خبرنامه هفته ۵۱ گلسنود

نزدیک به ۲۵٪ بیتکوین‌ها در ضرر نگهداری می‌شود و این عدد رو به افزایش است. ما این بازار پرتلاطم را تجزیه‌وتحلیل و چشم‌انداز آن را برای شما روشن می‌کنیم.

 

بیتکوین در دومین هفته متوالی نوسان قیمتی، پس از کاهش شدید قیمت در اوایل دسامبر است. در هفته گذشته، بیتکوین پس از بازشدن در قیمت ۵۰.۰۹۳ دلار، قیمت به بالاترین سطح یعنی ۵۰.۱۸۶ و پایین‌تر سطح یعنی ۴۵.۶۷۱ رسید. محدوده فشرده‌ای که تنها ۴.۵۱۵ دلار را پوشش می‌دهد.

بسیاری از توجهات به اظهارات فدرال رزرو پس از نشست FOMC در روز چهارشنبه معطوف بود و همه بازارها به‌طورکلی در طول هفته در حال رنج زدن بودند.

در این خبرنامه بررسی خواهیم کرد که اکنون سرمایه‌گذاران بیتکوین در چه پوزیشن‌هایی قرار دارند.


بیتکوین‌های خرج/جابه‌جا شده

 

یک رفتار مرسوم زمانی که قیمت به بالاترین حد خود می‌رسد این است که همیشه هولدرها و خریداران در قیمت‌های پایین پاداش ریسک و انتظار خود را دریافت می‌کنند و همین روند منجر به کسب سود و افزایش فعالیت از طرف هولدرها می‌شود.

در عکس زیر معیار Spent Volume Age Bands (حجم انتقال کوین‌ها بر اساس سن) که کوین‌های با عمر بیشتر از ۶ ماه را فیلتر کرده، نشان می‌دهد که حجم فروش کوین‌های قدیمی چگونه است.

در روند صعودی آخر سال ۲۰۲۰، کوین‌های با عمر بیشتر از ۶ ماه، ۷ درصد از حجم زنجیره را تشکیل می‌دادند.

از آن زمان، پیک‌های پی‌درپی این گروه کاهش‌یافته و در بالاترین حد اخیر، تنها به ۳.۵ درصد از حجم روزانه رسید.


این روند در Realized Cap HODL Waves نیز قابل مشاهده است که عرضه در گردش را با وزن مربوطه خود در Realized Cap تقسیم می‌کند و به تاکید بر کوین‌های خرج/جابه‌جا شده کمک می‌کند.

یکی از مشاهدات کلیدی در Realized Cap HODL Waves بررسی موج کوین‌های با عمر بین ۳ الی ۶ ماه است که صاحبان کوین‌هایی هستند که بین ژوئن و سپتامبر خریداری شدند - در پایین‌ترین سطح سال.

به‌موازات رشد گروه‌های ۶ ماه تا ۱ سال، گروه‌های جوان‌تر هم در ماه‌های اکتبر و نوامبر افزایش قابل‌توجهی داشتند. این رفتار نشان می‌دهد که کوین‌های قدیمی‌تر به فروش می‌روند و طول عمر آن‌ها دوباره صفر می‌شود. فشار باند کوین‌های با عمر ۳ الی ۶ ماه و (باند ۱ الی ۳ ماه به پایین) نشان‌دهنده این است که بیشتر فروش‌های اخیر از سوی این دارندگان میان‌مدت سرچشمه می‌گیرد. موضوع اصلی اینجاست که بیشتر فروش‌های اخیر از طرف کسانی است که بین ۳ الی ۶ ماه اخیر خرید کردند، نه از طرف دارندگان بلندمدت.


در میان سرمایه‌گذارانی که در اوج قیمت اخیر مشارکت داشته‌اند، سرمایه‌گذاران بلندمدت بودند.

رفتار این گروه به شرح زیر است:

•    انباشت‌های پی‌درپی که در نهایت به بالاترین سطح HODL می‌رسد.

•    فروش کوین‌هایی که در سود هستند و تحقق سود زمانی که بازار قدرت زیادی دارد.

•    زمانی که قیمت به اوج می‌رسد و بالا می‌رود، دارندگان بلندمدت دوباره شروع به انباشت کرده‌اند.

