چرا بازار کریپتو در حال نزول است؟

Samira
Samira Jan 24, 2022
چرا بازار کریپتو در حال نزول است؟

قیمت بیتکوین، اتریوم و بسیاری دیگر از رمزارزها طی چند هفته گذشته به میزان قابل‌توجهی کاهش یافته‌ است و اکنون نزدیک به ۵۰ درصد از سقف خود سقوط کردند. بازار سهام نیز ضربه قابل‌توجهی به‌خصوص در بخش‌های رشد و فناوری تجربه کرده است و به نظر می‌رسد علت آن مربوط به نگرانی‌های کووید و تورم باشد.

بازار سهام در حال حاضر در یک اصلاح بزرگ است. در واقع، شاخص نزدک در هفته گذشته ۷٫۶ درصد سقوط کرد که بزرگ‌ترین کاهش از سال ۲۰۲۰ و شروع همه‌گیری کرونا بود. برخی از شرکت‌هایی که در نتیجه جنبش ماندن در خانه شاهد رشد زیادی بودند، مانند زوم، پلوتون و نتفلیکس، در مسیر کاهش تقاضا به سطح قبل از همه‌گیری کرونا کردند. اگرچه این ممکن است برای کل جامعه خوب باشد، اما قطعا برای این سهام و قیمت آنها خوب نیست. قیمت سهام نتفلیکس در روز جمعه به دلیل گزارش درآمد ضعیف ۲۱ درصد کاهش یافت و شایعاتی در مورد توقف تولید Peloton وجود داشت (اگرچه این شایعه توسط Peloton رد شد).


همراه با بازگشت به حالت عادی در جامعه، بازگشت به حالت عادی در سیاست‌های مالی و پولی نیز همراه است. فدرال رزرو تعداد اوراقی را که ماهانه می‌خرند را کاهش داده و به افزایش نرخ بهره برای سال ۲۰۲۲ اشاره کرده است که هر دو جذابیت سهام‌های فناوری با رشد بالا را کاهش می‌دهد، زیرا اکنون کسب بازدهی بالاتر با ریسک کمتر، آسان‌تر است.

بیشتر سرمایه‌گذاران رمزارزها را نوعی سرمایه‌گذاری پرخطر مرتبط با فناوری می‌دانند، بنابراین طبیعی است که قیمت‌ها همراه با سهام فناوری کاهش یابد. در همان هفته‌ای که نتفلیکس ۲۰ درصد سقوط کرد، کل بازار رمزارزها ۲۲ درصد کاهش یافت زیرا سرمایه‌گذاران به سمت دارایی‌های ایمن‌تر، مانند طلا، سهام بلوچیپ و استیبل کوین‌های دارای بهره رفتند.


تا زمانی که بازار فناوری به فروپاشی ادامه دهد، صعود بازاررمزارزها به بالاترین سطح جدید دشوار خواهد بود. با گذشت زمان، از آنجایی که اقتصاد به بهبودی خود ادامه می‌دهد و سرمایه‌گذاران به دارایی‌های پرریسک‌تر اعتماد می‌کنند، رمزارزها بار دیگر به یک ابزار سرمایه‌گذاری محبوب تبدیل خواهند شد. چارچوب زمانی این امر ناشناخته است و می‌تواند چند ماه یا چند سال طول بکشد.

یکی دیگر از ملاحظات در بازار رمزارزها، افزایش چرخه ۴ ساله نزولی و صعودی آن است. در ۱۲ سال گذشته، بازار کریپتو یک چرخه ثابت که شامل یک بازار نزولی ۳ ساله و به دنبال آن یک بازار صعودی ۱ ساله را دنبال کرده است. این الگو باعث شد که بازارهای صعودی در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۷ اتفاق بیفتند و هر دو متعاقباً توسط بازارهای نزولی طولانی دنبال شدند. در سال 2021، این روند ادامه یافت، زیرا رمزارزها بار دیگر به جریان اصلی تبدیل شدند و به بالاترین حد خود رسیدند.

اکنون، حدود یک سال پس از شروع بازار صعودی، سرمایه‌گذاران باتجربه می‌ترسند که تاریخ تکرار شود و یک «زمستان کریپتویی» برای چند سال آینده وجود داشته باشد. این احتمال با نگاهی به نمودار قیمت ژانویه ۲۰۱۸ ترسناک‌تر می‌شود که طی یک بازار نزولی عظیم قیمت بیتکوین را از ۲۰۰۰۰ دلار به پایین ۴۰۰۰ دلار رساند.

اینکه آیا تاریخ خود را تکرار خواهد کرد یا نه باید دید، و هیچ‌کس واقعا نمی‌داند که در آینده چه اتفاقی برای بازار خواهد افتاد. با این وجود، دانستن زمینه و تاریخچه حرکات بازار برای درک چگونگی محافظت از ثروت به بهترین شکل حیاتی است. حتی اگر بازار رمزارزها وارد یک افت چند ساله شود، اصول فاندامنتال تغییر نخواهند کرد، توسعه‌دهندگان به کار خود ادامه خواهند داد و بلاک‌چین در سراسر جهان رشد خواهد کرد.


لینک مطلب به زبان اصلی

دیدگاه کاربران
zeus Jan 25, 2022

واقعا بابت زحماتی که در تهیه و ارایه مقالات میکشید سپاسگزارم

علیرضا Jan 26, 2022

سال 2008 تعداد افرادی که وارد کریپتو شده بودند تنسبت به الان خیلی کمتر بوده و اینکه تکنولوژی خیلی پیشرفت کرده و هر روز پروژه های قوی تری لانچ می شود و در شناخت زیادی از کریپتو دارند بنابراین این قیاس به نظرم درست نمی باشد

ارسال دیدگاه جدید