خبرنامه هفته ۱ گلسنود ۲۰۲۲

خبرنامه هفته ۱ گلسنود ۲۰۲۲

سال جدید با رنج قیمت شروع می‌شود.

 

علی‌رغم وجود نشانه‌های مثبت برای روند صعودی در موجودی کل، با وجود تقاضای ضعیف، بیتکوین سال جدید را بی‌سروصدا آغاز کرده است.

 

سال نو را به همه خوانندگان تبریک می‌گوییم. تیم گلسنود امیدوار است که تعطیلات شادی را گذرانده باشید. همچنین تولد بیتکوین مبارک. ساتوشی ناکاموتو ۱۳ سال پیش اولین بلاک بیتکوین را استخراج کرد که پیام زیر در تراکنش کوین بیس به‌عنوان مهر رمزنگاری شده بود:

 

The Times 03/Jan/2009 Chancellor on brink of second bailout for banks

 

 

با پایان یافتن سال ۲۰۲۱، فعالیت و حجم معاملات در بازار بیتکوین کاهش یافت و قیمت در حالت رنج معامله شد. روند معاملات از اواخر نوامبر تا کنون به همین روند پیش رفت و در این هفته بین ۵۱.۶۵۴ هزار دلار و ۴۶.۱۹۷ هزار دلار معامله شد.

در میان بسیاری از معیار های آن چین، با وجود نشانه‌های صعودی، کمبود فعالیت عمومی وجود دارد. کوین‌ها همچنان به کیف پول‌ها منتقل می‌شوند، در حالی که سودآوری سرمایه‌گذاران و معیارهای چرخه‌ای تصویر نزولی ترسیم می‌کنند. با وجود تعادل بین سیگنال‌های صعودی و نزولی، انتظار ما برای شروع ۲۰۲۲ حالت رنج زدن قیمت است.

فعالیت آنچین همچنان آرام و ضعیف است.


اولین مجموعه معیارهایی که در این خبرنامه ارزیابی خواهیم کرد، با معیارهای آنچین مرتبط است. به‌طورکلی، حرکت صعودی معمولاً با افزایش تقاضا برای بلاک‌ها همراه است زیرا کوین‌های خریداری شده، فروخته می‌شوند و به صاحبان جدید منتقل می‌شوند. برعکس، در روندهای نزولی معمولاً کیف پول‌های جدید، میزان تراکنش و استفاده از شبکه کمتر مشاهده می‌شود.

 

تعداد آدرس‌های کیف پول و با موجودی غیر صفر (Non-zero) معیاری است که می‌تواند برای ارزیابی تقاضای بلندمدت بیتکوین مورداستفاده قرار بگیرد.

 در طول سال گذشته، مجموعاً ۷.۴۶۲ میلیون کیف پول با موجودی غیر صفر جدید به شبکه اضافه شده است که رشد سالانه ۲۳.۲ درصدی را نشان می‌دهد. ۱.۴۱۵ میلیون از آن‌ها در ATH اکتبر اضافه شدند که ۱۸.۹ درصد از کل کیف پول‌ها با موجودی غیر صفر سالانه را تشکیل می‌دهد.

در حال حاضر در سطح ۳۹.۶ میلیون آدرس (ATH) قرار داریم که ۴۰ درصد بالاتر از ATH سال ۲۰۱۷ است و نشان می‌دهد میزان رشد کاربران در پنج سال گذشته پایدار بوده است.


باتوجه‌به فعالیت روزانه، می‌توان مشاهده کرد که تعداد نهاد/موسسات فعال به بالای ۲۷۵ هزار در روز رسیده است. نمودار زیر یک کانال نزولی که با رنگ قرمز کشیده شده است را نشان می‌دهد. این کانال نشان می‌دهد که در دوره‌هایی که قیمت و بهره نسبی کاهش پیدا می‌کند، رشد مداوم کاربران در شبکه وجود دارد. در هر دو بازار صعودی ۲۰۱۷ و ۲۰۲۰-۲۱ رشد قابل‌توجه این معیار مشاهده می‌شود. اگرچه روند حال حاضر به Mini-Bull سال ۲۰۱۹ شباهت دارد. این دو دوره از این نظر مشابه هستند که هر دو یک اصلاح عمیق را تجربه کردند اما در رالی‌های بعدی نتوانستند حرکت کافی برای یک بازار صعودی را ایجاد کنند. در نهایت رالی در سال ۲۰۱۹ به یک محدوده رنج ۹ ماهه ختم شد تا این که این روند در مارس ۲۰۲۰ تغییر کرد.


 تعداد تراکنش‌ها تصویر مشابهی همانند نمودار بالا نشان می‌دهد، بطوری که بازارهای صعودی در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۲۰-۲۱ به‌وضوح خودنمایی می‌کنند و بیش از ۳۰۰ هزار تراکنش در روز را در اوج ثبت می‌کنند.

