جنگ و تورم: معنی آنها برای کریپتو چیست؟

Samira
Samira Feb 27, 2022
جنگ و تورم: معنی آنها برای کریپتو چیست؟

مقدمه

"دهه ۲۰ "بسیار دور از حالت عادی بوده است - یک بیماری همه‌گیر جهانی جدید، جهان را تحت تاثیر قرار داد که باعث میلیون‌ها تلفات شد. برای اولین‌بار در تاریخ، دولت‌ها کل کشور را مجبور به قرنطینه کردند. بدهی عمومی و تورم به رکوردهای جدیدی رسید و اکنون جنگ جدیدی در اروپا رخ داده است.

بحران اوکراین بازارها را به عقب‌نشینی از روند صعودی ۲۰۲۱ سوق می‌دهد، درحالی‌که منابع طبیعی مانند طلا و نفت در حال افزایش هستند و یادآور چگونگی شروع همه جنگ‌های بزرگ هستند.

در این مقاله ما بر روی این سوال تمرکز خواهیم کرد که همه علاقه‌مندان به دنیای کریپتو در حال حاضر از خود می‌پرسند - این موضوع چه تاثیری بر بازار رمزارزها می‌گذارد؟

ذخیره ارزش

آیا می‌دانستید که بیش از ۱۵۲ ارز فیات در طول تاریخ شکست خورده‌اند؟

چه فیات باشد چه نباشد، به نظر می‌رسد هر ارز چرخه‌ای را دنبال می‌کند که با مرگ آن در نقطه‌ای پایان می‌یابد، و این معمولاً به این دلیل است که رویدادها و جنگ‌های اقتصادی بزرگ آن ارز را بی‌ارزش و غیر قابل تجارت می‌کند. این اصل از زمان پیدایش آنها در حدود ۱۰۰۰ سال قبل از میلاد صادق بوده است و هنوز هم قابل استناد است.

تورم و جنگ در واقع همیشه دست‌به‌دست هم داده‌اند. ابر تورم جمهوری وایمار همه چیز را می‌گوید - در آغاز قرن بیستم، آلمان در جنگ جهانی اول شکست خورد و از آنجا که قادر به پرداخت بدهی‌های جنگی خود نبود در معرض یک تورم فوق‌العاده قرار گرفت که از سال ۱۹۲۱ تا ۱۹۲۳ ادامه داشت و با تورم ماهانه ۲۹۵۰۰ درصد به اوج خود رسید

برای درنظرگرفتن این موضوع، شاخص قیمت مصرف‌کننده یا CPI نشان می‌دهد که نرخ تورم دلار آمریکا در ژانویه ۲۰۲۲ ۷٫۵ درصد بوده است. اگرچه این به‌هیچ‌وجه به ابرتورم نزدیک نیست که طبق تعریف باید بیش از ۵۰ درصد در ماه باشد، اما این بالاترین رقم در ۴۰ سال گذشته است و در ۹ ماه گذشته بیش از ۵ درصد بوده است که به سرمایه‌گذاران هشدار می‌دهد و باعث اصلاح در بازار سهام و رمزارزها شده است.


در همان ماه، بریتانیا به رکورد ۳۰ ساله قیمت کالاها دست‌یافته است، درحالی‌که کشورهایی مانند ترکیه شاهد تورم بیش از ۵۰ درصدی ارزهای خود در ماه هستند.

از سوی دیگر، تنش‌ها بین ناتو و روسیه از زمان جنگ سرد به رکوردهای جدیدی رسیده است و این باعث می‌شود که بازارهای سهام و کریپتو از روند صعودی خود در سال 2021 عقب‌نشینی کنند.

شکی نیست که وضعیت اقتصاد جهانی شاهد چالش‌های بزرگی است که باید فوراً به آنها رسیدگی شود، اما مردم معمولاً چگونه قدرت خرید خود را در زمان عدم اطمینان اقتصادی حفظ می‌کنند؟

مهم نیست که به کدام دوره تاریخی یا موقعیت جغرافیایی نگاه می‌کنیم - پاسخ این است که مردم و مؤسسات بر طلا به‌عنوان ذخیره اصلی ارزش تکیه می‌کنند که باعث حفظ ارزش پول آنها و حتی گاهی اوقات افزایش آن می‌شود.

برای اینکه بفهمیم واقعاً ذخیره ارزش چیست، باید بین پول و ارز تمایز قائل شویم.

ارز یک وسیله مبادله‌ای است که نشان‌دهنده پول است، اما خود پول نیست. اگرچه در زبان روزمره ما اغلب مرتکب این اشتباه می‌شویم، دلار آمریکا، یورو یا پوند پول نیستند. آنها نماینده پول هستند. ارزها قابل‌حمل هستند - به این معنی که می‌توانید آنها را با خود بیاورید، آنها بادوام هستند - در طول زمان خراب نمی‌شوند، قابل تقسیم هستند - در صورت نیاز می‌توانید یک واحد پول را تقسیم کنید و قابل تعویض هستند - اسکناس یک دلاری قابل تعویض به هر اسکناس یک دلاری دیگر است.

