خبرنامه هفته ۲ گلسنود

خبرنامه هفته ۲ گلسنود

استفاده زیاد از اهرم در معاملات فیوچرز

 

در شرایطی که معیارهای آنچین شرایط اشباع فروش را نشان می‌دهند، بازار فیوچرز بیتکوین شاهد استفاده بی‌سابقه از اهرم همراه با نوسانات زیاد است.

این هفته بیتکوین با ۶ کندل قرمز روزانه مواجه شد که به دنبال افزایش نگرانی‌ها در مورد سیاست‌های فدرال رزرو، با فروش زیاد در بازار همراه شد. پس از انتشار صورت‌جلسه ماه دسامبر فدرال رزرو در اوایل هفته، بازار به گزارش افزایش تزریق پول، افزایش نرخ بهره واکنش نشان داد.


بیتکوین پس از بازشدن در قیمت ۴۷.۸۷۵ هزار دلار به میزان ۱۵ درصد کاهش یافت (از شروع سال جدید تا امروز) و قیمت در اولین هفته سال ۲۰۲۲ به ۴۰.۶۷۲ هزار دلار رسید. در خبرنامه این هفته، تعدادی از مفاهیم اساسی از واکنش سرمایه‌گذاران به بازار را بررسی می‌کنیم که شامل:

•      رفتار کوین‌های قدیمی در آنچین

•      افزایش متداول  Open Interest در بازار فیوچرز

•      احتمال رخ‌دادن  Short Squeeze در کوتاه‌مدت به دنبال کاهش قیمت و اعتقاد خرس‌ها به قیمت‌های پایین‌تر


فقط هولدرها باقی ماندند

 

همان‌طور که برای اولین بار در خبرنامه هفته ۵۰، ۲۰۲۱ گزارش دادیم، یک مرحله فروش در ضرر پس از ریزش ۴ دسامبر آغاز شد. در هفته‌های پس از آن، همراه با ورود سرمایه‌گذاران جدید، تسلط گروه هولدر در آنچین به‌ شدت زیاد شد.

یکی از راه‌های بررسی این رفتار از طریق Holder Net Position Change  است  که تغییرات ۳۰ روزه بالغ شدن کوین‌ها را نشان می‌دهد. با نگهداری بیتکوین‌ها در کیف پول، سن آن‌ها افزایش می‌یابد و پس از فروش دوباره صفر می‌شوند و این روند باعث به وجود آمدن معیارهای مختلفی از طول عمر می‌شود:

•      با افزایش Holder Net Position Changeشاهد بالغ شدن کوین‌ها هستیم که معمولا در شرایط نزولی بازار رخ می‌دهد. زمانی که علاقه برای سرمایه‌گذاری کم است، روند انباشت توسط هولدرهای بلند مدت صورت می گیرد و باعث مثبت شدن این‌ معیار می‌شود.

•      اکثراً در بازارهای صعودی این معیار منفی می‌شود و شاهد کاهش روند انباشت توسط کوین‌های قدیمی هستیم.

با کاهش قیمت در اوایل نوامبر، سن کوین‌ها مجدداً افزایش پیدا کرد. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت بازار را ترک می‌کنند و تسلط هولدرها به بازار بیشتر می‌شود.


روش دیگر برای مشخص‌کردن سرعت فروش، Value Days Destroyed Multiple (VDD) است که مجموع ارزش ماهانه فروش کوین‌ها را با میانگین سالانه مقایسه می‌کند.


•      افزایش این معیار نشان‌دهنده فروش بالای کوین‌ها نسبت به سال گذشته است و نشان‌دهنده نقدینگی زیاد در بازار است.  

•      کاهش VDD

•       نشان‌دهنده فروش کم از سمت هولدرهای بازار است. این روند ممکن است برای مدت طولانی ادامه پیدا کند و گاهی اوقات نشان‌دهنده کف بازار است.


در نمودار پایین می‌توان مشاهده کرد که در بازار صعودی اکتبر و نوامبر شاخص VDD نسبت به اوج قیمت در سال قبل پایین‌تر است و ازاین‌رو می‌توان نتیجه گرفت که فروش از سمت هولدرها کم است. 


