خبرنامه هفته ۳ گلسنود

خبرنامه هفته ۳ گلسنود

نبرد خرس‌ها و گاوها

 

خرس‌ها چشم به سود هولدرها دوختند، در حالی که موجودی بازار به تعادل جدیدی نزدیک می‌شود و انگیزه زیادی برای فعالیت در بازار مشتقات دیده می‌شود.

 

قیمت بیتکوین افت زیادی را به دلیل ترس در بازار در هفته دوم تجربه کرد و اکنون بازار آرام شده است. به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران و معامله گران در حال کنار آمدن با سیاست‌های ضد تورمی که از سوی فدرال رزرو اتخاذ شده، هستند. این تغییر باعث شده که بازار در کوتاه‌مدت متزلزل شده و حتی تأثیر آن در میان‌مدت هم می‌تواند دیده شود.

قیمت در اول هفته با ۴۱.۷۱۸ هزار دلار شروع شد و در اصلاحی کوتاه‌مدت به ۳۹.۸۲۱ هزار دلار رسید و بعد از آن سطح مهم ۴۰.۰۰۰ هزار دلار را پس گرفت. روند پرایس اکشن تا قیمت ۴۴.۲۵۲ هزار دلار می‌تواند نوید یک حرکت صعودی باشد.

 

خبرنامه این هفته نامشخص بودن وضعیت بازار و روان‌شناسی سرمایه‌گذاران برای باز پس گرفتن جایگاه خود در موارد زیر را پوشش می‌دهد:

•       قرار گرفتن سود هولدرها در نواحی کلیدی و واکنش قابل توجه سرمایه‌گذاران

•       بررسی دقیق و بلندمدت میزان موجودی بازار، نحوه فروش سرمایه‌گذاران کوتاه و بلندمدت و مطالعه همبستگی این موضوعات با رفتار میان‌مدت تا بلندمدت سرمایه‌گذاران

•       فعالیت بازار مشتقات و آنچه که می‌تواند در کوتاه‌مدت بر قیمت بیتکوین تأثیر گذار باشد.


 

 

سود هولدرها در خطر است


در حال حاضر قیمت بیتکوین ۳۵ درصد از  ATH ماه نوامبر ۲۰۲۱ پایین‌تر است. با کاهش بیشتر قیمت، حجم قابل توجهی از موجودی بیتکوین به زیان تحقق نیافته تبدیل شده است. در حال حاضر، نزدیک به ۵.۷ میلیون بیتکوین در ضرر هستند (۳۰ درصد از موجودی در گردش).

از آنجایی که خرس به هولدرهایی که در سود هستند، فشار وارد می‌کنند، گاوها از سطوح مهمی از درصد موجودی در سود دفاع می‌کنند.

در چند سال اخیر، میزان عرضه زیاد بازار با دو مثال گفته شده است: 

•       از می تا جولای ۲۰۲۰ - پس از افت شدید قیمت به دلیل اخبار   Covid-19 یک دوره ریکاوری شروع شد.

•       از می ۲۰۲۱ تا جولای ۲۰۲۱ - یک دوره پرنوسان همراه با انباشت پس از رویداد کاهش اهرم.

احتمالاً واکنش بازار به سطح کنونی تأثیر زیادی در تعیین جهت روند بازار در میان‌مدت داشته باشد. در حالی که افت بیشتر قیمت می‌تواند باعث تسلیم شدن سرمایه‌گذارانی که در ضرر هستند شود ولی یک حرکت صعودی قدرتمند می‌تواند از نظر روانی تأثیر مثبتی روی سرمایه‌گذاران بگذارد. در چنین حالتی کوین‌های زیادی به حالت سود محقق نشده درمی‌آیند. 


ما می‌توانیم با بررسی اینکه فروش کوین‌ها درچه زمانی، به چه علتی و توسط چه کسانی انجام می‌شود، به روان‌شناسی کل بازار پی ببریم. نمودار پایین (Percent of Transfer Volume in Profit)  نسبت  کوین‌های فروش رفته در زنجیره را که آخرین بار با قیمت‌های پایین‌تر جابه‌جا شدند را نشان می‌دهد. همچنین با بررسی این معیار می‌توانیم به میزان ترس و طمع موجود در بازار پی ببریم.

•       اگر درصد حجم انتقال در سود بالاتر از ۶۵ درصد باشد، نشان‌دهنده فروش کوین‌ها در سود است. این رویداد در روندهای صعودی رخ می‌دهد هنگامی که هولدرها از قدرت بازار استفاده می‌کنند.

•       اگر درصد حجم انتقال در سود پایین‌تر از ۴۰ درصد باشد، نشان‌دهنده این است که کوین‌هایی که در قیمت‌های بالا خریداری شدند حجم زیادی از آنچین را تشکیل داده‌اند. این رویداد در روندهای نزولی رخ می‌دهد هنگامی که سرمایه‌گذاران تسلیم شدند.

