تحلیل Joe Brown از صحبت‌های اخیر جرمی پاول

Mahdi
Mahdi Jan 13, 2022
تحلیل Joe Brown از صحبت‌های اخیر جرمی پاول

رئیس فدرال رزور جرمی پاول دیروز در مقابل کنگره طیِ جلسه‌ای که با سناتورها داشت، توضیحاتی رو در رابطه با وضعیت موجود داد و در طول اون 2ساعت و نیم صحبت کسل‌کننده دائماً تکرار کرد که فدرال رزرو متعهّد هست که « جلویِ تورم رو به دلیلِ نرخ بی­‌سابقه‌اش حتما بگیره؛ به روند خریدِ دارایی ادامه نده؛ نرخ بهره رو بالا ببره و بعد از اون حتی ترازنامه‌ی خودش رو از دارایی­‌های خریداری شده خالی کنه». در این تحلیل قصد داریم ببینیم آخرین باری که فدرال رزرو چنین اقداماتی رو در پیش گرفت چه اتفاقاتی افتاد.  اوّل از همه بیاید یه نگاهی به بعضی از اظهار نظرهایِ دیروزِ جرمی پاول بندازیم. در یک قسمت جرمی اینطوری میگه:

·        «همینطور که در سال جاری به جلو پیش میریم، اگر جریان امور همونطور که انتظارش رو داریم پیش بره، ما سیاستِ عادی سازیِ (ترازنامه) رو در پیش می‌گیریم، یعنی در ماه مارس به روندِ خرید دارایی پایان میدیم، بعبارت دیگه نرخ بهره رو رفته رفته در طول سال جاری افزایش میدیم»

چرا جرمی میگه «روند عادی‌­سازی»؟

چون در شرایط عادی، فدرال رزرو نیازی به این نداره که پول مازادی رو به چرخه­‌ی اقتصادی وارد کنه و بجاش اجازه میده که اقتصاد روندِ طبیعیِ خودش رو در پیش بگیره. خب کاری که در روند خرید دارایی­‌ها اتفاق می­افتاد چی بود؟ این بود که دارایی‌هایی مثلِ اوراق بهادارِ تضمین شده و اوراق قرضه از چرخه‌ی اقتصادی خارج می­شد و بجاش به موسسات مالی­ که این دارایی‌ها ازشون خریده شده بود، دلار می­دادن و این دلارها توسط اون موسسات در کارهای دیگه‌ای استفاده می­شد. به همین دلیل هست که جرمی میگه ما می­‌خوایم به روند عادی خودمون برگردیم و دیگه دلار مازادی را به چرخه‌ی اقتصادی تزریق نکنیم. در ادامه جرمی میگه که « شاید اواخر امسال شروع به کم کردن میزان دارایی‌هایِ ترازنامه بکنیم، و این فقط مسیرِ روند اجرای سیاست نرمال­‌سازیِ ترازنامه هست». ما به این موضوع که مهم هم هست دوباره برمی­گردیم، این که اصلا معنای اینکه «کم کردن میزان دارایی‌های ترازنامه» اصلا معناش چیه و...

نکته‌ی دیگه‌ای که البته شاید چیز زیادی هم ازش درنیاد این هست که بیشتر سوال­‌هایی پرسیده شده در طول اون جلسه در رابطه با توّرم بوده، که درحال حاضر در بالاترین نرخ خودش در طول 40 سال گذشته هست. برای همین، توّرم موضوعی هست که فشار سیاسی خیلی زیادی روش گذاشتن، چون درحال حاضر دردناک‌­ترین چیزی هست که بیشتر آمریکایی‌ها در حال تجربه کردنش هستن و این چیزیه که سیاست‌مدارها نگرانش هستن و می‌خوان حداقل در ظاهر نشون بدن که دارن تلاش می­کنن که برای مهار توّرم کاری بکنن.

