آموزش و تحلیل معیار SOPR در داده‌های آن‌چین

آموزش و تحلیل معیار SOPR در داده‌های آن‌چین

شاخص SOPR که مخفف شده‌ی عبارت (Spent Output Profit Ratio) هست در لغت به معنای میزان سود محقق شده از یک کوین است یا به عبارت ساده بدین معناست که اگر یک ارزی خریداری شده است در هنگام فروش/جابجایی آن چقدر تغییرات نسبت به قیمت خرید اولیه داریم و آیا در سود یا در ضرر داریم آن را خرج/جابجا می‌کنیم و میزان این سود/ضرر چقدر است و این موضوع در سنتیمنت کلی بازار چه تاثیری می‌گذارد ؟

 

در ابتدا با ذکر شود که این شاخص به نوعی نشان‌دهنده احساسات بازار در مقیاس کلان و کلی را نشان می‌دهد و دارای چندین حالت مختلف است که باهم بررسی می‌کنیم :

1.     عدد شاخص SOPR بزرگتر از 1 باشد : به بیان ساده یعنی قیمت فروش بالاتر از قیمت خرید بوده است و معامله در سود بسته شده است.

2.     عدد شاخص SOPR کوچکتر از 1 باشد : به این معنی‌ست که قیمت فروش پایین‌تر از قیمت خرید بوده‌است و معامله با ضرر بسته شده است.

3.     عدد شاخص SOPR دقیقاً 1 باشد : نشان‌دهنده‌ی آن است که معاملات به‌طور میانگین به صورت سربه‌سر بسته شده‌اند و سود/ضرری محقق نشده‌است.

4.     روند رو به رشد شاخص SOPR : نشان‌دهنده‌ی آن است که معاملات با سود بسته می‌شوند و پتانسیل بازگشت بخشی از سرمایه نقد شده با خوشبینی به مارکت (خرید مجدد از سود حاصل شده) وجود دارد ؛ بنابرین با رشد قیمت همپوشانی دارد.

5.     روند نزولی شاخص SOPR : نمایانگر آن است که معاملات با ضرر بسته می‌شوند و کوین‌هایی که در سود هستند فروخته نمی‌شود و این مدل در اصلاحات بازار صعودی یا امواج اصلی روند ریزشی قیمت رخ می‌دهند.

این 5 حالت مختلف این شاخص را به صورت کلی نشان می‌دهد که در ادامه با مثال‌هایی واقعی بیشتر به کاربرد آنها می‌پردازیم. اما قبل از آن بپردازیم به نحوه محاسبه شاخص SOPR و فرمول ریاضی بدست آوردن آن :

در صورت این کسر قیمتی که کوین خرج می‌شود (به فروش می‌رسد) ضربدر میزان فروش وجود دارد و در مخرج این کسر قیمتی که این کوین در آدرس مشخص شده بوجود آمده‌ است (قیمتی که در آن کوین خریداری شده‌ است) ضربدر میزان خرید را نشان‌ می‌دهد که مجموع این محاسبات برای هر UTXO انجام‌شده شاخص SOPR را تشکیل می‌دهد که انواع مختلفی نیز دارد و در ادامه با آنها آشنا می‌شویم.


حالات مختلف SOPR بر روی چارت قیمت بیتکوین و تاثیرات آن بر روی روند:


همانطور که پیشتر گفته شد در روند صعودی مارکت شاخص SOPR نیز روند صعودی خواهد داشت که در مثال فوق روند قیمت صعودی‌ است. هنگامی که این شاخص در روند صعودی به نزدیکی عدد 1 یا همان نقطه سربه‌سر می‌رسد اصلاحات قیمتی تمام می‌شود و شروع به موج بعدی صعودی در قیمت می‌کنیم که دو نقطه A به رنگ سبز در مثال فوق مشخص شده‌اند. در موج صعودی شاخص نیز روند را همراهی کرده و صعودی خواهد بود تا مجددا به سک سقف/تاپ رسیده و شروع به حرکت به سمت نقطه تعادل خود یعنی 1 دارد.