در این قسمت به بررسی جریان بیتکوین ساکن نهادها که مارکت کپ را با ارزش دلاری Coin Dormancy (انگیزه فروش) مقایسه می‌کند، می‌پردازیم. Dormancy میانگین سنی (برحسب روز) کوین‌های فروش رفته در واحد BTC  را نشان می‌دهد.

 

•      مقادیر بالای Dormancy نشان‌دهنده ارزش بالای شبکه نسبت به ارزش دلاری است و نشان‌دهنده بازار صعودی است.

•      مقادیر پایین نشان‌دهنده ارزش کم مارکت کپ نسبت به مجموع سالیانه Dormancy است و معمولاً نشان‌دهنده کف بازار است. هم اکنون جریان ساکن Dormancy نهادها به پایین‌ترین حد خود رسیده است.

 

با سه نمودار بالا در کنار هم می‌توانیم تا حد زیادی شرایط بازار را که معمولاً در مراحل پایانی یک روند نزولی کلان مشاهده می‌شود را شناسایی کنیم. باید دید که آیا هنوز اعتقاد به کاهش بیشتر قیمت وجود دارد یا اینکه به اندازه کافی سرمایه‌گذاران ضرر کردند و وقت روند صعودی است.


 Open Interest در بازار فیوچرز به اوج خود رسیده است

 

در حالی که در آنچین حرکت خاصی صورت نگرفته، معاملات اهرم دار در بازار فیوچرز با سرعت زیاد درحال‌رشد است. این نشان‌دهنده علاقه زیاد به بیتکوین برای شرط‌بندی است و تقاضا برای بیتکوین در بازار اسپات پایین است.

ارزیابی ما از بازار فیوچرز، رشد میزان Open Interest است که نشان‌دهنده افزایش مجموع معاملات باز است.

Open Interest  در مواجه با کاهش قیمت اخیر به بالاترین حد رسیده یعنی ۲۶۴ هزار بیتکوین که از ۴ دسامبر ۴۲ درصد افزایش‌یافته است.

با فهمیدن این موضوع که کاهش مداوم قیمت باعث بسته شدن پوزیشن‌های لانگ می‌شود، می‌توان نتیجه گرفت که معامله گران با پوزیشن‌های شورت روی کاهش بیشتر قیمت شرط‌‌بندی می‌کنند. 


بایننس بزرگ‌ترین صرافی از نظر حجم و اندازه در بازار فیوچرز است و از ماه می ۲۰۲۱، Open Ineterest بازار فیوچرز بایننس پیشرو بازار بوده است.

 پس از کاهش قیمت در ۴ دسامبر، Open Interest صرافی بایننس ۹.۴ درصد افزایش یافت و اکنون با ۳۰ درصد بر بازار تسلط دارد.

دومین صرافی بزرگ ، FTX با ۱۹ درصد است که از بورس کالای شیکاگو (CME) پیشی گرفته است. Open Interest بازار فیوچرز در بورس کالای شیکاگو بعد از راه اندازی $BITO) ETF) به‌ شدت افزایش یافت و هم اکنون سومین صرافی بزرگ در این زمینه به شمار می رود.


بررسی Open Interest به عنوان یک نسبت اهرمی در برابر مارکت کپ می‌تواند جالب باشد. معمولا دوره‌هایی که Open Interest بیشتر از ۲ درصد است کوتاه‌مدت هستند.

 

رویداد کاهش اهرم در معاملات می‌تواند در هر جهت رخ دهد و در برخی موارد این نسبت اهرم Open Interest به زیر ۲ درصد می‌رسد. مانند ۷ سپتامبر که السالوادور بیتکوین را به عنوان یک ارز رسمی به رسمیت شناخت. ترکیب افزایش Open Interest همراه با یک خبر بزرگ می‌تواند کاتالیزوری برای کاهش قیمت باشد. با این حال هر زمان که نسبت اهرم Open Interest بیشتر از ۲ درصد شده، لیکویید شدن سریع معاملات اتفاق افتاده است.

