آیا استخراج بیتکوین همچنان سودآور است؟

Shadi
Shadi Dec 08, 2021
آیا استخراج بیتکوین همچنان سودآور است؟

استخراج بیتکوین، فرایند کسب بیتکوین در ازای پروسه تأیید تراکنش‌های بیتکوین است. این تراکنش‌ها امنیت شبکه بیتکوین را تامین می‌کنند که به نوبه خود با دادن بیتکوین به ماینرها، تلاش و کار آن‌ها جبران می‌شود. اگر قیمت بیتکوین از هزینه استخراج آن بیشتر شود، ماینرها می‌توانند سود ببرند. تغییرات اخیر در دستگاه‌ها و فناوری استخراج و ایجاد مراکز استخراج حرفه‌ای، باقدرت محاسباتی بسیار زیاد و همچنین افزایش قیمت بیتکوین، انگیزه‌ و چشم‌انداز استخراج را تغییر داده است. بسیاری از ماینرهای شخصی اکنون از خود می‌پرسند: آیا استخراج بیتکوین همچنان سودآور است؟

عوامل متعددی وجود دارد که تعیین می‌کند آیا استخراج بیتکوین یک سرمایه‌گذاری سودآور است یا خیر که شامل هزینه برق برای تامین انرژی دستگاه‌های ماینینگ، در دسترس بودن و قیمت آن‌ها، و سختی استخراج است. سختی شبکه بیت کوین، نشان‌دهنده میزان دشواری و زمانی است که باید صرف شود تا هش مناسب هر بلاک یافته شود؛ به زبان ساده، زمان و تلاشی که باید صرف شود تا یک مسئله دشوار ریاضی حل شده و بلاک جدید به بلاک چین افزوده شود. سختی شبکه نشان می‌دهد که حل یک مسئله پیچیده و رمزنگاری‌شده ریاضی تا چه میزان دشوار است. ممکن است در طول زمان، سختی شبکه رمز ارز افزایش یا کاهش یابد که این روند تا حد زیادی به تعداد ماینرها (استخراج‌کنندگان) یک شبکه بستگی دارد. در واقع، افزایش سختی شبکه برای اینکه مدت زمان هدف برای افزودن یک بلاک جدید حفظ شود، ضروری است. برای مثال، زمان هدف در بلاک چین بیت کوین ۱۰ دقیقه است؛ یعنی هر ۱۰ دقیقه یک‌بار، ماینرها می‌توانند یک بلاک را به بلاک چین اضافه کنند. زمانی که تعداد مشارکت‌کنندگان در فرایند استخراج افزایش می‌یابد، نرخ هش کل شبکه نیز بالا می‌رود. نرخ هش، سرعت حل معادلات پیچیده ریاضی برای استخراج بلاک‌های جدید است. به این فرایند، سختی شبکه گفته می‌شود.

آخرین فاکتور برای تعیین سودآوری، قیمت بیتکوین است.

اجزای استخراج بیتکوین

قبل از ظهور نرم‌افزار جدید استخراج بیتکوین در سال ۲۰۱۳ ، استخراج بر روی رایانه‌های شخصی انجام می‌شد. اما معرفی تراشه‌های (ASIC) تا ۱۰۰ میلیارد برابر توان دستگاه‌های شخصی قدیمی‌تر را افزایش داد و استفاده از دستگاه‌های شخصی برای استخراج بیتکوین را ناکارآمد و منسوخ کرد. اگرچه استخراج بیتکوین از نظر تئوری هنوز با سخت‌افزارهای قدیمی امکان‌پذیر است، اما تردیدی وجود ندارد که این یک سرمایه‌گذاری سودآور نیست.

ماینرها برای حل هر چه سریع‌تر پازل با یکدیگر رقابت می‌کنند، بنابراین آن دسته از ماینرهایی که از نظر توان محاسباتی ضعیف هستند، اساساً هیچ شانسی برای حل و دریافت بیتکوین ندارند. زمانی که ماینرها از دستگاه‌های قدیمی استفاده می‌کردند، سختی استخراج بیتکوین تقریباً با قیمت بیتکوین همخوانی داشت. اما با ظهور دستگاه‌های جدید، مسائل مربوط به هزینه بالای تهیه و راه‌اندازی تجهیزات جدید و در دسترس نبودن آنها به وجود آمد.


