باید طوری رفتار کنید که انگار ما در حال حاضر در رکود هستیم

Grizzly
Grizzly May 24, 2022
باید طوری رفتار کنید که انگار ما در حال حاضر در رکود هستیم

هیچ زنگ جادویی وجود ندارد که به صدا درآید تا شروع یک رکود جدید را نشان دهد. این موضوع به‌احتمال زیاد اتفاق می‌افتد - اغلب به علت افزایش بیش از حد نرخ بهره.

فروش کاهش می‌یابد و کسب‌وکارها را مجبور به کاهش هزینه‌ها می‌کند. بزرگ‌ترین هزینه شرکت‌ها، هزینه نیروی کار است، بنابراین بسیاری از افراد بیکار می‌شوند. بیکاری افزایش می‌یابد که منجر به کاهش هزینه‌های مصرف‌کننده می‌شود و منجر به کاهش بیشتر فروش می‌شود. اگر اوضاع از این هم بدتر شود، برخی از کسب‌وکارها ورشکست می‌شوند که باعث می‌شود شرایط مالی سخت‌تر شود (به رشد اقتصادی و بازار کار ضربه می‌زند).

نکته این است که اگرچه تیتر روزنامه‌ها فریاد رکود سر می‌دهند، ماه‌هاست که در یک رکود بوده‌ایم. اقتصاد واقعی (رشد تولید ناخالص داخلی) از بازار سهام عقب است و بازارهای کار نسبت به اقتصاد واقعی عقب هستند و املاک و مستغلات از بازار کار عقب است. همه چیز به زمان نیاز دارد تا از بین برود.

به همین دلیل است که نباید به رشد تولید ناخالص داخلی واقعی (۳٫۵ درصد سالیانه در سه‌ماهه اول ۲۰۲۲) یا نرخ بیکاری (در حال حاضر بسیار پایین در ۳٫۶٪) نگاه کنید و خیالتان راحت شود. هر دوی اینها تأخیر دارند و تحت‌تأثیر نرخ‌های بهره قرار می‌گیرند - نرخ‌ها ابتدا حرکت می‌کنند، سپس بازارها، و سپس تولید ناخالص داخلی، و سپس اشتغال. در عوض باید به تورم و افزایش نرخ‌ها نگاه کنید و نگران زمان‌های سختی باشید که ممکن است در ماه‌های آینده به همراه داشته باشند. پس راه بهینه برای فعالیت در شرایط رکود چیست؟

گذراندن دوران سخت اقتصادی

درحالی‌که این احتمال وجود دارد که فدرال رزرو در صورت سقوط بیشتر بازارها، افزایش نرخ‌ها را متوقف کند، به لطف تورم سرسختانه در سال جاری، این احتمال کمتر و کمتر به نظر می‌رسد. وقتی واقعیت‌ها تغییر می‌کنند، ما باید نظر خود را تغییر دهیم و در حال حاضر، به نظر می‌رسد که فدرال رزرو تا زمانی که تورم رام نشده است، به افزایش نرخ بهره ادامه خواهد داد.

این بدان معناست که درحالی‌که رکود ممکن است قریب‌الوقوع نباشد، احتمال وقوع آن به طور قابل‌توجهی بالاتر از حد معمول است. به‌جای اینکه کورکورانه امیدوار باشیم که همه چیز خودبه‌خود درست شود، عاقلانه‌تر است که طوری رفتار کنیم که گویی در حال حاضر در رکود هستیم.

۱-     پس‌انداز نقد داشته باشید. بله، تورم بالاست و نگه‌داشتن پول نقد منطقی نیست. اما شما می‌خواهید در برابر شوک‌های نقدینگی مانند ازدست‌دادن شغل بیمه شوید. وحشتناک است که مجبور شوید دارایی‌های با ریسک بالا مثل سهام یا کریپتو را در نزدیکی پایین‌ترین سطح خود نقد کنید به این دلیل که به پول نقد نیاز دارید. داشتن مقداری پول نقد شما را از فروش در سطوح پایین بازمی‌دارد.

۲-     مهارت‌های خود را تقویت کنید. امیدوارم همه ما به شغل خود ادامه دهیم. اما در یک رکود، بیکاری افزایش می‌یابد، به این معنی که برخی از ما بیکار خواهیم شد اگر مهارت‌های شما در چند سال گذشته به دلیل جلسات بیش از حد Zoom و کار واقعی کافی از بین رفته است، اکنون (درحالی‌که هنوز شاغل هستید و استرس کمتری دارید) زمان خوبی برای ازبین‌بردن این زنگ‌زدگی است.