این هفته میزان فروش کمتر از ۴۰ درصد حجم فروش در سود بود و به سطوحی که بازار قبلا هم آن‌ها تجربه کرده بود، رسید. به طور تاریخی، هر زمان که به سطح ۴۰ درصد رسیدیم، قیمت روند صعودی خود را شروع کرده و افراد ریسک خود را افزایش داده‌اند. 


سطوح پایین کوین‌های در سود فروش رفته در نمودار Realized Profit  نشان داده شده است که باعث شده تا میزان سودآوری بیتکوین به‌صورت دلاری تغییر کند. با کاهش Realized Profit  به زیر عدد ۱ میلیون دلار، هولدرهایی که در سود هستند تمایلی به فروش کوین‌هایشان نداند. وضعیت پرنوسان پرایس اکشن نشان می‌دهد که هولدرهای صبور منتظر قیمت‌های بالا هستند تا شروع به فروش کوین‌های خود کنند.

اگر ارزش Realized Profit به بالاتر از سطح ۱ میلیارد دلار برسد و همراه با افزایش قیمت باشد، نشان‌دهنده افزایش تقاضا برای کوین‌ها است که باعث می‌شود در هفته‌های پیش رو باز هم این معیار را بررسی کنیم.


در همین حال، روند Realized Losses  (ضررهای محقق شده) رو به افزایش است زیرا سرمایه‌گذارانی که در ماه‌های نوامبر و اکتبر خریدهای خود را انجام دادند، در حال فروش کوین‌های خود در ضرر هستند.

به طور میانگین، ارزش Realized Losses ۷۵۰ میلیون دلار در روز است که به کف قیمتی ماه‌های می تا جولای ۲۰۲۱ شبیه است.

پیوستگی حجم قابل توجهی از  Realized Losses باعث افزایش اضطراب/ترس سرمایه‌گذاران شده، اگرچه ممکن است همین امر به معنای افزایش تقاضا برای کوین‌های فروش رفته و خرید در قیمت‌های پایین باشد.

اگر روند  Realized Losses افزایش پیدا کند، گاوها برای تغییر جهت قیمت باید بازار را حمایت کنند. در نتیجه کاهش میزان  Realized Losses می‌تواند باعث افزایش میزان رضایت گاوها شود زیرا این رویداد باعث کم شدن فشار فروش می‌شود. 


در نمودار زیر (28day MRG)، سود و زیان محقق شده قابل مشاهده است که روند Market Cap (ارزش فرضی) را با   Realized Cap (جریان واقعی سرمایه) مقایسه می‌کند.

•       ارزش مثبت این معیار نشان‌دهنده پایدار بودن روند صعودی در بازار اسپات است.

•       ارزش منفی نشان می‌دهد که روند نزولی در جریان است و حرکت بازار به نفع خرس‌ها است.

•       ارزش‌های زیاد نشان می‌دهد که بیتکوین به حالت اشباع خرید یا فروش رسیده است. حالت اشباع خرید یعنی میزان ورود سرمایه بسیار بالاست و حالت اشباع فروش نشان‌دهنده خارج‌شدن سرمایه از بیتکوین است.

روند کنونی MRG نشان‌دهنده واگرایی مثبت ماهانه است که با ورود سرمایه، بازار به نقطه تعادل نزدیک شده است. اگر این معیارخط صفر را رو به بالا بشکند، میتوانیم به افزایش قیمت امیدوار باشیم ولی اگر خط صفر رو به پایین شکسته شود، یعنی قیمت همچنان روند نزولی خود را ادامه می‌دهد. 


روان‌شناسی گروه‌ها

 

می‌توانیم روان‌شناسی و رفتار فروش هولدرهای کوتاه‌مدت (STH) و هولدرهای بلندمدت (LTH) را با بررسی Realized Cap و موجودی در گردش تحلیل کنیم.

معیار زیر به‌عنوان تفاوت تغییرات روزانه بین Realized Cap  هولدهای کوتاه‌مدت و بلندمدت محاسبه می‌شود. تفسیر این موارد به شرح زیر است:

•       مقادیر منفی (قرمز) نشان می‌دهد که Realized Cap هولدرهای کوتاه‌مدت به‌صورت روزانه بیشتر از Realized Cap هولدرهای بلندمدت است. این روند در دوره‌های صعودی اتفاق می‌افتد زمانی که کوین‌ها از هولدرهای بلندمدت به سرمایه‌گذاران جدید منتقل می‌شود.

•       مقادیر مثبت (سبز) نشان می‌دهد Realized Cap  هولدرهای بلندمدت در حال افزایش است که در طول دوره‌های انباشت، زمانی که هولدرهای کوتاه‌مدت فعالیت کمی دارند رخ می‌دهد. در این دوره شاهد افزایش سن کوین‌های دارندگان بلندمدت هستیم.

هم اکنون سطح این معیار نزدیک به صفر و روند کلی رو به بالا است که نشان‌دهنده کاهش توزیع توسط هولدرهای بلندمدت رسیدن بازار به تعادل و بازگشت احتمالی به دوره انباشت است. البته این روند ممکن است به ماه ها زمان نیاز داشته باشد. 