سودآوری قبل و بعد از ASIC

ماینرهای قدیمی‌ (مثلاً در سال ۲۰۰۹) که بیتکوین‌ها را فقط با استفاده از رایانه‌های شخصی خود استخراج می‌کردند و این کار بنا به دلایلی سودآور بود. اولاً، این ماینرها مالک سیستم‌های خود بودند، بنابراین هزینه‌ خرید تجهیزات عملاً صفر بود. آنها می‌توانند تنظیمات رایانه‌هایشان را تغییر دهند تا با استرس کمتر، کارایی بیشتری داشته باشند. دوم، آن روزها قبل از ورود مراکز حرفه‌ای استخراج بیتکوین باقدرت محاسباتی عظیم به بازی بود. ماینرهای اولیه فقط باید با سایر ماینرهای شخصی و با سیستم‌های کامپیوتری خانگی رقابت می‌کردند. رقابت در سطح یکسانی بود. حتی زمانی که هزینه‌های برق بر اساس منطقه جغرافیایی متفاوت بود، این تفاوت برای منصرف کردن افراد از ماینینگ کافی نبود.

پس از ورود ASIC ها، بازی تغییر کرد. اکنون ماینرها در حال رقابت با ریگ‌های استخراج قدرتمندی بودند که قدرت محاسباتی بیشتری داشتند. سود ماینینگ با هزینه‌هایی مانند خرید تجهیزات جدید، پرداخت هزینه‌های انرژی بیشتر برای راه‌اندازی تجهیزات جدید و سختی شبکه مداوم ماینینگ از بین می‌رفت.

سختی استخراج بیتکوین

همان‌طور که در بالا توضیح داده شد، نرخ سختی مرتبط با استخراج بیتکوین متغیر است و تقریباً هر دوهفته یکبار تغییر می‌کند تا تولید پایدار بلاک‌های تأیید شده برای بلاک‌چین (و به نوبه خود، بیتکوین‌های وارد شده در گردش) حفظ شود. هرچه میزان سختی شبکه بالاتر باشد، احتمال اینکه یک ماینر شخصی بتواند با موفقیت پازل را حل کند و بیتکوین کسب کند کمتر است.

در سال‌های اخیر، نرخ سختی استخراج به طور سرسام‌آوری افزایش‌یافته است. زمانی که بیتکوین برای اولین‌بار راه‌اندازی شد، سختی آن ۱ بود. تا نوامبر ۲۰۲۱ ، این میزان به بیش از ۲۲ تریلیون رسیده است و این بدین معنی است که در حال حاضر استخراج بیتکوین چندبرابر دشوارتر از یک دهه پیش است.


کاهش پاداش‌

شبکه بیتکوین در مجموع به ۲۱ میلیون کوین محدود شده است. این یک شرط کلیدی برای کل اکوسیستم از زمان تأسیس آن بوده است و محدودیت برای کنترل عرضه ارز دیجیتال وجود دارد. در حال حاضر بیش از ۱۸ میلیون بیتکوین استخراج شده است. به‌عنوان راهی برای کنترل ورود بیتکوین‌های جدید به گردش، پروتکل شبکه تعداد بیتکوین‌هایی را که به عنوان پاداش برای ماین هر بلاک در نظر گرفته است را تقریباً هر چهار سال یکبار به نصف کاهش می‌دهد.

در ابتدا تعداد بیتکوین‌هایی که یک ماینر دریافت می‌کرد ۵۰ عدد بود که در سال ۲۰۱۲ این عدد به نصف کاهش یافت و پاداش آن به ۲۵ عدد رسید و در سال ۲۰۱۶ دوباره به نصف کاهش یافت و به ۱۲٫۵ رسید. در ماه مه ۲۰۲۰ ، پاداش یک‌بار دیگر به نصف کاهش یافت و به 6.25 (پاداش فعلی) رسید. ماینرهای آینده‌نگر باید بدانند که اندازه پاداش در آینده به کاهش ادامه خواهد داد، حتی اگر سختی شبکه افزایش یابد.

سودآوری در محیط امروزی

استخراج بیتکوین هنوز هم می‌تواند برای برخی افراد منطقی باشد و سودآور باشد. تجهیزات راحت‌تر به دست می‌آیند، اگرچه ASICهای رقابتی از چند صد دلار تا حدود ۱۰۰۰۰ دلار هزینه دارند. در تلاش برای ماندن در رقابت، برخی از ماشین‌ها خود را سازگار کرده‌اند. به‌عنوان‌مثال، برخی از سخت‌افزارها به کاربران اجازه می‌دهند تنظیمات را برای مصرف میزان کمتری انرژی تغییر دهند و در نتیجه هزینه‌های کلی را کاهش دهند. ماینرهای آینده‌نگر باید قبل از خرید تجهیزات با هزینه ثابت، تجزیه و تحلیل هزینه و فایده را برای درک قیمت سربه‌سر خود انجام دهند. متغیرهای موردنیاز برای انجام این محاسبه عبارتند از:

هزینه برق: نرخ برق شما چقدر است؟ به‌خاطر داشته باشید که نرخ‌ها بسته به فصل، زمان و سایر عوامل تغییر می‌کند. شما می‌توانید این اطلاعات را در قبض برق خود (برحسب کیلووات‌ساعت) بیابید. الکتریسیته نه‌تنها برای اجرای محاسبات روی سیستم‌های استخراج، بلکه برای خنک کردن آنها و جلوگیری از گرم‌شدن بیش از حد آنها نیز مورد نیاز است.