 

رویداد توزیع دارندگان بلندمدت در نمودار زیر قابل مشاهده است که معمولاً منجر به اوج عرضه (سطح ۲ درصد یا بیشتر) به خریداران جدید می‌شود.

بااین‌حال، بالاترین رکورد اخیر فقط سطح ۰.۶ درصد است که تنها ۳۰ درصد از میزان توزیع از سوی دارندگان بلندمدت است. به نظر می‌رسد این سرمایه‌گذاران نسبت به فروش در قیمت‌های فعلی محتاط هستند که ممکن است نشان‌دهنده پیچیدگی در تصمیم‌گیری آن‌ها باشد.


کوین‌های که در حال دست به دست شدن میان سرمایهگذاران کوتاه‌مدت هستند.

سرمایه‌گذاران جدید اولین گروهی هستند که با افت قیمت تحت تأثیر قرار می‌گیرند. در روزهای پس از اوج قیمت در نوامبر و لیکویید شدن سرمایه‌ها در ۴ دسامبر، میزان تحقق ضرر بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون دلار در روز رایج بود. این میزان از ضرر بعد از اوج قیمت نشان‌دهنده این است که آن فروشندگان کسانی هستند که در قیمت‌های بالا خرید کرده‌اند.

 

سود/زیان خالص تحقق‌یافته

 (Net Realized Profit/Loss) نتیجه روزانه فروش بر حسب دلار را نشان می‌دهد:

•    برداشت مداوم از سودهای به‌دست‌آمده در اوج قیمت و فروش کوین‌ها به خریداران جدید.

•    زیان‌های شدید با کاهش قیمت بیش از منفی ۳۰ درصد رخ می‌دهد. ضررهای محقق شده که خود نشان‌دهنده خریداری کوین‌ها در قیمت‌های بالاست.

•    روند نسبتاً ثابت این معیار طی دوهفته گذشته نشان می‌دهد که در این شرایط علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری وجود ندارد.


با درک این موضوع که فروش کوین‌های قدیمی در حال کاهش است، می‌توانیم متوجه شویم که فعالیت‌های اخیر عمدتاً از سوی دارندگان کوتاه‌مدت است.

 

شاخص سود/زیان دارندگان کوتاه‌مدت نشان‌دهنده وضعیت میان سود و زیان این گروه است: 

•    مقادیر بالای ۱۰۰۰ (قرمز) سودآوری زیاد این گروه را نشان می‌دهد. این لحظات کوتاه هستند و اغلب قبل از اوج قیمت رخ می‌دهند.

•    مقادیر بین ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ (زرد) به این معنی است که سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت سود قابل‌توجهی کسب می‌کنند.

•    مقادیر پایین‌تر از ۱ (آبی) نشان‌دهنده زیان این گروه است.

•    مقادیر نزدیک یا پایین‌تر از سطح ۰.۱ (سبز) لحظات بحرانی برای خریداران جدید است و معمولاً در پایین‌ترین سطح قیمت رخ می‌دهند.

 

معیار سود/زیان دارندگان کوتاه‌مدت در اواخر اکتبر به طور چشمگیری افزایش یافت زیرا قیمت به بالاترین حد خود رسید. خریداران در ماه‌های آگوست و سپتامبر بطور ناگهانی ۶۰ درصد سود کسب کردند و بازار به دلیل سیو سود این سرمایه‌گذاران مجبور به عقب‌نشینی و اصلاح قیمتی شد.

در حال حاضر، دارندگان کوتاه‌مدت متحمل ضرر زیادی شده‌اند. درحالی‌که این کوین‌ها دست به دست می‌شوند، طول عمر آن‌ها کم و جزو عرضه‌کنندگان کوتاه‌مدت باقی می‌‌مانند.


دست به دست شدن کوین‌ها بین مالکان جدیدتر را می‌توان در نرخ تغییر قیمت واقعی (Realized Price) دارندگان کوتاه‌مدت مشاهده کرد. تفسیر مبنای هزینه‌ها برای هر گروه متفاوت است:

•    زمانی که کوین‌ها در قیمت‌های پایین به فروش می‌رسند، قیمت واقعی (Realized Price) دارندگان کوتاه‌مدت افزایش می‌یابد که باعث می‌شود مجدداً قیمت‌گذاری شوند و در نتیجه باعث افزایش هزینه کل گروه می‌شود.

