خبرنامه هفته ۵۰ گلسنود

خریداران با تقاضای شدید تلاش می‌کنند تا سطح قیمت ۵۰ هزار دلار را حفظ کنند. بااین‌حال سودآوری شبکه ممکن است صعودی یا نزولی شدن بازار را مشخص کند.

 بیتکوین تلاش می‌کند تا جایگاه خود را پس از اتفاقات پرتلاطم و بی‌ثبات در هفته گذشته به دست آورد.

قیمت بیتکوین تا حد زیادی در حال رنج زدن بود و در ۴۹۶۳۸ دلار باز و بین ۵۱۹۰۰ دلار و ۴۶۹۴۲ دلار معامله شد.


پس از نوسانات زیاد بازار در هفته گذشته، ارزیابی و بررسی واکنش سرمایه‌گذاران، تغییر در الگوهای تکنیکال و احساسات بازار و همچنین بررسی داده‌های آنچین و بازار مشتقات بسیار ارزشمند است. برای دستیابی به این هدف، خبرنامه این هفته مقایسه‌هایی را بین کاهش لوریج معاملات اهرم دار و ساختار بازار از ماه می تا جولای ارائه می‌دهد.

نکات بالا باهدف ارائه زمینه‌ای برای وضعیت فعلی بازار بیتکوین و جایی که ما در بازی انباشت و توزیع آن قرار داریم خواهد بود.

کندل‌های روزانه هفته

کندل‌های روزانه هفته

تحقق سود و زیان

‌پس از کاهش شدید قیمت، طبیعی است که برخی از سرمایه‌گذاران به دلیل ترس از کاهش بیشتر و یا پایین‌تر آمدن قیمت از نقطه خرید اقدام به فروش در ضرر می‌کنند.

در حال حاضر افزایش فروش در ضرر را میان سرمایه‌گذاران مشاهده می‌کنیم.

فروش در ضرر به طور مستقیم بیانگر این است که دارایی با قیمتی پایین‌تر از ارزش واقعی خود به فروش می‌رسد و ما معمولاً در این شرایط فرض می‌کنیم فشار فروش و نقدشوندگی افزایش می‌یابد.

با مقایسه کاهش لوریج معاملات اهرم دار با آنچه در ماه می رخ‌داده می‌بینیم:

در فاصله می تا جولای ۲۰۲۱ طبق نمودار، پس از فروش در ضرر و نا امید شدن سرمایه‌گذاران از افزایش قیمت و انتقال دارایی ها به صرافی، روند فروش در ضرر کاهش می‌یابد. 

در فاصله اکتبر تا دسامبر ۲۰۲۱ طبق نمودار، شاهد افزایش دوباره فروش در ضرر هستیم که خود نشان‌دهنده نگران شدن سرمایه‌گذاران از روند نزولی بازار است.


تفاوت کلیدی بین این دو رخداد در جریان خالص ورودی/خروجی (Net Flow) و تأثیر آن در مجموع میزان بیتکوین در صرافی‌ها قابل مشاهده است. در فاصله می تا جولای، صرافی‌ها شاهد ورود حجم زیادی بیتکوین (168K+) در این بازه زمانی ۳ ماهه بودند. ولی در حال حاضر از ماه اکتبر تا دسامبر، شاهد خروج بیتکوین از صرافی‌ها (46K-) هستیم که تفاوت این دو بازه زمانی را نشان می‌دهد. 


با نگاه‌کردن به حجم خالص جریان ورودی/خروجی صرافی‌ها، به طور متوسط شاهد خروج ۳ تا ۵ هزار بیتکوین در روز هستیم. پس در مجموع با وجود این ضررهای هنگفت تقاضا برای خرید بیتکوین بالاست.


همچنین ما برای بررسی سرعت حرکت قیمت، معیار MRG (28-day Market Gardient) را بررسی می‌کنیم. این معیار، سرعت حرکت نسبی میان ارزش بازار (Market Cap) و ارزش تحقق‌یافته بازار (Realized Cap) را محاسبه می‌کند. مقدار بالای MRG نشان‌دهنده روند نزولی بازار و سیگنالی برای احتیاط ارائه می‌دهد و در مقابل مقدار پایین MRG به طور تاریخی نشان‌دهنده روند صعودی بازار و رویکردی برای کاهش ریسک خرید است.

با بررسی گذشته MRG, مقدار پایین ارزش کنونی این معیار نشان می‌دهد که بیتکوین در قیمتی کمتر از ارزش واقعی فروخته می‌شود. اگرچه، این معیار نشان می‌دهد جریان قیمت و سرمایه هنوز در تلاش برای برقراری مجدد تعادل هستند و به سطح مناسب نرسیده‌اند.