پول همه این ویژگی‌ها را دارد، اما ارزش ثابتی هم دارد، نه می‌توان تولید کرد و نه از بین برد. ارزش پول در گردش در سراسر جهان از بدو پیدایش همیشه یکسان بوده و تنها کاری که انجام داده تغییر شکل بوده است. اولین‌بار توسط کالاها یا حیواناتی که در دوران اولیه مبادله می‌شدند، سپس توسط اولین ارزهای آسیای صغیر در ۶۰۰ سال قبل از میلاد، و اکنون توسط ارزهای مدرن فیات مانند دلار نشان داده می‌شود. شکل پول و نحوه تخصیص آن در بین مردم تغییر کرده است، اما ارزش کل آن ثابت مانده است.

"پول را نمی‌توان خلق کرد یا از بین برد، فقط می‌توان آن را تغییر داد"

از سوی دیگر، دلار و تمام ارزهای دیگر می‌توانند ایجاد شوند و می‌توانند نابود شوند. در واقع، این چیزی است که همیشه اتفاق می‌افتد و در حال حاضر در حالی اتفاق می‌افتد که دولت‌ها خروار خروار اسکناس چاپ می‌کند.


در کوتاه‌مدت، فرایند چاپ اسکناس‌های بیشتر می‌تواند به بهبود مختصر اقتصاد کمک کند، اما هرچه تعداد بیشتری از آنها در گردش قرار می‌گیرند، ارزش آن‌ها کاهش می‌یابد و باعث تورم می‌شود.

طلا تمام خصوصیاتی را دارد که پول دارد: قابل‌حمل، بادوام، قابل تقسیم، قابل تعویض و مهم‌تر از همه که عرضه محدودی دارد، قابل چاپ نیست. تمام طلاهای جهان همیشه یکسان بوده‌اند و این همان چیزی است که آن را به بهترین ذخیره ارزش و شکل پول تبدیل می‌کند. مدتی در مصر باستان، طلا به‌عنوان وسیله مبادله دادوستد شد و از آن زمان، به طور متعارف ذخیره‌ای از ارزش باقی‌مانده است که مردم به آن تکیه می‌کنند.

مقایسه بیتکوین و طلا

بیتکوین به دلیل خواصی که دارد اغلب به‌عنوان "طلای دیجیتال" توصیف می‌شود. بیتکوین‌ها نیز دارای ویژگی‌های پول هستند که قبلاً ذکر شد، اما به روش‌های زیر با طلا نیز مشابه است:

● هم بیتکوین و هم طلا عرضه محدودی دارند

عرضه بیتکوین درست مانند عرضه طلا محدود است. ۲۱ میلیون است و همیشه خواهد بود.

● هر دو توسط دولت‌ها کنترل نمی‌شوند

آنها در برابر سانسور مقاوم هستند یا به عبارت دیگر، دولت‌ها نمی‌توانند حساب بانکی شما را برای تأمین مالی جنگ‌ها مسدود کنند.

● هر دو را نمی‌توان جعل کرد

به همان اندازه که نمی‌توانید از بیتکوین کپی کنید، نمی‌توانید از طلا کپی کنید. بلاک‌چین نمی‌تواند دروغ بگوید.

باتوجه‌به نوسانات شدید بیتکوین و داده‌های تاریخی طلا که مقاومت آن را در برابر تورم ثابت می‌کند، چرا روی اولی نسبت به دومی سرمایه‌گذاری می‌کنید؟

اگر به خواص قبلی فکر کنید، متوجه خواهید شد که بیتکوین در اکثر آنها بهتر از طلا است. مثلا:

● تعداد طلا روی زمین متفاوت است و نمی‌توان دقیق آن را مشخص کرد، اما ما می‌دانیم که در مجموع تنها ۲۱ میلیون بیتکوین وجود دارد.

● تشخیص طلای تقلبی ممکن است سخت و گران باشد، درحالی‌که برای بیتکوین، بلاک‌چین این کار را برای شما انجام می‌دهد.

● تقسیم یک دارایی دیجیتال بسیار ساده‌تر از یک فلز است.

● انتقال و نگهداری بیتکوین بسیار ساده‌تر، سریع‌تر و ارزان‌تر از طلا است که می‌تواند برای معاملات فرامرزی مزیت بزرگی باشد.

اگر به این واقعیت اضافه کنیم که خلاص شدن از استاندارد دلار آمریکا به نفع بسیاری از کشورها برای مستقل شدن بیشتر از ایالات متحده است، بلافاصله متوجه می‌شویم که چرا بیتکوین را می‌توان طلای دیجیتال نیز در نظر گرفت و چرا سرمایه‌گذاران زیادی تصمیم به سرمایه‌گذاری در آن گرفته‌اند.