 

اینکه چرا بیشتر سوالات در رابطه با توّرم بوده، شاید یکی از دلایلش این بوده که توّرم همیشه و همه­‌جا یک عارضه‌ی پولی بوده که توسط اعتباردهی‌های آسون، سیاست­‌های مالیِ انبساطی که باعث بالارفتن سریعِ میزان پول در گردش میشه بوجود میاد. به زبانِ فنی، توّرم زمانی هست که تأمین نقدین­گی با سرعت بیشتری نسبت به چرخه‌ی تولید رشد کنه. اینطور هم نیست که بگیم رسوندن نرخ توّرم به صفر چیزی هست که باید دنبالش باشیم یعنی وضعیّتی که چاپ اسکناس به نوعی همگام با رشد تولید پیش بره تا اینکه قیمت‌ها ثابت بمونن. «ثبات قیمت»­ها هم به نوعی یک­جور دزدی هست چون مصرف­‌کننده­‌ها و مردم رو از «عدم توّرمی» که در غیر این‌ صورت می‌تونست شامل حالشون بشه محروم می‌کنه.

 

بذارید بیشتر براتون روشن کنم. اگه شما یک مقدار مشخصِ ثابتی از پول داشته باشید اما در طرف دیگه رشد هر روزه‌ی میزان کالا رو شاهد باشیم. افزایش ثروت شما، خودش رو در پایین رفتن قیمت کالاها نشون میده، چون حالا می‌­تونید با همون میزان پولی که داشتید کالاهای بیشتری رو بخرید و معناش این میشه که ارزش پول شما نسبت به ارزش کالاها بیشتر شده، معناش این میشه که پول نسبت به کالا کم­یاب‌­تر شده؛ معناش این میشه که کالاها ارزون­تر میشن و پول کمتری برای خریدن کالا لازم هست. این دقیقاً مخالف زمانی هست که چاپ اسکناس با سرعت بیشتری نسبت به روند تولید اتفاق بیافته که نتیجه‌اش بالارفتن قیمت‌ها میشه. پس «قیمت‌های ثابت» هم چیزی هست که نباید دنبالش باشیم.

با توّجه به این حقیقت که فدرال رزرو خودش ریشه‌ی بالارفتن توّرم هست، دیگه فرقی نمی‌کنه که سیاستمدارها چقدر فشار بیارن و بپرسن که می­خوای برای مهار توّرم چه کار بکنی؟ چون وقتی که فشارهای فدرال رزرو برای کنترل توّرم بعنوان ریشه­­‌ی دردی که این روزها تحمّل میشه شروع بشه، نوبتِ دردهایِ شدیدتری هست که قراره به سراغمون بیاد، دردهایی مثل رکود اقتصادی، بحران اقتصادی، ریزش بازار، ورشکست­گی بانک‌ها... و هروقت این اتفاق­‌ها می­افته فدرال رزرو برای مهارکردنش دوباره «توّرم» رو انتخاب می­کنه، چرا؟ چون همیشه همین کار رو کرده و بعد از این هم همین کار رو دوباره تکرار می­کنه؛ چون این انتخاب در کوتاه مدت درد کمتری رو براشون به همراه داره.

 

خب، برگردیم به حرفهای پاول...

یک حرفی زده که باید حداقل کمی برای بعضی افراد ترسناک باشه:

·        «اگه توّرم به روند خوش ادامه بده و مهار نشه، اگه این نرخ بالای توّرم به اقتصاد و ذهنِ مردم ما نفوذ کنه، در اونصورت بی­‌تردید منجر به اتخاذ سیاست­‌های کلان­تری میشه که باعث رکود و در نتیجه آسیب دیدنِ قشر کارگر میشه»

خب منظور جرمی دقیقا چیه؟ جرمی اینجا داره به امکانِ اتفاق افتادنِ چه چیزی اشاره می­کنه؟

داره میگه که اگه توّرم از کنترل خارج بشه و اون‌ها کاری برای مهارکردنش نکنن، درنتیجه بطور ناخودآگاه این مطلب تو ذهن مردم شکل می­گیره که «باید سریعاً شروع به خرج کردن پول­‌هامون بکنیم چون قیمت­‌ها داره بالا میره و فرقی نمی­کنه که چی بخرم، فقط باید یک چیزی بخرم تا از شرّ پول نقد راحت بشم» و اینجا جایی هست که ما دیگه شاهد جابجا شدن توّرم از سمت فدرال رزرو بعنوان نقطه‌ی شروع­‌کننده­‌ی توّرم بسمت نقطه‌ای هستیم که دیگه از منظرِ روانی قابل کنترل نیست. وقتی که مردم شروع به دامپ کردنِ دلار بکنن دیگه کنترل کردن توّرم خیلی خیلی سخت میشه، حتی اگه با فدرال رزرو با بیشترین سرعتِ ممکن شروع به سوزوندن و نابودکردن دلارهای مازاد بکنه، چون ازلحاظ روانی چرخه­ تبعات منفیِ سراشیبی­ هست که حالا دیگه خودش رو نشون داده، دائماً تکرار و به شکلی مثبت تقویت میشه.