همچنین شباهت‌هایی را می‌توان بین آپریل تا آگوست ۲۰۱۹ و بازار فعلی از سپتامبر ۲۰۲۱ پیدا کرد. در هر دو مورد، یک انفجار اولیه از فعالیت‌ها از افزایش قیمت حمایت کرد اما نتوانست این روند را حفظ کند و به همین دلیل قیمت و حجم معاملات تغییر کردند.

 تا زمانی که افزایش تقاضایی برای خرید بیتکوین نباشد، احتمالاً بیتکوین در یک محدوده کلان رنج بزند.

 

شایان‌ذکر است که تفاوت‌های اساسی در ساختار بازار بین سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰-۲۱ وجود دارد. رالی آپریل تا آگوست ۲۰۱۹ به دلیل طرح پانزی PlusToken و شرت اسکوییزهای متعدد با تقاضای شدید بیتکوین همراه بود. بازار فعلی به بهترین شکل به‌عنوان یک صعود قوی بعد از انباشت سنگین در پایین‌ترین سطح قیمت در ماه‌های جولای و سپتامبر توصیف می‌شود.

 این روند صعودی پس از ماه اکتبر کاهش یافت. زیرا شک و تردید اقتصاد کلان و نگرانی های تورمی به بازار نفوذ کردند و شرکت های تجاری به دنبال بستن سود های پایان سال بودند.


موجودی اساسی همچنان امیدبخش باقی‌مانده است.

 

درحالی که فعالیت‌های آنچین در بالا به تقاضای کم از سوی خرده‌فروشان اشاره می‌کند، سن کوین‌ها به طور چشمگیری در حال افزایش است و این نشان از انباشته شدن پول هوشمندانه‌تر و صبورانه‌تر است.

دسامبر ۲۰۲۰ نقطه شروع عملکرد قوی قیمت در سه‌ماهه اول ۲۰۲۱ بود، زیرا بیتکوین ATH چرخه قبلی (۲۰ هزار دلار) را شکست و در آپریل به بیش از ۶۴ هزار دلار رسید.

اگر به معیار آخرین موجودی فعال بیشتر از ۱ سال نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که بخش زیادی از کوین‌های انباشته شده در اواخر ۲۰۲۰ تا به امروز خرج نشده باقی ماندند. از اکتبر ۲۰۲۱، بیش از ۶۸۲ هزار بیتکوین به باند سنی بیشتر از ۱ سال منتقل شدند که ۳۰۳ درصد از موجودی سکه در گردش را تشکیل می‌دهند. اکنون بیش از ۵۷ درصد از موجودی کوین‌ها قدیمی‌تر از ۱ سال هستند.


که معادل ۵۱.۵ درصد است. (شبیه به آپریل ۲۰۱۹)

باتوجه‌به این که سال ۲۰۲۱ بسیار پر نوسان بود، مشاهده افزایش سرعت این معیار بسیار قابل‌توجه است.



موجودی دارندگان بلندمدت نیز بعد از یک دوره توزیع بسیار کم و ATHهای دوقلو در اکتبر و نوامبر کاهش‌یافته است. این نشان می‌دهد که در حال حاضر دارندگان بلندمدت فروش خود را کاهش دادند و یا حتی خریدار در این قیمت‌ها هستند. این یک دیدگاه سازنده از اعتقاد به بازار ارائه می‌دهد.

دارندگان بلندمدت از اکتبر حدود ۱۵۰ هزار بیتکوین خرج کرده اند که تنها ۱.۱۱ درصد از کل موجودی نگهداری شده آنهاست. باتوجه‌به اصلاح شدید در این مدت، کاهش فروش قابل‌توجه است.

 توجه داشته باشید که این روند به دنبال یک مرحله انباشت عظیم در سال ۲۰۲۱ است، جایی که به طور خالص 2.42 میلیون بیتکوین بعد از ماه مارس به کیف پول‌های دارندگان بلندمدت منتقل شدند که به معنای رشد 22.1 درصدی موجودی آن‌هاست.


همچنین می‌توانیم نقدینگی کوین‌ها را به‌عنوان معیار مهمی برای اندازه‌گیری موجودی کوین‌ها در نظر بگیریم. به‌عنوان‌مثال اینکه آیا بازار در حال انباشت یا توزیع است.

در جایی که آخرین موجودی فعال و موجودی دارندگان بلندمدت از از زمان به‌عنوان ورودی اصلی استفاده می‌کنند (سن کوین یا طول عمر)، معیارهای نقد و غیر نقد از سابقه میزان فروش کیف پول استفاده می‌کنند. هنگامی که یک کوین به کیف پولی بدون سابقه خرج کردن منتقل می‌شود، به‌عنوان دارایی غیر نقد در نظر گرفته می‌شود (مثلاً هولدری که از استراتژی Dollar Cost Averaging استفاده می‌کند). و برعکس، کیف پولی که مدام در حال خرج کردن است (مثلاً یک معامله‌گر روزانه یا کیف پول صرافی) در گروه نقد یا بسیار نقدشونده قرار می‌گیرد. 


