شاخص NVT و انواع آن در تحلیل آن‌چین و بررسی روند بیتکوین با کمک از این شاخص

شاخص NVT و انواع آن در تحلیل آن‌چین و بررسی روند بیتکوین با کمک از این شاخص

شاخص NVT از تقسیم ارزش کل شبکه که ما آن را به نام مارکت‌کپ می‌شناسیم بر ارزش معاملات شبکه به دست می‌آید و به‌نوعی ارتباط بین مارکت‌کپ و ارزش معاملاتی که در شبکه اتفاق می‌افتد را مورد بررسی قرار می‌دهد.

طبق گفته‌ی ویلی‌وو، سازنده و طراح این شاخص، شاخص NVT را می‌توان مشابه به PE  (قیمت به میزان سود) در بازار سهام در نظر گرفت و استفاده مشابهی از آن داشت.

فرمول معیار NVT

فرمول معیار NVT

اگر این معیار را بخواهیم از دیدگاه دیگری مورد بررسی قرار دهیم، باید گفت که NVT معکوس سرعت/شتاب تغییرات قیمتی است که به مقایسه دو مورد از ارزش‌های اولیه بیتکوین می‌پردازد:

-مارکت کپ

-ارزش معاملات

با زیر نظر گرفتن این شاخص می‌توان تعادل بین این دو ارزش را مشاهده کرد و طبق یک ساختار کلی در تغییرات قیمت که موجب تغییرات در NVT می‌شود می‌توان مدل‌های ذیل را برای بررسی و نتیجه‌گیری از این شاخص بکار برد:

1.     مقدار بالای  NVT Ratio یا روند صعودی در آن نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران بیتکوین را با قیمت بالاتری قیمت‌گذاری می‌کنند، زیرا رشد مارکت کپ بر استفاده از حجم تراکنش‌های درون-زنجیره‌ای و تسویه ارزش پیشی می‌گیرد. مقادیر بالای نسبت NVT از لحاظ تاریخی با اوج بازار و دوره های ارزش گذاری بیش از حد همزمان بوده است. یا به بیان ساده اوج NVT Ratio نشان‌دهنده اوج قیمتی در روند هم می‌باشد.


2.     مقدار پائین NVT Ratio یا روند نزولی در آن = نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران بیتکوین را با تخفیف قیمت‌گذاری می‌کنند، زیرا حجم تراکنش‌های آن‌چین و استفاده از شبکه از میزان رشد مارکت کپ پیشی می‌گیرد. مقادیر پایین نسبت NVT از لحاظ تاریخی دوره‌هایی بوده است که انباشت آن سودمند است و اغلب با پایین‌ترین سطح بازار و روند رو به رشد هم‌زمان است. یا به بیان ساده دره/کف‌های NVT Ratio نشان‌دهنده دره/کف‌های قیمتی در روند نیز می‌باشد.

3.    نوسانات بدون روند در NVT Ratio نشان می‌دهد که روند رشد فعلی مارکت کپ و ارزش معاملات و تراکنش‌های درون‌شبکه‌ای در تعادل هستند که نشان می‌دهد روند فعلی بازار پایدار است. چنین حالت‌هایی اغلب در مراحل اولیه تا میانی روند صعودی یا نزولی که جهت بازار به‌ خوبی تثبیت شده است، به دست می‌آید. یا به بیان ساده در تضاد با روند نیستند و در میانه‌های روند، تأییدی بر ادامه روند، چه نزولی/چه صعودی، به ما می‌دهند.


شاخص NVT یکی از اولین معیارهای توسعه‌یافته در ابزارسازی داده‌های آن‌چین بود و دو بخش اساسی را به هم پیوند می‌دهد: ارزش و سودمندی. بیتکوین نه‌تنها یک ذخیره ارزش، بلکه یک شبکه پرداخت و تسویه ارزش است. نسبت NVT تلاش می‌کند تا تعادل و واگرایی بین مارکت کپ را که در بازار به ما اختصاص‌داده‌شده و ابزاری که در توان عملیاتی برای کاربران به ارمغان می‌آورد، مدل کند.

یک نکته مهم در تفسیر NVT به نحوه استفاده از شبکه بیتکوین و قیمت‌گذاری بازار مربوط می‌شود و در طول زمان تغییر خواهد کرد. با پیشرفت فناوری (به‌عنوان مثال شبکه لایتنینگ)، روایت‌ها تغییر می‌کند و قیمت بیتکوین در طول زمان افزایش می‌یابد، بعید است که مقایسه مستقیم مقادیر NVT در سال ۲۰۱۳ با مقادیر در سال ۲۰۲۱ یک‌به‌یک باشد. با تجربه کسب درآمد و پذیرش بیتکوین، نگرش دارندگان بیتکوین که از آن به‌عنوان یک شبکه پرداخت در مقابل ذخیره بلندمدت ارزش استفاده می‌کنند، تغییر کرده است؛ بنابراین توصیه می‌شود که مقادیر مطلق NVT با چرخه‌های بازار با سررسید مشابه مقایسه شود و جهت روند در تحلیل، وزن بیشتری نسبت به مقدار مطلق نسبت داده شود.