بعدش هم نوبت به رکود میرسه، چون همین که به سرعت با بالابردن نرخ بهره و فروش دارایی­‌‍‌های که در ترازنامه‌­شون دارن، شروع به بیرون کشیدن دلارها از چرخه­ اقتصادی بکنن که نتیجه‌‌اش کمترشدن دلار در اقتصاد بشه، رکود واقعی، ریزش واقعی، ورشکستگی و... خودشون رو نشون میدن که باعث میشه قیمت­‌ها سر به آسمون بکشن، نرخ بیکاری بالا بره، قدرت خرید مردم پایین بیاد، دستمزدها پایین بیاد و... و این شرایط، شرایطی نیست که کسی بخواد در اون دوره ریاستش رو بعهده بگیره حالا تو فدرال رزرو باشی یا یک سناتور، فرقی نمی­کنه، هیچکدومشون نمی­خوان که چنین چیزی اتفاق بیافته. به همین خاطر هست که دارن خیلی در رابطه با ضرورت مهارکردن توّرم لفاظی می­کنن، چون نمی­خوان به اون بخشی روانیِ توّرم برسن که دیگه تقریبا مهارتوّرم براشون ناممکن بشه.


خب حالا بیاید یه نگاهی به چارت ترازنامه­ مالیِ فدرال رزرو بندازیم:


چیزی که می­خوام بگم این هست که تکرار تمام روندی که از سال 2008 تا 2019 اتفاق افتاده رو با سرعت بیشتری طی دوسال اخیر می­بینیم. سال 2008 می­بینیم که Bail Out اتفاق می­افته و ترازنامه رشد شارپی می­کنه، و بعد هم چندسالی  با شیب ملایمی به روند صعودی خودش ادامه میده و درنهایت به نقطه‌­ای میرسن که می­تونن بدون اینکه باعث فروپاشی اقتصادی بشن به روند خرید دارایی و بزرگ کردن ترازنامه­ مالی­شون خاتمه بدن و حالا دیگه روند رشد ترازنامه «وضعیت رِنج زدن» رو به خودش می­گیره تا وقتی که قرض‌­هایی که دادن پرداخت شد دوباره شروع به چاپ پول بیشتری بکنن و خرید بیشتری رو انجام بدن تا ترازنامه‌­شون از یک روند باثباتی برخوردار باشه.

سال 2018 وقتی که کاهش مالیاتی شروع به وارد شدن در اقتصاد می­کنه اونها می­تونن شروع به فروش دارایی­‌های خریداری شده بکنن و رفته رفته ترازنامه رو کوچیک و کوچیک‌­تر بکنن، چون با اجرایی شدن سیاست کاهش مالیات­‌ها پول به اندازه­ کافی درچرخه­ اقتصادی باقی خواهد موند. برای همین هست که چارت شیب منفی به خودش می­گیره و فدرال رزرو هم دیگه دنبال از نو سرگرفتنِ روند بزرگ کردنِ ترازنامه­ مالیش رو نداره. 

سال 2020 دوباره شاهد Bail Out ای هستیم که خیلی بزرگتر از سال 2008 هست، و بعدش هم یک رند سیستماتیکِ رشد ترازنامه­ مالی فدرال رزرو رو داریم.(( قشنگ روشن هست که روندِ بزرگ کردن ترازنامه که فدرال رزرو در گذشته طی 6 سال طی انجام داده بود رو از سال 2020 طی 2 سال انجام داده)).