در نمودار زیر مشاهده می‌کنیم که حتی با اصلاح قیمت در ماه‌های پایانی ۲۰۲۱، انتقال کوین‌ها از کیف پول‌های نقد به غیر نقد افزایش داشته است. در ماه دسامبر بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار بیتکوین به کیف پول‌های غیر نقد منتقل شده که نشان‌دهنده انباشتگی وسیع است. مشاهده می‌کنیم که موجودی غیر نقد (آبی) بخاطر فروش موجودی های نقد و بسیار نقد (صورتی) افزایش داشته است. در حال حاضر کوین‌های غیر نقد ۷۶ درصد از کل موجودی را تشکیل می‌دهند و می‌توان همبستگی آن را با قیمت مشاهده کرد. شرایط فعلی حاکی از واگرایی (دایورجنس) میان موجودی آنچین و پرایس اکشن نسبتا نزولی-خنثی است. 


در نهایت در روندهای بلندمدت می‌توانیم یک نقطه تلاقی در معیار Liveliness مشاهده کنیم.

این معیار نشان‌دهنده رشد نسبی CDD تولید شده و CDD از بین رفته را در موجودی در گردش نشان می‌دهد. در جایی که CDD بیشتری تولید می‌شود، میزان غیرفعال بودن و هولد کردن آن‌ها بیشتر است و شاخص Liveliness کاهش پیدا می‌کند (آبی). در مقابل، جایی که CDD بیشتری از سمت هولدرهای قدیمی از بین می‌رود، این شاخص افزایش پیدا می‌کند (صورتی).

 

به نظر می رسد Liveliness با وجود اصلاح قیمت, در یک روند نزولی قوی است. این روند در بازار نزولی و مرحله انباشت می‌تواند نشان از بازار صعودی در آینده باشد.


آشفتگی دارندگان کوتاه‌مدت

 

بخش زیادی از بازار در ضررهای هنگفتی هستند در حالی که پول هوشمند و صبور، سودمند باقی‌مانده است.

همچنین در حالی که دارندگان بلندمدت اعتقاد به افزایش قیمت دارند، دارندگان کوتاه‌مدت در حال انجام معاملات در زیر قیمت خرید خود هستند. این موضوع باعث فشار فروش بیشتر و در نهایت ریکاوری مشکل‌تر برای بیتکوین می‌شود.

 

 Realized Price معیاری است که هر کوین را در زمانی که آخرین بار در آنچین خرج شده است را ارزش‌گذاری می‌کند و ارزش ذخیره شده در بیتکوین و قیمت نسبی فروش را نشان می‌دهد. نمودار زیر Realized Price برای سه گروه را نشان می‌دهد:

•       دارندگان کوتاه‌مدت (صورتی):

در حال حاضر در قیمت ۵۱.۴ هزار دلار معامله می‌کنند که نشان‌دهنده متضرر شدن این گروه است و معمولاً فشار فروش از سوی این گروه است.

•       ‌بازار کل (نارنجی):

در حال حاضر Realized Price برای این گروه ۲۴.۴ هزار دلار است. معمولاً Realized Price حمایت قیمتی و کف بازار نزولی قابل اعتمادی را ارائه می‌دهد اگرچه واضح است که دیدن قیمت‌ها در این سطح چندان ایده‌آل نیست.

•       هولدرهای بلندمدت (آبی):

در حال حاضر در قیمت ۱۷.۷ هزار دلار معامله می‌کنند که پس از افزایش کوین‌های انباشت شده در نیمه اول ۲۰۲۱، در قیمت‌های بالاتر همچنان فروش نرفته‌اند.

 این معیار نشان می‌دهد که دارندگان بلندمدت در طول زمان، بیتکوین را در قیمت‌های بالاتری ارزش‌گذاری می‌کنند. 


معیار STH-MVRV نشان‌دهنده نابسامانی دارندگان کوتاه‌مدت نسبت به دوره‌های نزولی گذشته است. هم اکنون این معیار در زیر سطح ۱.۰ معامله می‌شود، روندی که متاسفانه از سال ۲۰۱۷ تعداد دوره‌های کم و کوتاهی داشته است. دارندگان کوتاه‌مدت در دوران نزولی سال‌های ۲۰۱۸، ۲۰۱۹ و اواسط ۲۰۲۰ در ضرر بودند و سطح ۱ در معیار STH-MVRV به‌عنوان مقاومت عمل می‌کرد.

 از نظر روان‌شناختی، نشان‌دهنده این است که خریداران جدید پول خود را پس می‌گیرند و سطح ۵۱.۴ هزار دلار را به‌عنوان یک سطح بسیار مهم برای بررسی قرار می‌دهند. 


برای خواندن مطالب بیشتر از تهیه‌کننده این خبرنامه: توییتر / Bit Quester


ارسال دیدگاه جدید