این بررسی روند صعودی قیمت و SOPR بود و حالا به روند نزولی برسیم :


پیشتر در بررسی حالات مختلف SOPR گفته‌ شد که در دو حالت شاخص روند نزولی خواهد داشت که یکی از آن دو، روند نزولی قیمت بوده است. در مثال فوق همین مورد را مورد بررسی قرار دادیم که می‌بینیم برعکس حالت صعودی در موج‌های اصلی این شاخص روند نزولی دارد و به سمت منفی در حال حرکت است اما در اصلاحات روندی مشابه به حالت صعودی دارد که میل به برگشتن به تعادل (عدد 1) دارد. بنابرین با نتیجه‌گیری از این دو مثال می‌توانیم به یک نکته برسیم :

"شاخص SOPR میل به حفظ تعادل دارد و هر جایی که رود به عدد1 بازمی‌گردد"


انواع مختلف شاخص SOPR :

 

Adjusted SOPR

این نوع از SOPR ساختار کلی‌ای مشابه به حالت استاندارد آن دارد با این تفاوت که تراکنش‌هایی که عمر کمتر از ساعت دارند را محاسبه نمی‌کند. به بیان ساده همان SOPR است که نویزهای آن و تغییرات هیجانی کوچیک آن گرفته شده است و سنتیمنت را بدون محاسبه نویز و تغییرات هیجانی نشان می‌دهد.

بررسی رفتار این شاخص مشابه به رفتار حالت استاندارد SOPR دارد.

 

LTH – SOPR

در این نوع، به بررسی این شاخص برای هولدرهای بلندمدت که به تعریف گلسنود به آدرس‌هایی گفته می‌شود که یک کوین را بیش از 155 روز نگهداری کرده‌اند.  

از نظر آماری کوین‌هایی با عمری بیش از 155 روز میل زیادی به خرج شدن ندارند. بنابرین این موضوع این نکته را ایجاد می‌کند که تغییرات SOPR برای هولدهای بلندمدت حائز اهمیت‌تر از این تغییرات در حالت استاندارد است زیرا که کوین‌هایی خرج می‌شوند که میل به خرج شدن ندارند و این نشانگر تغییر در سنتیمنت کلان بازار دارد.  پس استفاده از این شاخص برای بررسی امواج اصلی مارکت و ساختار کلی بازار مفید خواهد بود و برای بررسی کوتاه‌مدت استفاده نمی‌شود.

بررسی رفتار LTH – SOPR حالتی مشابه به حالت استاندارد آن دارد.

 

STH - SOPR

در این نوع، به بررسی این شاخص برای هولدرهای کوتاه‌مدت که به تعریف مجموعه منبع یعنی گلسنود این هولدرهای کوتاه‌مدت به ادرس‌هایی گفته می‌شود که یک کوین را کمتر از 155 روز نگهداری کرده‌اند.  

از نظر آماری کوین‌هایی با عمری کمتر از 155 روز میل زیادی به خرج نشدن ندارند. بنابرین این موضوع، این نکته را ایجاد می‌کند که تغییرات SOPR برای هولد‌رهای کوتاه‌مدت حائز اهمیت‌تر است وقتی که بخواهیم ریزموج‌ها و امواج فرعی را مورد بررسی قرار دهیم و به احساسات و سنتیمنت جزئی و کوتاه‌مدت اشاره می‌کند و برای بررسی بلندمدت و امواج اصلی کاربرد زیادی ندارد.

بررسی رفتار STH - SOPR حالتی مشابه به حالت استاندارد آن دارد.

 

این بررسی حالات و انواع مختلف شاخص SOPR بود که برای جمع‌بندی باید عرض کنم این شاخص یکی از بنیادی‌ترین معیا‌های آنچین هست که برای آشنایی با سنتیمنت کلان (احساسات حاکم در بازار به صورت کلی) کاربرد بالایی دارد و با بررسی آن می‌توان از شرایط روند و مناطق مهم و شروع و پایان‌های اصلاحات و امواج اصلی با خبر شویم.

 منبع: Glassnode Academy


تحلیلی بر اساس این شاخص داشته باشیم برای بیتکوین :


در شاخص aSOPR می‌بینیم که بعد از سقف قیمتی در 69هزار دلار، که اصلاح بازار استارت خورده است، این شاخص نیز روندی رو به نزول داشته است تا به منطقه تعادل یعنی عدد 1 برسد و بعد از اینکه قیمت عدد 42هزار دلار را به خود دید و شروع به روندی رنج در کانال 40هزار دلار داشت، این معیار با نوسانات کوچک حوالی عدد 1 به سمت منفی حرکت نکرده است و اکنون در حال خروج از منطقه تعادل به سمت بالاست که این از نظر من بدین معناست که شاهد تحرکات بزرگی به‌ زودی در بازار خواهیم بود و امواجی بزرگ را مشاهده می‌کنیم که من آنها را با توجه ساختار اصلی بازار که در روند صعودی است و برگشت این شاخص از 1 در حال استارت خوردن است، رو به بالا می‌بینیم و برای نیمه اول سال جدید میلادی روند صعودی را انتظار دارم.

 

برای مطالعه مطالب بیشتر از این نویسنده: توییتر / امیرمحمد جعفرزاده


ارسال دیدگاه جدید