علّت تمام این رفتارهای فدرال رزرو در گذشته هم فقط یک چیز بود: توّرم. البته در اون دوران شاهد توّرم بالایی نیستیم چون تمام اون روند درجهتِ افزایشِ میزانِ پایه­ پولی کشور (که در دست بانک‌هاست) بوده نه نقدینگی موجود در چرخه­ اقتصادی و در دست مردم، و برای همین هست که شاهد این نیستیم که در اون میزان از نقدین­گی وارد چرخه­ اقتصادی شده و باعث بالارفتن نرخ توّرم شده باشه. البته در اون دوران هم مشکلات زیادی وجود داشت، اما توّرم قطعا جزء اونها نبود. اما اتفاقی که در سال 2020 افتاد این بود که بیشتر پولی که چاپ شده وارد حساب‌های بانکی مردم می­شد و لذا برای مردم امکان خرج کردن اون پولها وجود داشت و همین اتفاق بود که الان باعث شده که نرخ توّرم روند صعودی به خودش بگیره. این روند چیزی هست که ما همیشه وقتی برای حل یک مشکلی دست به کار میشیم، می­بینیم که درنهایت اون روند باعث بوجود اومدن مشکلات جدیدِ بزرگتری شده و همین چرخه دفعات بعدی، با سرعت بیشتر تکرار میشه. برای همین، وضعیتی که این روزها شاهدش هستیم خیلی طبیعی و نرمال هست. با توّجه به این قاعده، این بار شاهد فروش دارایی‌های خریداری شده با سرعت بیشتری نسبت به گذشته یعنی بین 2015 تا 2019 خواهیم بود.

حالا بیایم یه نگاهی هم به چارت نرخ بهره بندازیم:


خب سال 2016 شاهد بالارفتن نرخ بهره هستیم، چون توانایی انجام این کار رو به خاطر سیاست کاهش مالیاتی داشتن. که اگر به خاطر این سیاست نبود امکان بالابردن نرخ بهره رو نداشتن. در ژانویه 2019 شاهد ثابت شدن نرخ بهره هستیم، دقیقا همون زمانی که فدرال رزرو شروع به فروش دارایی‌های خریداری شده و کوچک کردن ترازنامه ­مالی خودش می­کنه (و البته زیاد طول نمی­کشه که در نوامبر 2019 دوباره روند خرید دارایی­‌ها رو از سر می­گیره)

خب یک نگاهی هم به شاخص S&P500 بندازیم و تأثیر رویکردهای فدرال رزرو رو روی اون ببینیم:


همونطور که می­بینیم بین 2018 تا 2019 مارکت تقریبا در وضعیت رنج زدن قرار داشته و خیلی خیلی هم پرنوسان بوده. این دقیقاً همون دورانی هست که فدرال رزرو سعی داشته که ترازنامه‌­اش رو به وضعیت نرمال خودش برگردونه، و بجای خریدن دارایی‌­ها مشغول به فروش دارایی‌­ها بوده و همزمان هم مشغول بالا بردن نرخ بهره بوده. درست درانتهای سال 2018 شاهد ریزش مارکت هستیم. و پایان این ریزش (اگر به چارت نرخ بهره رجوع کنیم) درست زمانی هست که فدرال رزرو روند افزایش نرخ بهره رو تموم می­کنه، و مارکت هم روند صعودی خودش رو از سر می­گیره. اما بعد از صعود اولیه، مارکت دوباره وضعیت رنج زدن به خودش می‌گیره. روند صعودی واقعی ستامپر 2019 شروع میشه. خب با نگاه به چارت نرخ بهره، می­بینیم که سپتامبر 2019 زمانی هست که نرخ بهره روند نزولی به خودش گرفته و با توجه به چارت ترازنامه­ مالی فدرال رزرو، سپتامبر 2019 زمانی هست که فدرال رزرو روند خرید دارایی رو دوباره از سرگرفته و سیاست­‌ها تسهیل کمّی رو در پیش گرفته. یادتون میاد چرا بازار خرید اوراق تضمینی منفجر شد؟ چون پول زیادی در سیستم اقتصادی نبود و مؤسسات مالی به پول نیاز داشتن و فدرال رزرو باید برای تزریق پول به بازار کاری انجام می­داد. و به همین دلیل بود که شاهد آن رالی در بازار سهام بودیم. هفته­‌های اخیر بازار سهام خیلی پرنوسان بوده، البته هنوز به ATHاش خیلی نزدیک هست (بیشتر بازارها مثل Nasdaq , Russel2000 هم الان در ATH خودشون نیستن ولی بطور میانگین هم­شون هنوز خیلی خوب دارن رفتار می­کنن).

