمی‌دارد و می‌پرسد که آیا قدّیس مایکل گمان می‌کند که اندرزهایش بر ایلان جاهل تأثیر داشته و باعث شده که وی توبه کرده و بیتکوین را در آغوش کشد، در خلسه‌ای معنوی فرورفته و پاسخ داد: «آری!»

 

ویـدئوچـکی از گذشتـه‌ی قــدّیس مایکل

مسأله­‌ی دیگری که سیلور را گزینه‌ای خوب برایِ نقش «مبشر بیتکوین» می‌کند این است که اگرچه او در طی این دو دهه در تلاش برای کسب وجاهت به‌عنوان مدیرعامل یک شرکت موّفق بوده است، اما همچنان سعی می‌کند تا سایه‌ی نحسی که از گذشته بر طالعش افتاده را پاک نماید - درست مثل بیتکوین که در تلاش است تا دامان خود را از لکه‌ی ننگِ مالیات ­گریزان (!) پاک‌کرده و خود را از اینکه جاده­‌ی ابریشمی برای دلالان مواد و بازارهای سیاه باشد برهاند. (وه که چه شباهتی!)

در دسامبر سال ۲۰۰۰ سیلور به همراه دو تن از دیگر مدیران مایکرواستراتژی به زیر تیغِ سربازانِ خوش‌نام SEC رفته و سعی کردند تا لکه­‌ی تقلبی (گزارش نادرست پیرامونِ سودها، تغییردادن ضررها به سود) که به آنها وارد شده بود را از دامانِ شرکت پاک کنند. قبل از ماجرایِ SEC ارزش سهام مایکرواستراتژی بواسطه‌یِ گزارش نادرست پیرامون سودهای شرکت بالا رفته بود. سیلور متعهّد شده بود که ۱۰۰ میلیون دلار برای ایجاد یک دانشگاه آنلاین مجازی در یک وب‌سایت رایگان (راستی چرا یاد داستان حبابِ دات‌کام در همان سال‌ها افتادم؟!!) هزینه کند. دانشگاهی که هدفش آموزش رایگان «ابدی» به «تمام» مردم روی زمین باشد (سنگ بزرگی که ظاهراً هنوز بعد از گذشتن ۲۰ سال برداشته نشده است).

پس از اعلام دوباره‌ی میزان سود مایکرواستراتژی در بین سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۰ ، ارزش سهام شرکت به‌شدت سقوط کرد و از ۳۳۳ دلار به ۳۳ دلار رسید، تا آنجا که فقط در یک روز سهام مایکرواستراتژی ۶۰ درصد سقوط کرد (عکس بالا). سیلور همراه با دو همکار دیگرش با پرداخت ۱۱ میلیون دلار بدون آنکه خطای خود را پذیرفته باشند (البته بعدها توبه کرد و قدّیس مایکل شد) پرونده را خاتمه دادند. در آن ماجرا، خود سیلور به‌عنوان بزرگ‌ترین سهام‌دار مایکرواستراتژی بیشتری ضربه را خورد و برای مدّتی از باشگاه میلیاردها خارج شد.

امّا «گذر زمان» و «ظهور بیتکوین» مرهمی بر تمام این زخم‌ها شد.

 

خـــــاتمه

اگرچه بر این باورم که ذات آدمی به این سادگی قابل تغییر نیست (اگر اساساً قابل تغییر باشد) و اگرچه بین گذشته­‌ی مایکل سیلور و اکنونش شباهت‌های رفتاری می‌­توان یافت، اما آنچه که گذشته، گذشته است و هدف از این سطور قضاوت اخلاقی این شخص نیست. هدف فقط توجّه کردن به این مسئله بود که در ادبیات اهالی وال‌استریت سود و ضرر من و شما هیچ اهمیّتی ندارد. در این ادبیات آنچه که مهم هست سود و زیان اشخاص و شرکت­‌های ساکن همان خیابان است. پس نباید فریب سخنان زیبای این افراد را خورد و به پشتوانه­‌ی حضور این افراد و مؤسساتشان در بازار رمزارزها، برای آینده­­‌ی بیتکوین و رمزارزها تصاویری رؤیایی ترسیم کرد. شاید آنچه که در این دو سال رخ‌داده نه از روی ایمان امثال مایکل سیلورها به آرمان‌های بیتکوین بلکه صرفاً آغازی برای تحریف بیتکوین از مسیری بود که سال‌ها پیش توسط ساتوشی ناکاموتو طراحی شده بود؛ لذا شاید صحبت‌کردن اینان از ایده‌های ساتوشی با سخنان استالین پیرامونِ حقوق بشر تفاوت آن‌چنانی نداشته باشد. (و شاید در آینده‌ای نه چندان دور صحبت کردن از ایده‌های ناکاموتو گناه کبیره محسوب شود)

مطلب دیگر آن که گاهی برای دیدن و بررسی تحریف‌ها، توجّه کردن به تیتر روزنامه‌ها و دقّت در عناوین و القابی که به اشخاص داده می‌شود لازم و ضروری است. باید از خود بپرسیم که چطور مایکل سیلوری که تا ۲ سال پیش خبری از او در دنیای بیتکوین نبود، مایکل سیلوری که خودش یکی از اهالی وال‌استریتی است که ساتوشی برای رها شدن مردم از چنگال آنها اقدام به آفرینش بیتکوین نمود، این روزها در لسان مطبوعات عنوان Evangelist به خودش گرفته و به‌عنوان یکی از پرشورترین مبلغان و مبشرّان بیت­کوین شناخته می­‌شود. 


از تیترها به‌سادگی نگذریم، به قول فَتوره‌چی:

«ما دیگر نه به کله‌های حجیم بلکه به سرانگشتان ظریفی نیاز داریم که رگه‌های برملاکننده­‌ی وضعیت موجود را از لای خروارها اخباری که در رسانه­‌ها پمپاژ می‌شود سوا کند. در شرایطی که یگانه رسالت رسانه‌ها و کارشناسان نه بازنماییِ واقعیّت بلکه به‌دست‌آوردن دل «کارفرما» ست، به دقّتی مضاعف نیاز داریم، به وسواس در دیدن و بو کشیدنِ حقیقت از لابه‌لای مزبله­‌ی تبلیغات و پروپاگاندا.»

 

لینک مقاله‌ی آقای لئوجاکِبسون:

https://coinmarketcap.com/alexandria/article/michael-saylor-a-history-of-his-relationship-with-btc


برای خواندن مطالب بیشتر از این نویسنده: توییتر/ مهدی





دیدگاه کاربران
رضا Feb 09, 2022

با سپاس از شما

ارسال دیدگاه جدید