کارایی: این مقدار تابعی از سطح سختی شبکه و کارایی در تعداد محاسباتی است که سیستم ماینینگ شما را برنده پازل می‌کند. به طور خلاصه، می‌توان آن را به‌عنوان میزان توان مصرفی سیستم شما (بر حسب وات) فرمول‌بندی کرد.

زمان: مدت زمان پیش‌بینی‌شده برای استخراج چقدر است؟ برای به حداکثر رساندن شانس یافتن یک بلاک، اکثر ماینرها سیستم‌های خود را برای مدت زمان طولانی، حتی ۲۴ ساعت، درصورتی‌که توانایی پرداخت صورت‌حساب‌ها را داشته باشند، روشن نگه می‌دارند.

قیمت بیتکوین: قیمت فعلی بیتکوین بازگشت سرمایه هزینه‌های شما برای استخراج آن را تعیین می‌کند. ارزش بیتکوین به دلار آمریکا یا ارز رسمی دیگر چقدر است؟

چندین ماشین حساب محاسبه سودآوری مبتنی بر وب وجود دارد، مانند آنچه توسط CryptoCompare ارائه داده است که ماینرهای بالقوه می‌توانند از آنها برای تجزیه و تحلیل معادله هزینه - فایده استخراج بیتکوین استفاده کنند. ماشین حساب‌های سودآوری کمی متفاوت هستند و برخی از آنها پیچیده‌تر از بقیه هستند.

تجزیه و تحلیل خود را چندین بار با استفاده از سطوح مختلف قیمت برای هزینه انرژی و قیمت بیتکوین انجام دهید. همچنین، سطح سختی شبکه را تغییر دهید تا ببینید که چگونه بر تجزیه و تحلیل تأثیر می‌گذارد. تعیین کنید استخراج بیتکوین در چه سطحی برای شما سودآور می‌شود - یعنی قیمت سربه‌سر شما.

به‌عنوان‌مثال، در نوامبر 2021، قیمت یک بیتکوین در حدود ۵۵۰۰۰ دلار بود. باتوجه‌به پاداش فعلی ۶٫۲۵ بیتکوین برای یک بلاک تکمیل شده، ماینرها برای تکمیل موفقیت‌آمیز پازل حدود ۳۴۴۰۰۰ دلار پاداش دریافت می‌کنند. البته ازآنجایی‌که قیمت بیتکوین بسیار متغیر است، این رقم پاداش احتمالاً تغییر خواهد کرد.

استخرهای استخراج

برای رقابت با مراکز بزرگ ماینینگ، افراد می‌توانند به یک استخر استخراج بپیوندند که گروهی از ماینرها با هم کار می‌کنند و پاداش را به اشتراک می‌گذارند. این می‌تواند سرعت را افزایش داده و سختی استخراج را کاهش دهد. با افزایش سختی شبکه و هزینه‌ها، تعداد بیشتری از ماینرهای شخصی، حضور در یک استخر را انتخاب کردند. اگرچه پاداش کلی کاهش می‌یابد زیرا بین چندین شرکت‌کننده تقسیم می‌شود. قدرت محاسباتی ترکیبی به این معنی است که استخرهای ماینینگ شانس بسیار بیشتری برای تکمیل کردن یک پازل و دریافت پاداش را دارند.


دو روش پرداخت رایج مورداستفاده در استخرهای استخراج بیتکوین به طور خلاصه در زیر توضیح داده شده است:

استخراج متناسب: در روش پرداخت استخراج متناسب، ماینرها متناسب با میزان تلاشی که برای یافتن یک بلاک صرف می‌کنند، پاداش دریافت می‌کنند. مقدار پرداخت همچنین به این بستگی دارد که استخر بلاک پیدا کند یا خیر؛ بنابراین، ماینرها تا زمانی که یک بلاک را پیدا نکنند، چیزی کسب نخواهند کرد. در سناریوی مخالف، آنها در صورت یافتن چندین بلاک، سود خود را به حداکثر می‌رسانند. این روش پرداخت در مواقعی که قیمت بیتکوین افزایش می‌یابد سودآور است. حتی اگر سختی به همان نسبت افزایش یابد، پرداخت حاصل از افزایش قیمت بیتکوین تضمین می‌کند که ماینر سود می‌برد.

