بررسی پروژه آرویو ARweave

اطلاعات کلی:

توکن: $AR

وب سایت: www.arweave.org

توییتر: @ArweaveTeam

تلگرام: https://t.me/arweavers

لینکدین: https://www.linkedin.com/company/arweave

ردیت: https://www.reddit.com/r/Arweave

کوین‌مارکت‌کپ: https://coinmarketcap.com/currencies/arweave

رتبه بندی کوین‌مارکت‌کپ: 67

مارکت‌کپ: 2.4B$

پروژه در یک نگاه:

آرویو یک پروژه در حوزه ذخیره‌سازی دیتا با فلسفه پرماوب (وب با دیتای دائمی) هست.

آرویو بلاک‌چین خودش رو داره و بستری رو فراهم می‌کنه تا کاربران و پروژه‌های دیگر با یک بار پرداخت دیتاشون رو برای همیشه بر روی بلاک‌چین آرویو ذخیره کنند.

حضور آنلاین:

رویکرد آرویو نسبت به حضور آنلاین و دیجیتال‌مارکتینگ کمی با بقیه پروژه‌هایی که بررسی کردم متفاوت هستش. وب‌سایت‌ این پروژه طراحی ساختار‌شکنی داره و بر خلاف وایت‌پیپر کامل‌ به گفتن حداقل‌ها بسنده کرده.

#توییتر: 42k فالوور

#تلگرام: 1,600 عضو

#دیسکورد: 2,400 عضو

در مجموع رویکرد پروژه در خصوص مارکتینگ مبتنی بر کامیونیتی هست.

در مدیوم پروژه هم اخبار و آپدیتهای پروژه گذاشته میشه هرچند خیلی فعال نیست.

گیت‌هاب پروژه خوب فعاله و به صورت منظم داره دولوپ میشه.

https://github.com/ArweaveTeam

لینک مصاحبه با بنیان گذاران:

https://icobench.com/ico/arweave/team

وایت پیپر:

آرویو دو تا پیپر داره. جفتشون اصولی و آکادمیک نوشته شدن. از طرح مسئله ذخیره سازی دیتا بر روی بستر توزیع شده شروع کرده و به فلسفه پرماوب (وبی که دیتا در اون به صورت همیشگی ذخیره میشه)، کاربردهای کوین آرویو، الگوریتم اجماع ماینینگ و نحوه ساخت بر روی بستر آرویو به صورت کامل پرداخته شده.

https://www.arweave.org/yellow-paper.pdf

https://www.arweave.org/files/arweave-lightpaper.pdf

تیم:

توی سایت جایی به تیم اشاره ای نشده و بیشتر به کانال های کامیونیتی و تشویق کامیونیتی به ساخت بر روی پروژه آرویو پرداخته شده. توی لینکدین پروژه تیمشون 20 نفره.

مدیر عاملش کامپیوتر ساینس خونده و دکتراش رو تموم نکرده (PHD-dropout). توی لینکداین اش به جز پروژه آرویو به استارت آپ دیگه ای اشاره نشده. من چند تا مصاحبه ازش دیدم و به نظر من دانش مدیریتی و استارت آپی خوبی داره. از سال 2019 هم به عنوان منتور تک استار هم فعالیت داره.

لینک یک ارائه:

https://www.youtube.com/watch?v=RP6hUUNhhto

لینکداین مدیر عامل:

https://www.linkedin.com/in/sam-williams-2b5111144/?miniProfileUrn=urn%3Ali%3Afs_miniProfile%3AACoAACLmZWkBrLpsT7oDwXZ9qC7YITGrY9hVRtw

مدیر تکنولوژی

اولین CTO پروژه به مدت یکسال با پروژه بوده و با توجه به لینکداین ازش جدا شده. نفر بعدی هم که به عنوان CTO پروژه به مدت یکسال و نیم کار کرده تا شش ماه قبل با پروژه بوده و الان جای دیگه ای مشغول به کار هستش. من CTO فعلی پروژه رو توی لینکداینشون پیدا نکردم. با اینکه که تیم مهندسیشون در مجموع خوبه این موردی که دو تا CTO پروژه رو ترک کردن کمی نگران کننده هستش.

https://www.linkedin.com/in/william-jones-b661b314a/

توکنامیکز:

آرویو، کوین نیتیو بلاک چین آرویو بوده و برای ایجاد مشوق برای نودهای شبکه برای ذخیره سازی دیتا به کار میرود و توسط ماینرهای شبکه استخراج میشود. دیگر کاربرد کوین آرویو برای پرداخت هزینه ذخیره سازی دیتا میباشد. با توجه به اینکه کوین آرویو این دو گروه رو به هم متصل میکند از کاربرد بالایی برخوردار بوده و برای ماهیت بلاک چین آرویو ضروری است.

