خبرنامه هفته ۵۲ گلسنود (آخرین خبرنامه سال ۲۰۲۱)

خبرنامه هفته ۵۲ گلسنود (آخرین خبرنامه سال ۲۰۲۱)

بیتکوین سال پرفراز و نشیبی را تجربه کرد و با ۷۸ درصد رشد به کار خود در سال ۲۰۲۱ پایان داد. در این خبرنامه یک بررسی کلان درباره بازارهای درون زنجیره‌ای، صرافی‌ها، مشتقات و ماینینگ ارائه می‌دهیم.

 

قیمت بیتکوین در پایان سال اندکی افزایش یافته است. هفته گذشته قیمت بیتکوین پس از بازشدن در ۴۵.۶۰۱ دلار به ۵۱.۷۷۳ دلار رسید.

 

در آخرین خبرنامه سال، مروری مختصر بر تغییرات داده‌های آنچین، صرافی‌های اسپات و مشتقات و داده‌های ماینینگ که در سال ۲۰۲۱ رخ دادند، خواهیم داشت. خلاصه سال ۲۰۲۱ برای بیتکوین به شرح زیر است:

 

•       قیمت از ۱ ژانویه ۷۸ درصد افزایش یافته و از ۱۰ نوامبر (آخرین اوج قیمت) ۲۴.۴ درصد کاهش را تجربه کرده است.

•       کل موجودی که در ضرر نگهداری می‌شود چیزی نزدیک به ۴.۴۸۰ بیتکوین است که ۱۸.۳۴ درصد موجودی در گردش را تشکیل می‌دهند.

•       موجودی صرافی‌ها شاهد جریان خالص خروج ۶۷.۸۰۰ بیتکوین بودند. (۲.۵ درصد کاهش نسبت به سال گذشته)

•       هولدرهای بلندمدت ۱.۸۴۶ میلیون بیتکوین به دارایی‌های خود اضافه کردند درحالی‌که موجودی هولدرهای کوتاه‌مدت ۱.۴۲۸ میلیون بیتکوین کاهش یافت.

•       نرخ بهره باز تقریباً دو برابر شد و ۹.۵۷ میلیارد دلار (۹۷ درصد) افزایش یافت در حالی که حجم معاملات آتی با ۱۶ درصد کاهش به ۳۶.۷ میلیارد دلار در روز رسید.

•       نرخ هش ماینینگ در سال ۲۰۲۱ با افزایش ۲۷ درصدی نسبت به سال گذشته، پس از بهبودی کامل از زمانی که حدود ۵۳ درصد از ماینرها تقریبا یک‌شبه تعطیل شدند، به پایان رسید.

•        کل درآمد ماینرها ۵۸ درصد افزایش یافت. در حالی که این عدد از زمان هاوینگ (می ۲۰۲۰) به ۴۴۰+ درصد می رسد.


مروری کوتاه بر بیتکوین در سال ۲۰۲۱

 

از آنجایی که اصلاح اخیر روند ATH را با کاهش روبه‌رو کرد، میزان زیادی از کوین‌ها در ضرر تحقق نیافته هستند. کوین‌ها در طول این زمان خرج/توزیع شدند که معیار توزیع قیمت واقعی UTXO (URPD) را تغییر می‌دهد.

در زمان نگارش این مقاله، تقریبا ۳.۷ میلیون بیتکوین که ۱۹.۵ درصد از موجودی را تشکیل می‌دهند، در ضرر هستند.

یک نکته اساسی این است که حجم نسبتاً بزرگی در محدوده قیمتی این هفته ایجاد شده است؛ معادل ۲.۲۱۴ بیتکوین (۱۱.۷ درصد از موجودی). این نشان می‌دهد که میزان تقاضای غیرضروری افزایش یافته است، به‌ طوری که میزان زیادی از کوین‌ها بین ۴۵ تا ۵۰ هزار دلار دست‌به‌دست می‌شوند. 


از آن جایی که قیمت به بالای محدوده رنج صعود می‌کند، می‌توان شاهد افزایش ۱۰.۳۴ درصدی کوین‌هایی که در سود تحقق نیافته هستند، بود.