روش پرداخت به‌ازای سهم (Pay Per Share): همان‌طور که از نام آن مشخص است، روش پرداخت به‌ازای سهم، پرداخت‌ها را بر اساس قدرت استخراج کل استخر توزیع می‌کند. این برعکس سیستم استخراج متناسب است. سهم یک ماینر نه با تلاش آنها، بلکه با تقسیم عادلانه پاداش‌های دریافتی توسط استخر تعیین می‌شود. یک ماینر صرف‌نظر از اینکه استخر، بلاکی پیدا کند یا خیر، پاداش خود را دریافت می‌کند. ازآنجایی‌که دریافتی ثابتی را تضمین می‌کند، این مدل پرداخت برای دوره‌هایی که قیمت بیتکوین پایین است مناسب‌تر است، زیرا به معنای درآمد پایدار برای ماینرها در زمان‌های خاص است.

با توسعه اکوسیستم بیتکوین، شکل جدیدی از روش پرداخت برای غلبه بر اشکالات ذاتی هر دو نوع روش پرداخت ایجاد شده است. به‌عنوان‌مثال، یک مدل پرداخت به‌ازای هر سهم می‌تواند انگیزه استخراج‌کنندگان را از یافتن بلاک‌ها به‌طورکلی حذف کند، زیرا پرداخت تضمین شده است. روش استخراج متناسب در بازارهای نزولی یا با کاهش پاداش بیتکوین مشکل‌ساز است.

در پاسخ، بسیاری از ماینرها منابع خود را بین استخرهای ماینینگ بر اساس روش پرداخت و قیمت بیتکوین تغییر داده‌اند. برخی از استخرهای استخراج نیز استراتژی پاداش خود را بین دو روش پرداخت در پاسخ به کاهش پاداش استخراج بیتکوین تطبیق داده‌اند.

 

 آیا استخراج بیتکوین برای ماینرهای شخصی سودآور است؟

برای پاسخ به این سؤال که آیا استخراج بیتکوین هنوز هم سودآور است، از یک ماشین حساب سودآوری مبتنی بر وب برای اجرای تجزیه و تحلیل هزینه - فایده استفاده کنید. تعیین کنید که آیا مایل هستید سرمایه اولیه لازم برای خرید سخت‌افزار اختصاص دهید یا خیر و ارزش آینده بیتکوین و همچنین سطح سختی را تخمین بزنید. زمانی که هم قیمت بیتکوین و هم سختی استخراج کاهش می‌یابد، معمولاً نشان‌دهنده تعداد ماینرهای کمتر و سهولت بیشتری در دریافت بیتکوین است. وقتی قیمت بیتکوین و سختی استخراج افزایش می‌یابد، انتظار عکس این را داشته باشید - ماینرهای بیشتری برای دریافت بیتکوین کمتر، رقابت کنند.

بر اساس تحقیقات اخیر، استخراج بیتکوین یک تجارت بسیار متمرکز است، به‌طوری‌که ۱۰ درصد از استخراج‌کنندگان بیتکوین، ۹۰ درصد از ظرفیت استخراج در شبکه بیتکوین را کنترل می‌کنند. حتی گویاتر آمار دیگری از تحقیق است:

یک دهم درصد (0.1%) از تمام ماینرها ۵۰ درصد از ظرفیت استخراج شبکه را در اختیار دارند. این بدان معناست که پاداش‌های بیتکوین به طور نامتناسب در شبکه بیتکوین توزیع می‌شود. هنگامی‌که به طور مستقل در استخراج بیتکوین فعالیت می‌کنید، به‌خاطر داشته باشید که در حال رقابت با افرادی هستید که ظرفیت عظیمی در اختیار دارند.

خط پایان

استخراج بیتکوین فرایندی است که طی آن ماینرها در ازای اجرای پروسه‌ای برای تأیید تراکنش‌های بیتکوین، بیتکوین به دست می‌آورند. این شامل حل پازل‌های ریاضی است و برای حل کردن نیاز به اعمال روش برنامه‌سازی پرقدرت، به شکل قدرت محاسباتی دارد.

در روزهای اولیه بیتکوین، استخراج می‌توانست یک فعالیت سودآور برای ماینرهای شخصی باشد. با افزایش سطح سختی الگوریتم بیتکوین و ورود بازیگران نهادی بزرگ به اکوسیستم استخراج بیتکوین، اقتصاد آن تغییر کرده است و اکنون تحت سلطه استخرهای استخراج قرار دارد. ماینرهای شخصی باید قبل از انجام فعالیت، تجزیه و تحلیل هزینه و فایده را با درنظرگرفتن متغیرهایی مانند هزینه برق، کارایی و قیمت بیتکوین انجام دهند.


منبع: Investopedia



ارسال دیدگاه جدید