تأیید اولیه تغییر روند قیمت زمانی تأیید می‌شود که روند نزولی MRG رو به بالا شکسته شود و تأیید نهایی زمانی است که به بالای خط ۰ برسد. 


طرف دیگر معاملات آنچین، سرمایه‌گذاران در سود هستند و اغلب آن‌ها هولدرهای بلندمدت می‌باشند. میزان سود تحقق‌یافته شبیه به روند نزولی نیمه اول سال ۲۰۲۱ است که نشان می‌دهد دارایی‌های کمی در این اصلاحات فروخته می‌شوند. این بیشتر به‌خاطر پایین بودن قیمت است و نشان می‌دهد هولدرهایی که در سود هستند تمایلی به فروش در این قیمت‌ها ندارند.

اگرچه، کاهش سود محقق شده در فاصله ژانویه تا می همراه با قیمت‌های بالا رخ داد که نشان‌دهنده تقاضای کمتر با گذشت زمان است. همان‌طور که در فاصله ماه می تا ژانویه و در حاضر مشاهده می‌شود، کاهش سودهای تحقق‌یافته در طی یک اصلاح، احتمالاً نشان‌دهنده کاهش تمایل به فروش در این قیمت‌ها است.

بازگشت به مقادیر بالا در این معیار، به‌ویژه اگر همراه با پایین آمدن قیمت باشد، باعث نگرانی خواهد شد زیرا احتمالاً نشان‌دهنده کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران در سود، نسبت به افزایش قیمت شود.


عواقب کاهش لوریج معاملات اهرم دار

همان‌طور که بازار بیتکوین بالغ می‌شود، تأثیر معاملات مشتقه بر روی قیمت، افزایش پیدا می‌کند.

به دنبال بستن یا تغییر ضریب معاملات مشتقه، ارزیابی اینکه آیا بازار در حال افزایش ضریب لوریج است یا اینکه در پاسخ به نوسانات محتاط باقی می‌ماند، مهم است.

تأثیر بازارهای مشتقه بر قیمت، به ویژه در دوره‌هایی که نرخ بهره باز (Open Interest) از سطح ۳۸۰ هزار بیتکوین بالاتر می‌رود نمایان‌تر است. این رویداد خصوصاً پس از افزایش قیمت شدید و دوره طولانی سیو سود نگران‌کننده می‌شود، همان گونه که قبلاً با موارد ذیل مشاهده کردیم:

افرادی که با ریزش قیمت کوین‌های خود را نگه می‌دارند، سرانجام آن‌ها را به سرمایه‌گذاران جدیدی می‌فروشند که نسبت به نوسانات قیمت حساسیت بیشتری دارند و برای خرید بیتکوین هزینه زیادی صرف می‌کنند.

 

 بالا بودن نرخ بهره باز Open Interest  قدرت لازم برای نوسانات را فراهم می‌کند.  

هر دوی این عوامل در ماه‌های می و نوامبر باعث بازگشت نرخ بهره باز (Open Interest) به سطح 340K بیتکوین شدند. بااین‌حال توجه داشته باشید که نرخ بهره باز در هفته گذشته حدود 5K بیتکوین افزایش‌یافته است. یک معیار کلیدی که باید از این جا به بعد آن را بررسی کرد این است که آیا نرخ بهره باز شروع به افزایش می‌کند یا خیر.


فاندینگ ریت

فاندینگ ریت بازار مشتقه یک داده مهم برای ارزیابی جهت بازار است. فاندینگ ریت کمک می‌کند تا قیمت معاملات فیوچرز تاحدامکان به قیمت اسپات بیتکوین نزدیک شود.

زمانی که فاندینگ ریت مثبت باشد، قیمت فیوچرز بیتکوین از قیمت اسپات آن بیشتر است.

زمانی که فاندینگ ریت منفی باشد، قیمت فیوچرز بیتکوین از قیمت اسپات آن کمتر است.

به طور تاریخی، مقادیر بالا در فاندینگ ریت نشان‌دهنده اوج سرخوشی فعالان بازار بوده که اغلب با بالاترین و پایین‌ترین سطح بازار مرتبط است.

قبل از کاهش قیمت در هفته گذشته، با مقدار بالای فاندیگ ریت، شاهد یک سقف تاریخی بودیم ولی در پایین‌ترین قیمت هفته، برعکس آن را تجربه کردیم به‌طوری که فاندینگ ریت به پایین‌ترین سطح خود از زمانی که بیتکوین ۴۰ هزار بود، رسید.