می‌توانیم از این نکته برای تخمین یک مرز بالاتر (۸۱.۶۶ درصد) از انباشتگی که اخیراً رخ‌داده استفاده کنیم. (بخشی از کوین‌هایی که قبلاً نگهداری شدند در این مرز بودند)

رویدادی مشابه از افزایش زیاد (آبی) یا کاهش (صورتی) در موجودی کوین‌های سودآور در عکس زیر مشخص شده است که معمولاً پس از دوره‌هایی از توزیع مجدد نسبتاً سنگین کوین‌ها رخ می‌دهد.


باتوجه‌به داده‌های آنچین، توزیع قابل‌توجهی از موجودی دارندگان کوتاه‌مدت به دارندگان بلندمدت صورت گرفته است. در زمان نگارش این خبرنامه:

•       هولدرهای بلندمدت ۱.۸۴۶ میلیون بیتکوین به دارایی‌های خود اضافه کردند و مجموع بیتکوین‌های خود را به ۱۳.۳۳ میلیون بیتکوین رساندند.

•       موجودی هولدرهای کوتاه‌مدت ۱.۴۲۸ میلیون بیتکوین کاهش یافته و این گروه در حال حاضر ۳.۰۱ میلیون بیتکوین در اختیار دارند. این نشان‌دهنده کاهش ۳۲ درصدی نسبت به سال گذشته است.

•       در حال حاضر (Sovereign Supply) مجموع کوین‌هایی که در خارج از صرافی‌ها نگهداری می‌شوند در بالاترین حد خود یعنی ۱۳.۳۴ میلیون بیتکوین قرار دارد.

 

سهام هولدرهای بیتکوین ۴.۷ درصد افزایش یافته و به ۷۴.۸ درصد از Sovereign Supply رسیده است. اکنون در پایان سال، هولدرهای بلندمدت ۷۴.۸ درصد از کل کوین‌های خارج از صرافی‌ها را در اختیار دارند.

در حالیکه مالکیت هولدرهای کوتاه‌مدت ۲۵.۲ درصد کاهش یافته است.

 

علی رغم چندین ATH، این انتقال اندک ثروت از دارندگان کوتاه‌مدت به دارندگان بلندمدت، نشان می‌دهد که سال ۲۰۲۱ به بهترین


شکل به عنوان یک دوره انباشت توصیف می‌شود.


نقطه مقابل Sovereign Supply، موجودی صرافی‌هاست که به طرز چشمگیری تغییر بسیار کمی را در طول سال شاهد بوده است.

ذخایر بیتکوین در ابتدای سال، از ۲.۶۲۳ میلیون بیتکوین به ۲.۵۶۰ میلیون بیتکوین کاهش یافته است. خروجی خالص ۶۷.۸ هزار بیتکوین در پایان سال. (تنها ۲.۵ درصد کمتر از موجودی اول سال)

نمودار زیر کوین‌های نگهداری شده در صرافی‌ها را با یک نوسان کلی در طول زمان نشان می‌دهد. جریان خالص ورودی از ماه می تا جولای و جریان خالص خروجی از آگوست تا اواخر دسامبر. 


ما می‌توانیم این رفتار را واضح‌تر در حجم خالص ورودی/خروجی صرافی‌ها در سال ۲۰۲۱ ببینیم که بین ۵± هزار بیتکوین در نوسان بود.

در طول هفته گذشته، شاهد تغییر روند، از جریان خروجی به ورودی بودیم. این نکته ای است که باید در آینده به آن توجه کنیم تا ببینیم آیا روند آرام‌تر می‌شود یا با ورود در سال جدید تقویت می‌شود.


در ادامه تغییرات بسیار جذاب YTD( (Year To Date که در بازارهای آتی رخ می‌دهد را بررسی می کنیم. در سال جاری مجموع بهره باز در معاملات اخیر تقریبا ۲ برابر شده و با ۹.۵۷ میلیارد دلار (۹۷ درصد) افزایش به مجموع ۱۸.۸۷ میلیارد دلار رسیده است. تنها در این هفته شاهد افزایش ۲.۵ میلیارد دلاری در بهره باز بودیم که عمدتاً توسط معامله گران بایننس هدایت/رهبری می‌شود.