•    زمانی که قیمت کاهش می‌یابد، قیمت واقعی دارندگان کوتاه‌مدت نیز کاهش می‌یابد. کوین‌هایی که در قیمت‌های بالا خریداری شده‌اند مجدداً با هزینه کمتر به دارندگان جدید منتقل می‌شوند و مبنای هزینه آن‌ها پایین می‌آید.

•    زمانی که کوین‌ها با افزایش قیمت بالغ‌تر می‌شوند (به دلیل نگهداری سرمایه‌گذاران) قیمت واقعی دارندگان بلندمدت افزایش می‌یابد. تأخیر در پذیرش این گروه باعث می‌شود که مبنای هزینه آن‌ها کمتر تحت تأثیر قیمت باشد و بیشتر به رفتار صحیح و حساب شده دارندگان بلندمدت وابسته باشد.

قیمت واقعی دارندگان بلندمدت به ندرت و معمولاً در بازارهای نزولی طولانی مدت کاهش می‌یابد. این قیمت به جای کاهش، با بالغ شدن کوین‌ها در طی دوره های بلندمدت رنج، تقریبا ثابت باقی می ماند. 

 

توجه کنید که افزایش قیمت واقعی دارندگان کوتاه‌مدت در اوج قیمت ماه‌های اکتبر و نوامبر نشان‌دهنده قیمت‌گذاری مجدد کوین‌ها در قیمت‌های بالاتر است زیرا سرمایه‌گذاران جدید در اوج قیمت خرید زدند.


چشم‌انداز نهایی گردش کوین‌ها میان دارندگان کوتاه‌مدت در درصد سود این اشخاص قابل بررسی است. یکی از مشاهده‌های کلیدی در نمودار پایین، روند صعودی/نزولی (روند قوس‌دار) از اواخر جولای تا کنون است:

•    در اواخر جولای، قیمت ۳۲.۳۰۰ هزار دلار بود و ۷۶ درصد از مؤسسات تجاری/سازمان‌ها در سود بودند.

•    زمانی که به اوج قیمت در ماه‌های اکتبر و نوامبر رسیدیم، ۱۰۰ درصد این مؤسسات در سود بودند.

•    اکنون در اواخر دسامبر، قیمت ۴۷.۶۰۰ هزار دلار است (بیش از ۱۵ هزار دلار بالاتر) و بازهم ۷۶ درصد از مؤسسات در سود هستند.

 

برای اینکه قیمت بیش از ۱۵ هزار دلار (۴۷+ درصد) از تابستان بالاتر باشد، درحالی‌که همان تعداد سرمایه‌گذار در سود هستند، با دانستن این که فروش کوین‌های قدیمی خیلی کم شده، باید جابه‌جایی بزرگ در اوج قیمت بین دارندگان کوتاه‌مدت اتفاق می‌افتاد.

این بدان معناست که آن‌ها کوین‌هایی هستند که عمدتاً از ماه جولای خریداری شده‌اند، نشان می‌دهد که دارندگان آن‌ها به‌شدت در حال نگهداری بیتکوین‌های خود هستند. همچنین کوین‌های زیادی که در اوج قیمت خریداری شدند، اکنون در ضرر هستند.


به دنبال بحث در مورد موجودی نهادها که در بالا ذکر شد، توزیع قیمت واقعی

(UTXO Realized Price Distribution) را بررسی می‌کنیم که تمام بیتکوین‌های در گردش را بر اساس آخرین قیمت معامله شده نشان می‌دهد. یک نگاه سریع نشان می‌دهد که ۲۴.۶ درصد از کل موجودی بالاتر از قیمت فعلی (حدود ۴۷۰۰۰ دلار) است. این به این معنی است که در حال حاضر ۲۵ درصد از بیتکوین‌ها در ضرر هستند. 


با وجود ضعیف بودن بازار، هولدرها در حال انباشتن بیتکوین هستند.

رفتاری که اثر خود را بر بازار بیتکوین در سال ۲۰۲۱ گذاشته است، انباشت مداوم سرمایه‌گذاران باسابقه عرضه/فروش محدود است.