در این جا بررسی دو رخداد حائز اهمیت است:

معامله گران بازار فیوچرز مجبور شدند معاملات خود را ببندند یا استاپ لاس خود را به ۴۵ هزار کاهش دهند. (حتی در برخی صرافی‌ها پایین‌تر)

فاندینگ ریت در حال حاضر فقط کمی مثبت است و به طور قابل‌توجه افزایش نداشته. این خود دلیلی است بر حذف شدن معاملات فیوچرز با اهرم‌های بسیار بالا از بازار.


در طول این رویداد، حجم معاملات فیوچرز چیزی نزدیک به ۲ میلیون بیتکوین افزایش یافت. درحالی‌که این حجم قابل‌توجه است ولی در مقایسه با ماه‌های می و سپتامبر ۲۰۲۱ نسبتاً کم است. به‌طورکلی طبق نمودار، حجم معاملات فیوچرز از ماه می تا کنون در روند نزولی قرار دارد.

همچنین توجه داشته باشید که حجم‌ها نیز بر اساس دلار در مقایسه با اوایل سال ۲۰۲۱ کاهش‌یافته است.

بنابراین این تغییر می‌تواند ترکیبی از موارد زیر باشد:

-معامله گران فیوچرز پس از کاهش قیمت در ماه می، ریسک‌پذیری کمتری دارند. (بازکردن معاملات با ضریب‌های پایین‌تر)

-تریدرها سرمایه‌هایشان را به آلت‌کوین‌ها منتقل می‌کنند.

-دیدگاهی که بیتکوین از سال گذشته هنوز در مرحله تثبیت همراه با نوسانات است.

پس از رویداد کاهش لوریج معاملات اهرم دار، بازار اسپات و همچنین آنچین دیتا که برای تشخیص حرکت قیمت موردتوجه قرار می‌گیرند. یک ابزار مفید برای تشخیص انتقال ساختار بازار از فیوچرز به اسپات بررسی نرخ بهره باز (Open Interest) معاملات فیوچرز است.

بالا بودن این معیار (1.3% <) نشان‌دهنده تسلط بازار مشتقه است.

پایین بودن این معیار (1.3%>) نشان‌دهنده تسلط بازار اسپات است.

درحالی‌که این مقادیر به سطوح پایین مانند آنچه در ماه می مشاهده شد بازنگشته‌اند، اما به سطوح سالم‌تری بازگشته‌اند که قبلاً در اواخر سال ۲۰۲۱ از ۳۰ هزار به ۶۰ هزار مشاهده شد.


در نهایت این خبرنامه را با سودآوری سرمایه‌گذاران به پایان خواهیم رساند. ما می‌توانیم از خالص سود/زیان محقق نشده (NUPL) به‌عنوان معیاری برای زمانی که ممکن است قیمت بیتکوین کاهش یابد و به سمت فروش رود استفاده کنیم. میدان نبرد تاریخی بین گاوها و خرس‌ها جایی است که سوددهی شبکه به ۵۰ درصد می‌رسد. به این معنی که نیمی از ارزش بازار بیتکوین به‌عنوان سود محقق نشده نگهداری می‌شود.

در روندهای نزولی این منطقه (مستطیل آبی) یک مقاومت را ایجاد می‌کند، زیرا سرمایه‌گذاران مایل‌اند تا پوزیشن‌های خود را با سود متوسط کم کنند. این رویداد را می‌توان از ماه می تا جولای مشاهده کرد.

در روندهای صعودی، این منطقه حمایتی را برای سرمایه‌گذارانی فراهم می‌کند که به دنبال افزایش موقعیت سرمایه‌گذاری هستند. این رویداد از ماه آگوست تا نوامبر قابل مشاهده است.

طبق این نمودار، به نظر می‌رسد که نزول فعلی قیمت شبیه به اصلاحی در یک‌روند صعودی بزرگ‌تر است. کاملاً متفاوت با ماه می که شاخص NUPL از سطح ۵۰ درصد عبور کرد. بااین‌حال، در حال حاضر باور (رنگ سبز) و خوش‌بینی - اضطراب (رنگ زرد) توصیف مناسبی برای احساسات سرمایه‌گذاران فعلی است.

با تثبیت بیتکوین، به نظر می‌رسد که بازارهای مشتقه نسبت به بازارهای اسپات جایگاه بهتری را به خود اختصاص داده‌اند و یک رویداد کاهش اهرم معناداری رخ‌داده است. نشانه‌هایی وجود دارد که اعتماد سرمایه‌گذاران در حال برگشت است و تقاضا همچنان بالاست و بازار در بالای سطح کلیدی روان‌شناختی قرار دارد که در معیار NUPL دیده می‌شود. ممکن است این محدوده معاملاتی، خرسی یا گاوی بودن بازار را مشخص کند.




ارسال دیدگاه جدید