باتوجه‌به ارزش بازار بیش از ۱۱ برابر کمتر از ارزش بازار طلا در روز نوشتن این مقاله، می‌توان گفت که هنوز از این که بخواهیم بیتکوین را ذخیره ارزش بدانیم (قیمت آن در عرض چند هفته به نصف می‌رسد) فاصله داریم. اما ما متوجه شده‌ایم که چرخه‌های آن بزرگ‌تر و بزرگ‌تر می‌شوند و قیمت آن می‌تواند در آینده ثبات پیدا کند.


در مورد آلت‌کوین‌ها چطور؟

هر رمزارزی که بیتکوین نباشد یک آلت‌کوین در نظر گرفته می‌شود. این شامل اتریوم، سولانا، کاردانو، XRP و هر چیز دیگری است. مهم است که بین بیتکوین و آلت‌کوین‌ها تمایز قائل شویم زیرا ماهیت آنها متفاوت است.

آلت‌کوین‌ها موارد استفاده جایگزین بلاک‌چین برای بیت‌کوین هستند و می‌توانند بیشتر به‌عنوان فناوری‌های بالقوه مخرب در نظر گرفته شوند تا دارایی‌های دیجیتالی که ذخیره‌ای از ارزش را فراهم می‌کنند. این به این دلیل است که - اگرچه آنها هنوز به طور قابل‌توجهی یک فناوری غیرمتمرکز هستند - یک تیم پشت سر آنها وجود دارد که در نهایت می‌تواند انتخاب کند که با آنها چه کاری انجام دهد. اگر اتریوم را به‌عنوان‌مثال در نظر بگیریم که بزرگ‌ترین آلت‌کوین است، متوجه می‌شویم که وقتی تیم آن‌ها تصمیم گرفتند روش اعتبارسنجی خود را از Proof of Work به Proof of Stake تغییر دهند، این امکان وجود داشت.

ماهیت آنها بیشتر شبیه استارت‌آپ‌های فناوری سرمایه‌گذاری خطرپذیر است تا دارایی‌های دیجیتال غیرمتمرکز و این باعث می‌شود که درگیر بازار سهام و همه آن دارایی‌هایی شوند که مردم در زمانی که اعتماد به اقتصاد وجود دارد در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند، نه برعکس.

در مواقع عدم اطمینان اقتصادی، بعید است که مردم پس‌انداز خود را در دارایی‌های پرخطر سرمایه‌گذاری کنند، و حتی اگر ریسک انجام شده به نتیجه برسد، دارایی‌ای که پس از خرید افزایش می‌یابد، لزوماً بازدهی ایجاد نمی‌کند. به‌عنوان‌مثال، اگر سهامی ۲ درصد بازده سرمایه‌گذاری کند، ممکن است برای جبران نرخ تورم ۷ درصد کافی نباشد و نسبت ریسک/پاداش مناسب نباشد.

علاوه بر این، رمزارزها به‌عنوان روش پرداخت در اکثر کشورهای جهان پذیرفته نمی‌شوند؛ بنابراین در مواقع کمبود اقتصادی نقدینگی را از مردم می‌گیرند و باعث ناراحتی آنها می‌شود.

نتیجه

ما روایتی ایجاد کرده‌ایم که توضیح می‌دهد چگونه جنگ‌ها منجر به تورم و اقتصاد بی‌ثبات می‌شود، چگونه این امر باعث افزایش قیمت برخی دارایی‌ها می‌شود زیرا از قدرت خرید محافظت می‌کنند، چگونه بیتکوین و طلا با یکدیگر مقایسه می‌شوند و چگونه آلت‌کوین‌ها از نظر ماهیت متفاوت از بیتکوین هستند. با وجود این، بیتکوین هنوز به بلوغ کافی نرسیده است که بتوان آن را طلای دیجیتال تلقی کرد، و در کوتاه‌مدت، چنین روایتی باعث می‌شود حدس بزنیم که کل بازار کریپتو از تنش‌های ناشی از اوکراین آسیب خواهد دید، اما در بلندمدت بیتکوین می‌تواند به یک ذخیره دیجیتال ارزش تبدیل شود که در بسیاری از جنبه‌ها بر دارایی‌های فیزیکی غلبه می‌کند. درحالی‌که می‌توانیم بهترین تلاش خود را برای پیش‌بینی آینده انجام دهیم، هیچ پاسخی برای عدم قطعیت وجود ندارد.


منبع: MEDIUM

دیدگاه کاربران
mahdi oliyaee Feb 28, 2022

awli mesl hamishe mamnonm vaqn azton k digaghe marm nesbat b in oza taqir midid bazm mamnon

نیما مرادی Mar 06, 2022

جالب بود

zeus Mar 12, 2022

بسیار عالی بود.سپاس

ارسال دیدگاه جدید