عرضه غیرنقدی (Illiquid Supply) مقدار بیتکوینی است که توسط نهادهایی که بیش از ۷۵ درصد جریان ورودی دارند، نگهداری می‌شود.

موجودی در اختیار این نهادها در ماه می همراه با بیشتر بازار فروخته شد. از آن زمان تا کنون، آن‌ها به انباشتن پی‌درپی بیتکوین ادامه دادند و در حال حاضر ۳.۴ برابر نرخ انتشار روزانه کوین در اختیار دارند. به‌عبارت‌دیگر، هولدرها بیش از ۳ برابر بیتکوین‌هایی که در روز استخراج می‌شوند، به موجودی خود اضافه می‌کنند.


هولدرها تنها سرمایه‌گذارانی نیستند که کوین‌ها را از دسترس خریداران خارج می‌کنند. پس از ورود حجم زیادی از بیتکوین به صرافی‌ها در ماه می (بیش از ۳۰۰ میلیون دلار)، در ماه‌های پس از آن بیتکوین‌ها در کف قیمت تابستان به ولت‌ها منتقل شدند.

نمودار زیر حجم خالص انتقال به/از همه صرافی‌ها نشان می‌دهد، تفاوت بین واریزها و برداشت‌ها بر حسب دلار است. اوج قیمت در اواخر اکتبر نشان‌دهنده حدود ۱۰۰ میلیون دلار جریان ورودی بود اما در هفته‌های بعد پیوسته تحت تأثیر جریان خروجی به ارزش ۱۵۰ تا ۱۷۵ میلیون دلار قرار داشت.

نزول قیمت‌ها تاکنون باعث شتاب سرمایه‌گذاران برای برداشت بیتکوین از صرافی‌ها نشده است زیرا آن‌ها به نگهداری یا فروش بیتکوین اطمینان ندارند.


ماینرها از گروه‌های معروف به Strong Hand نیستند و منبع ثابت فشار فروش بر روی شبکه بیتکوین بوده‌اند. شاید شهرت آن‌ها نیاز به بازنگری دارد.

در دو سال گذشته، رفتارها دچار تغییرات شده است. تراشه‌های جدیدتر و قوی‌تر کارایی آن‌ها را افزایش داده‌اند و نفوذ ماینرها به آمریکا شمالی به بسیاری از آن‌ها امکان دسترسی به سرمایه عملیاتی با اعمال بدهی کمتر می‌دهد. ماینرهای معمولی در سال ۲۰۲۱ نسبت به گذشته انعطاف‌پذیرتر هستند.

جریان خروجی بیتکوین از ولت‌ها از سال ۲۰۱۹ تا کنون تغییر کرده به‌طوری‌که اکنون ماینرها بیش‌تر از قبل بیتکوین به ولت‌ها خود انتقال می‌دهند. نمودار زیر جریان خالص ورودی/خروجی بیتکوین در یک دوره ۹۰ روزه را به دلار به‌عنوان درصدی از مارکت کپ به‌صورت افزایشی نشان می‌دهد.

اگر ماینرها که بطور طبیعی انگیزه فروش دارند به هولدرها تبدیل شوند، آنگاه به‌دست‌آوردن بیتکوین‌های جدید در آینده می‌تواند دشوار شود.


اگر خبرنامه هفته گذشته از دست دادید، هفته قبل موجودی در گردش بیتکوین به ۱۸٫۹ میلیون رسید. در کمتر از سیزده سال، ۹۰ درصد بیتکوین‌ها توسط ماینرها استخراج شده‌اند. بااین‌حال، استخراج ۱۰ درصد باقی‌مانده بیتکوین‌ها قرار است طی ۱۱۹ سال آینده (سال ۲۱۴۰) باشد.

با وجود هولدرهایی که بیتکوین را برای طولانی‌مدت نگهداری می‌کنند، به دست آوردن بیتکوین در آینده بطور فزاینده‌ای دشوار می‌شود. 


دیدگاه کاربران
arash Dec 23, 2021

سلام گریزلی خسته نباشید میگم خدمت شما و تیمتون لطفا درباره سایتها و بطور کل اطلاعات اینکه سرمایه گذاران بزرگ‌ بیشتر روی کدوم ارزها سرمایه گذاری میکنند اطلاعات بزارین ممنونم.

oto Dec 23, 2021

Thanks

ارسال دیدگاه جدید