نمودار زیر نشان می‌دهد که چگونه علی‌رغم افزایش ارزش کف NVT در طول زمان (که از نظر تئوری نزولی است) نیاز به زمینه اضافی از پویایی در حال تغییر بازار بیتکوین برای ارزیابی کامل دارد.


برای مثال تحلیلی از این شاخص برای بیتکوین و روند آن انجام داده‌ام که دوست دارم با شما به اشتراک بگذارم.

در نمودار زیر که به بررسی شاخص NVT Signal پرداخته‌ایم که تفاوت اصلی آن با مدل معمولی آن وجود یک میانگین متحرک ۹۰ روزه در مخرج کسر یعنی در میزان ارزش معاملات و تراکنش‌ها وجود دارد، است.

در این نمودار می‌توانیم ببینیم که میزان این شاخص برابری می‌کند با میزان آن در ماه May که کرش شدید قیمت اتفاق افتاد و بیتکوین از ۶۵ هزار دلار تا ۲۸ هزار دلار ریزش داشت و همچنین برابری می‌کند با میزان آن در ریزش معروف کرونا که تا زیر ۴۰۰۰ دلار را به خود دید.

و مجموعاً تمام این نقاط زیر میانگین متحرک ۹۰ روزه NVT Signal که با خط سبز نشان داده شده است، بودند که به‌عنوان نواحی خرید می‌توان از آنها یاد کرد.

نقطه مشترک بین این ۳ ریزش این بوده است که بعد از هر ریزش مارکت توانسته یک سقف قیمتی جدید را ثبت کند و الان که در این منطقه هستیم انتظار برگشت روند و رسیدن به یک سقف جدید قیمتی را دارم. البته که بررسی یک داده به‌ اندازه کافی اطمینان از روند را به ما نمی‌دهد و ما در این تحلیل صرفاً به نتیجه‌گیری از معیار NVT و یادگیری آن پرداخته‌ایم.

نکته مهم بعدی تفاوت بین این ۳ دفعه ریزش قیمت بوده است. وقتی بعد از ریزش کرونا قیمت شروع به صعود کرد و تا ۶۵ هزار دلار بالا آمد، NVT نیز آن را همراهی کرده و تا مووینگ بزرگ‌تر یعنی خط قرمز رسید که نشان‌دهنده اوج قیمتی بوده است اما بعد از ریزش ماه May تا ۲۸ هزار دلار که بعد از آن شروع به صعود تا سقف جدید ۶۹ هزار دلار را داشتیم NVT توان دیدن اوج یا رسیدن به میانگین قرمز خود را نداشت و این برای من بدین معناست که موج صعودی بعدی که در پیش داریم از موج قبلی که از ۲۸ هزار تا ۶۹ هزار آمده بسیار قوی‌تر خواهد بود و حتی توان دیدن اعداد بالای ۱۰۰ هزار دلار را برای بیتکوین به ارمغان می‌آورد.

بنابراین با جمع‌بندی این تحلیل از شاخص NVT Signal به این نکته می‌رسیم که الان بیتکوین در محدوده قیمتی مناسبی برای خرید و ارزشمند برای انباشت است و انتظار یک موج صعودی پرقدرت را برای آن می‌توان داشت و بازهم تکرار می‌کنم که بررسی یک داده برای تصمیم‌گیری به‌تنهایی کافی نیست و داده‌های دیگری نیز باید مورد بررسی قرار بگیرند تا تأییدیه‌های لازم را به دست آوریم و این فایل صرفاً به آموزش و یادگیری این شاخص با ذکر یک مثال لایو از مسیر حرکتی بیتکوین است.


برای مطالعه مطالب بیشتر از این نویسنده: توییتر / امیر جعفرزاده

دیدگاه کاربران
امیرمحمد جعفرزاده Dec 12, 2021

ممنونم از تیم گریزلی عزیز بابت این پروژه بزرگ و قشنگی که بی‌منت برای فرهنگ‌سازی و یادگیری زحمت می‌کشند. امیدوارم بتونیم در این مسیر بزرگ کوچیکترین قدمی برداشته باشیم.

سمیرا Dec 12, 2021

محتوا کامل و مفید✔ ممنون از شما💎

مريم Dec 13, 2021

خیلی تخصص بود بعضی جاها رو متوجه نشدم حقیقتا . ممنون از تمام زحماتتون.

Bernadoy Dec 13, 2021

بسیار عالی 🍻👌🏻

امیرحسین Dec 13, 2021

بسیار عالی و کامل بود....من خیلی دنبال این موضوع گشتم و این مقاله واقعا کامل توضیح داده شده بود...ممنونم استاد🙏🏻

ارسال دیدگاه جدید