در حالی که بهره باز معاملات آتی هنوز تا حدی از بالاترین سطح تاریخی خود فاصله دارد، افزایش سریع اهرم می‌تواند نشان‌دهنده دسته‌بندی‌کردن سطوح توقف ضرر (استاپ لاس) و لیکویید در حوالی قیمت فعلی باشد. این نکته باعث افزایش احتمال شرت/لانگ اسکوییز در میان‌مدت می‌شود.


در کنار احتمال افزایش فشار معاملات اهرم دار، کاهش کلی در حجم معاملات نیز داریم. آرام شدن فعالیت های معاملاتی در پایان سال معمول است و بر اساس میانگین ۷ روزه، حجم بازار آتی نسبت اول سال کاهش ۱۶ درصدی داشته است. حجم کم معاملات و افزایش بهره باز ترکیبی است که می‌تواند حداقل برای افزایش فشار اهرم در هفته های آینده مطلوب باشد.


در نهایت، به صنعت ماینینگ می‌پردازیم تا خبرنامه ما را به پایان برساند. بازار ماینینگ یک تحول شگفت انگیز را در سال ۲۰۲۱ تجربه کرده است.

تخمین زده می‌شود که ۵۳ درصد از این صنعت از قلمرو چین در ماه می ممنوع شد و تقریباً یک شبه مجبور به جا به جایی شد.

نرخ هش با حدود ۱۴۳EH/s در سال ۲۰۲۱ شروع و در اواسط ماه می به اوج خود یعنی ۱۸۰EH/s رسید. این رویداد با کاهش شدید ۵۳ درصدی همراه شد، زیرا ماینرها در چین مجبور به توقف فعالیت، نقل‌مکان یا توزیع مجدد سخت‌افزار خود در حوزه جدید شدند.

به طور باورنکردنی، بازار ماینینگ به طور کامل از این روند بهبود یافته و به اوج سطح خود یعنی ۱۸۲EH/s رسید. (۲۷ درصد بالاتر از اول سال)


موفقیت این بهبودی در بازار ماینینگ ناشی از انگیزه بازار آزاد از درآمد ماینرهاست که توسط پروتکل بیتکوین به‌عنوان پاداشی برای حل بلاک‌ها ارائه شده است. برخی از آمارهای مهم مربوط به کل درآمد ماینینگ:

•       ۸.۵ میلیارد دلار در روز پس از هاوینگ ماه می ۲۰۲۰

•       ۲۹.۱ میلیون دلار در روز در اول سال ۲۰۲۱. (رشد ۲۴۲ درصدی پس از هاوینگ)

•       ۴۶ میلیون دلار در روز در زمان نگارش مقاله -

 ۴۴۱ درصد افزایش پس از هالوینگ و افزایش ۵۸ درصدی نسبت به اول سال ۲۰۲۱


در مجموع، سال ۲۰۲۱ برای سرمایه‌گذاران، معامله گران، هولدها، تحلیلگران، ماینرها و منتقدان بیتکوین بسیار هیجان‌انگیز بوده است. در پروتکل بیتکوین تپ روت اجرا شد، ماینرها به خارج از مکان تاریخی خود منتقل شدند و ترس و تردیدهای متعددی رخ داد. طبق سنت، بیتکوین قوی‌تر و انعطاف‌پذیرتر به استقبال سال بعد می‌رود و فرصت‌های بیشتری در سال ۲۰۲۲ می‌سازد.

 

کریسمس مبارک و تعطیلات خوبی در کنار خانواده و دوستانتان داشته باشید. شما را در سال ۲۰۲۲ می‌بینیم. 


برای خواندن مطالب بیشتر از تهیه‌کننده این خبرنامه: توییتر / علی اصغریان 



 

دیدگاه کاربران
Sha256 Jan 10, 2022

بسیار مفید بود ممنون♥️

ارسال دیدگاه جدید