۳-     برنامه‌ای برای شرایط اضطراری تهیه کنید. در زمان‌های سخت، هرچه فعال‌تر (در مقابل واکنش‌گرا) باشید، می‌توانید بهتر باشید. برنامه‌های اضطراری را بنویسید که در صورت وقوع بدترین سناریوها (مانند ازدست‌دادن شغل یا توقیف خانه) چه کاری باید انجام دهید. این برنامه‌ها را با خانواده خود در میان بگذارید تا همه بتوانند آرام بمانند و اگر اوضاع در جهت ناخوشایندی پیش رفت، برنامه را اجرا کنند. تصمیم‌گیری استرس‌زا، تصمیم‌گیری غیربهینه است، بنابراین هر چه چیزهای بیشتری را در زمان‌ آرامش پیش‌بینی کنید، بهتر است.

۴-     از چیزهای پرخطر خودداری کنید (مثلاً پیوستن به یک استارتاپ اثبات نشده و بی سود یا ترک شغل برای راه‌اندازی یک تجارت آزاد). معمولاً ریسک‌کردن هوشمندانه چیز خوبی است. اما زمانی که اقتصاد در حال کوچک شدن است، بودجه هرکسی (یعنی هزینه‌ها) کاهش می‌یابد زیرا می‌بینند درآمد کاهش می‌یابد یا سعی می‌کنند پول خود را پس‌انداز کنند، بنابراین یک ایده تجاری که ممکن است در زمان‌های عادی به‌خوبی کار کند، در دوران رکود شکست می‌خورد.

۵-     از اضافه‌کردن هزینه‌های ثابت خودداری کنید (حتی اگر در حال حاضر به بودجه شما فشار وارد نمی‌کنند). اگر یک موضوع اصلی در جهت آماده‌سازی برای رکود وجود دارد، این است که اطمینان حاصل کنید که انعطاف‌پذیری مالی کافی دارید تا در برابر شوک‌های منفی مقاوم باشید. هزینه‌های ثابت، مانند وام مسکن یک خانه واقعاً گران‌قیمت، در زمان‌های سخت توصیه نمی‌شود. در یک رکود، شوک‌های منفی بزرگ به درآمد شما قابل‌انتظار است (ازدست‌دادن شغل، ازدست‌دادن شغل همسر، کاهش دستمزد، و غیره) - بنابراین باید مطمئن شوید که می‌توانید از نظر مالی چنین شوک‌هایی را تحمل کنید.

۶-     به دنبال شانس خرید در سطوح پایین باشید. رکودها همچنین فرصتی هستند که در آن انتظارات و قیمت‌ها دوباره تنظیم می‌شوند. هم کسب‌وکارهای بد و هم کسب‌وکارهای خوب، با هیجان و ترس مردم، قیمت سهام خود را به میزان قابل‌توجهی کاهش خواهند داد. وقتی همه نگران هستند، شما باید سرمایه‌گذاری کنید، زیرا این بدان معناست که انتظارات پایین است و بازده مورد انتظار زیاد است.

۷-     آرام باشید و بدانید که این نیز خواهد گذشت. در نهایت، همیشه به خاطر داشته باشید که انسان‌ها عاشق برون‌یابی هستند. وقتی بازارها صعودی هستند، فکر می‌کنیم رونق ادامه خواهد داشت و وقتی نزولی است، فکر می‌کنیم خورشید دیگر هرگز نخواهد درخشید. اما هیچ‌کدام درست نیست - حقیقت این است که همه چیز چرخه‌ای است. بذر رکود در زمان رونق کاشته می‌شود و بذر رونق بعدی در دوران رکود کاشته می‌شود. رکود مانند تبی است که ضایعات و مازاد رونق قبلی را از سیستم پاک می‌کند تا دوباره رشد کند؛ بنابراین اگرچه برای مدتی سخت خواهد بود، اما برای همیشه این‌طور نخواهد ماند.


منبع: Medium

دیدگاه کاربران
K May 25, 2022

جالب بود

Mojtaba May 25, 2022

با سلام و درود خدمت آقا محسن عزیز از خواندن این مقاله واقعا لذت بردم. این دقیقا جواب همان سوالی بود که زی در مدرسه بیتکوین مطرح کرد و کسی جواب صحیح به آن نداد. سپاسگذارم بخاطر همه اطلاعات مفیدی که در اختیار ما میگذاری .

اقبال May 30, 2022

مطلب بسیار مفید و منطقی بود 👌🏻 ممنون از وقتی که برای تهیه و انتشار این مطالب میکنید🙏🏻

ارسال دیدگاه جدید