توزیع نسبتا کم کوین‌ها از هولدرهای بلندمدت به کوتاه‌مدت در معیار Total Supply Held نشان می‌دهد که در ماه‌های اخیر حجم خالص کوین‌های نگهداری شده توسط هولدرهای کوتاه‌مدت افزایش یافته است.

موجودی این گروه در حدود ۳ میلیون بیتکوین است که در گذشته کف بازار بوده است. این رویداد نشان‌دهنده منتقل شدن قدرت بازار به گروه HODLer  است و این روند از ماه می ۲۰۲۱ ادامه داشته است. موجودی کم هولدرهای کوتاه‌مدت به دلیل کاهش قیمت است در حالی که کوین‌های قدیمی همچنان غیرفعال هستند و کوین‌های جوان به خریدارانی که اطمینان زیادی به بازار دارند منتقل می‌شوند.


در ادامه به امواج HODL Realized Cap  می‌پردازیم که نشان‌دهنده تفکیک Realized Cap  بر اساس سن کوین‌ها و قیمت خریدشان است. در نمودار زیر کوین‌های کمتر از ۳ ماه فیلتر شده تا رفتار گروه هولدرهای کوتاه‌مدت را دقیق‌تر بررسی شود.

به طور کلی، مقادیر پایین در این معیار نشان‌دهنده روند نزولی است که در آن کوین‌های قدیمی فعالیت خاصی ندارند و بیشتر کوین‌های جوان هستند که انباشته می‌شوند و از بازار خارج می‌شوند.

هم اکنون، نزدیک به ۴۰ درصد از Realized Cap  مربوط به کوین‌های با قدمت کمتر از ۳ ماه است که متعلق به خریدارانی هستند که در قیمت‌های بالا یا در طول اصلاح وارد شدند. نوار سنی کوین‌های ۱ تا ۳ ماه در حال گسترش است و این گروه از کوین‌ها در حال بالغ شدن هستند.

یک دیدگاه نزولی این است که کوین‌های قدیمی فروخته شوند که باعث بزرگ شدن این نوارها می‌شود که نشان از افزایش نقدینگی بازار است که باید جذب بازار شود. 


تبدیل شدن بازار مشتقات به انبار باروت

 

هنگامی که سود هولدرها در روند نزولی قرار دارد اما میزان موجودی در میان‌مدت امیدوارکننده است، حجم معاملات باز در بازار فیوچرز به ۲۵۰ هزار بیتکوین رسیده است. از آپریل ۲۰۲۱، افزایش ریسک اسکوییز شدن معاملات لانگ/شورت با رویداد کاهش استفاده از اهرم تا حدودی حل شده است. 


در کنار افزایش Open Interest، فاندینگ ریت این هفته منفی بود که به معنی انگیزه زیاد افراد برای استفاده از اهرم در معاملات شورت است. کم شدن قیمت در بازار فیوچرز نسبت به بازار اسپات، می‌تواند مکملی برای باز کردن بیشتر معاملات شورت باشد. 


با وجود افزایش Open Interest  و فاندینگ ریت منفی، روند حجم معاملات همچنان نزولی است که هم اکنون حدود ۳۰ میلیارد دلار در روز است. سطح کنونی شبیه به سطح دسامبر ۲۰۲۰ است که نشان‌دهنده کاهش نسبت به بازار صعودی ۲۰۲۱ با حجم ۷۰ میلیارد دلار در روز است. اگر رویداد کاهش استفاده از اهرم رخ دهد، حجم معاملات کمتر ممکن است تأثیر آن را تشدید کند.


از آن جایی که Open Interest  آماده حرکت بزرگی می‌شود و فاندینگ ریت به کاهش خود ادامه می‌دهد، Open Interest مارجین کریپتو نسبت به مارجین نقد به کاهش خود ادامه می‌دهد. ۴۰ درصد Open Interest  در مارجین کریپتویی است و همچنان از ماه می ۲۰۲۱ به روند نزولی خود ادامه می‌دهد.

توجه کنید که این روند نشان‌دهنده کاهش مارجین کریپتویی در صرافی‌های بایننس، بای بیت، هوبی و اوککس است.


به طور خلاصه، در روندهای نزولی، در نهایت بازار به تعادل می‌رسد. هم اکنون خرس‌ها در بازار قدرت بیشتری دارند، با وجود اینکه در برخی از معیارهای آنچین واگرایی مثبت دیده می‌شود. با افزایش Open Interest  و تعصبی که سرمایه‌گذاران بر روی معاملات شورت دارند، خطر رویداد کاهش اهرم به سمت بالا وجود دارد.  


برای خواندن مطالب بیشتر از تهیه‌کننده این خبرنامه: توییتر / Bit Quester





دیدگاه کاربران
هادی Jan 19, 2022

بسیار عالی. متشکرم.

ارسال دیدگاه جدید