خب حالا چرا دارم همه­ این حرفها رو می­زنم؟

چون به محض اینکه فدرال رزرو شروع کنه روند خرید دارایی­‌هاش رو بسمت وضعیت ثابت و راکد ببره و یا حتی روند فروشِ با سرعت بیشتر رو درپیش بگیره و بعد از اون هم روند افزایش نرخ بهره هم شروع بشه... مدت زیادی طول نمی­کشه که روند ریزش نوامبر 2018 دوباره تکرار بشه، چون بازار کشش و توانایی مدیریت کردن این وضعیت رو نداره، چون این اقتصاد هنوز به اندازه­ کافی قدرتمند نشده، چون اصلاً رشد واقعی­ در این اقتصاد نداشتیم، هرچی بوده صرفاً برپایه­­ این پول‌های مسخره، این پول­های بدون پشتوانه‌­ای بوده که تو این دو سال به بازار تزریق شده. برای همین وقتی که فدرال رزرو شروع به پس گرفتن پول‌هاش بکنه، فکر می­‌کنید چه اتفاقی می­افته؟ این باعث خنثی شدن تمام رشدهایی میشه که بواسطه­­ این پول‌های بدون پشتوانه صورت گرفته بود. لذا این اقتصاد ثابت آنچنانی نداره و توانایی این رو نداره که بدون فروریختن، پول­هایی که بهش تزریق شده رو برگردونه. ممکنه بپرسید از کجا انقدر مطمئن هستم که این روند خیلی سریع اتفاق می­افته؟ چون دفعه­ قبل این روند طی مدت تقریبا خیلی طولانی­ اتفاق افتاد...

 

بیاید به چارتِ مجموع تمام بدهی­‌های سیستم اقتصادی بندازیم:


چارت خودش گویای همه­ چیز هست که روند بدهی‌‎­های سیستم مالی یک روند صعودی دائمی داشته. و درحال حاضر ما شاهد Over Leveragedترین اقتصاد در طول تاریخ خودمون هستیم.

 

با مقایسه­ این چارت‌ها و توجه به اینکه ما با روندی که فدرال رزرو در بین سالهای 2014 تا اوایل 2019 درپیش گرفته بود (یعنی ثابت نگه داشتن اندازه و ابعاد ترازنامه­ مالیش) خیلی فاصله داریم، به وضوح روشن میشه که اقتصاد ما در حال حاضر خیلی قوی نیست و هر رشدی که اتفاق افتاده در این 2 سال اخیر، ابداً رشد واقعی­ نبوده بلکه فقط یک رشد اقتصادی در نتیجه­ قرض‌های سنگینی بوده که در پی بالارفتنِ میزان چاپ اسکناس اتفاق افتاده که معناش این هست که تمام اون رشدها چیزی جز دروغ نبوده و لذا خیلی بی‌­ثبات و شکننده هستن. و لحظه‌ای که شروع به بیرون کشیدن تمام اون پول‌های دروغینی که باعث این رشدهای دروغین شده بود بکنن، اوّل از همه شاهد ریزش بازار خواهیم بود (بازاری که فقط به پشتوانه­ کاغذهای بی‌ارزش رشد کرده، بازاری که درحقیقت یک خانه­ پوشالی­ بیش نیست) پس مسأله مسأله‌ی اما و اگر نیست، بلکه مسأله فقط مسأله زمان هست، کی؟؟ چه وقت؟ و وقتی که این ریزش اتفاق بیافته، بعدش دوباره شاهد همون روند تکراری چاپ پول، خرید دارایی و بزرگ شدن ترازنامه­ مالی فدرال رزرو خواهیم بود (روز از نو روزی از نو)

 

خب ما چه باید بکنیم؟ جوابش روشن هست، طلا، نقره، بیت­کوین یا ملک بخرید؛ چشم­هامون رو باز کنیم و سنگ­‌های پیش پا رو ببینیم و می­دونیم که فدرال رزرو و دولت راه‌هایی رو انتخاب می­کنن که برای خودشون کمترین تبعات رو داشته باشه و خودشون بیشترین سود رو نسبت به مردم عادی ببرن.

 

پی‌­نوشت:

این مطلب ترجمه‌­ای آزاد از آخرین تحلیل آقای Joe Brown از صحبت‌­های جرمی پاول و وضعیت موجود بود.


برای خواندن مطالب بیشتر از این نویسنده: توییتر/ مهدی








 


دیدگاه کاربران
رضا Jan 13, 2022

با سپاس از شما🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

ارسال دیدگاه جدید