با توجه به دیتای کوین مارکت کپ کل تعداد کوین ها 66M هست و بیشتر از 33M تعداد کوین های در گردش هستش. ازین تعداد 8.7M توکن به صورت ICO سال 2018 فروخته شده است.

سرمایه گذاران

بر اساس سایت کرانچ بیس با مجموع 15 سرمایه گذار حدودا 22M$ سرمایه جذب کرده. معروف ترین و معتبر ترین سرمایه گذار پروژه کوین بیس ونچر (Coinbase Ventures) هستش که قسمت سرمایه گذاری صرافی کوین بیس هست. از سرمایه گذاران معروف دیگر شرکت Andreessen Horowitz و Techstars هستند.

لینک کرانچ بیس:

https://www.crunchbase.com/organization/arweave/investor_financials

محصول

مین نت آرویو سال 2018 شروع به کار کرده و طبق اکسپلورر پروژه در حدود 150 تا نود فعال داره و بیش از 24TB دیتا بر روی شبکه آرویو ذخیره شده. با توجه به رویکرد مبتنی بر کامیونیتی پروژه، پروژه های زیادی توسط کامیونیتی بر روی آرویو ایجاد شده اند که لیست شون در لینک زیر هست ولی به نسبت بقیه بلاک چین ها هنوز خیلی جای بلوغ داره. دو تا از جالب ترین پروژه ها یکی Ardrive و دیگری Weavemail هستند.

مهم ترین پروژه ای که از آرویو استفاده میکنه پروژه سولانا هستش که دیتای شبکه خودش رو بر روی بستر آرویو ذخیره میکنه. این همکاری با اختلاف زیاد بزرگترین دستاورد آرویو هست و به شناخته شدن و اعتبار آرویو کمک خیلی بزرگی کرده.

لینک پارتنرشیپ:

https://medium.com/solana-labs/announcing-the-solana-arweave-interoperability-hack-3ec9fbaaceb4

این هم لینک یک ماشین حساب هست برای اینکه ببینید برای ذخیره سازی دیتا به صورت همیشگی چه میزان آرویو باید پرداخت کنید. مثلا برای ذخیره سازی 1 گیگابایت دیتا ( درحدود … عکس) هزینه ای برابر 0.4 آرویو میشه که حدود 32 دلار هستش.

https://jcx2olqdzwgm.arweave.net/71giX-OY-3LwXtfr44B2dDyzW8mPHEAKA-q0wGT0aRM

لینک اکسپلورر:

https://t.co/jLrqDtCkja?amp=1

رقبا

بعد از $FIL و $BTT در حوزه استوریج سوم هست. یک مزیت عمده نحوه پرداخت آرویو (یک بار برای همیشه) در مقایسه با فایل‌کوین (به صورت دوره‌ای) هست. از طرف دیگه تقریبا چند صد برابر آرویو (24TB)، دیتا بر روی فایل‌کوین (13PT) ذخیره شده.

نتیجه گیری

در مجموع آرویو فاندمنتال خوبی داره. هر چند که تو قسمت تیم و مارکتینگ نقطه ضعف‌هایی داره، به نظر من تا اینجا تونسته محصول خوبی ارائه کنه و پارتنرشیپ‌های خوبی بگیره و تونسته به یکی از رقبای اصلی فایل‌کوین تبدیل بشه.

در آخر اینها #توصیه_مالی_نیست و ممنونم که خوندید.

دیدگاه کاربران
Mishow Dec 01, 2021

با سلام و تشکر از وقتی که برای تهیه چنین مطالبی گذاشته میشه. پاینده باشیدو مستدام

ارسال دیدگاه جدید