در زمان نگارش این خبرنامه، این معیار ۱.۹۸ درصد است، بنابراین خطر نوسانات زیاد در کوتاه‌مدت وجود ندارد. 


آیا شرت اسکوییز برای مدت کوتاهی اتفاق می‌افتد؟

 

یک نتیجه که از کاهش مداوم قیمت می‌توان گرفت این است که معامله گران سعی می‌کنند با باز کردن پوزیشن لانگ در قیمت‌های پایین سود زیادی کسب کنند. یک معیار خوب برای مشاهده این روند بررسی Long and Short Liquidations  است.

از ماه نوامبر، معامله گران بر روی افزایش قیمت شرط‌بندی کردند و اکثراً بازنده بودند. میزان Long Liquidations  به بالاترین مقدار خود (۶۹ درصد) بعد از می ۲۰۲۱ رسیده است.

با افزایش بیش از حد Open Interest  و کاهش قیمت می‌توان شاهد برگشت قیمت در کوتاه‌مدت شد. از این رو ممکن است Short Squeeze  اتفاق بیفتد و معامله گران با پوزیشن‌های شورت به دلیل افزایش ریسک بی‌رویه تنبیه شوند. 


از آنجایی که حجم معاملات در بازار فیوچرز به بالاترین خود رسیده اما مجموع حجم معاملات روزانه در جهت مخالف حرکت می‌کند. نوسانات زیاد قیمت باعث می‌شود سرمایه‌گذاران معاملات خود را در ضرر ببندند یا بدتر از آن لیکویید شوند. 

حجم معاملات فیوچرز در نیمه اول سال ۲۰۲۱ به ۷۵ میلیارد دلار در روز رسید و برای هفته‌ها ادامه داشت. پس از کاهش ۵۰ درصدی قیمت در ماه جولای، حجم معاملات در ماه اکتبر مجددا به ۶۵ میلیارد دلار در روز رسید.

در شرایط کنونی، میانگین ۱۴ روزه حجم معاملات فیوچرز به حدود ۳۸ میلیارد دلار در روز رسیده، درست شبیه به کف قیمت در ماه جولای. کاهش حجم معاملات باعث کاهش عمق بازار و ایجاد مقاومت برای حرکت بازار شود. کاهش اهرم در معاملات در محیطی با نقدینگی کم می‌تواند موجب تقویت حرکت قیمت شود.


حجم معاملات تا آخر ۲۰۲۱ به ۱۱ میلیارد دلار رسیده بود و همه نگاه‌ها به ۳۱ دسامبر بود زمانی که همه انتظار شروع روند صعودی و ۱۰۰ هزاردلاری شدن بیتکوین را داشتند.

در ۱ ژانویه Options Open Interest  به ۶.۲ میلیارد دلار در روز رسید‌ که نسبت به ۳۱ دسامبر کاهش ۴۵ درصدی را تجربه کرد. در ۲۶ مارچ این رقم ۵.۳ میلیارد دلار بود یعنی کاهش ۳۶ درصدی.


خلاصه ساختار فعلی بازار بیتکوین:

 

•      تقاضای ضعیف در بازار اسپات و معیارهای آنچین نشان می‌دهند که هم اکنون هولدرها تسلط زیادی به بازار دارند و علاقه سرمایه‌گذاران خرد به سرمایه‌گذاری بسیار کم شده است.

•      با افزایش Open Interest  و کاهش قیمت، معاملات اهرم دار به ریسک بسیار بالایی رسیده‌اند بطوریکه ۲ درصد از کل ارزش بازار را دربرگرفته و بیشتر این معاملات در بایننس هدایت می‌شوند.

•      احتمال افزایش تسلط معامله‌گران با پوزیشن شورت به دلیل حجم کم و کاهش اهرم در معاملات بازار فیوچرز وجود دارد. 


برای خواندن مطالب بیشتر از تهیه‌کننده این خبرنامه: توییتر / Bit Quester



ارسال دیدگاه جدید