امنیت گوشی تلفن همراه

Grizzly
Grizzly Jul 03, 2022
امنیت گوشی تلفن همراه

حملات سایبری در چند سال اخیر در حال افزایش بوده است و انتظار می‌رود روز به روز سرعت بیشتری بگیرد. آیا گوشی هوشمند شما به اندازه کافی محافظت می شود؟ وقتی کاربران برای اینترنت و سایر استفاده‌های روزانه صرفاً به تلفن‌های همراه خود متکی هستند، آسیب‌پذیری آن‌ها در برابر فعالیت‌های مجرمانه سایبری و نقض‌های امنیتی افزایش می‌یابد. در واقع، تحقیقات نشان می دهد که 40 درصد از تلفن های همراه در برابر حملات سایبری آسیب پذیر هستند. در اینجا فقط چند مورد از انواع حملاتی که باید از آنها آگاه باشید آورده شده است.


انواع بدافزارهای امنیتی موبایل

بدافزار موبایل نوعی نرم افزار مضر است که به طور خاص تلفن های همراه و تبلت ها را هدف قرار می دهد. بدافزارهای موبایلی متنوعی وجود دارد که هر نوع به مجرمان سایبری اجازه می‌دهد در حملات خود چابک‌تر شوند. در زیر انواع مختلفی از بدافزارها، نحوه کارکرد آن‌ها و افرادی که بر آن‌ها تأثیر می‌گذارند، فهرست شده‌اند.


جاسوس افزار موبایل

جاسوس افزار موبایل نوعی برنامه نرم افزاری مخرب است که اطلاعات مربوط به اعمال کاربر را بدون اطلاع یا اجازه کاربر نظارت و ثبت می کند. هنگامی که قربانی حمله بدافزار تحت تأثیر نرم افزارهای جاسوسی تلفن همراه قرار می گیرد، مهاجم می تواند به مکالمات گوش دهد، به داده های ذخیره شده در دستگاه تلفن همراه دسترسی داشته باشد و حتی می تواند به دوربین و میکروفون دستگاه ضربه بزند. اکثریت افراد پتانسیل ابتلا به این جاسوس را در موبایل های خود دارند، به همین دلیل مهم است که همه از احتمال وقوع این اتفاق برایشان آگاه باشند.


روت کردن بدافزار

روت کردن بدافزار یکی دیگر از برنامه های مخربی است که به طور خاص کاربران اندروید را هدف قرار می دهد تا در نهایت کنترل کامل دستگاه را در دست بگیرد. این نوع بدافزار معمولاً نتیجه بازدید از وب‌سایت‌های هرزنامه یا فیشینگ است. هنگامی که یک دستگاه توسط روت کردن بدافزار به خطر می افتد، اثرات رایج ممکن است شامل حذف/نصب برنامه ها و کپی کردن اطلاعات محرمانه باشد.


تروجان های موبایل بانک

تروجان های موبایل بانک می توانند یکی از خطرناک ترین برنامه های بدافزاری باشند که قربانی آن می شوند. تروجان های بانکداری موبایلی نوعی بدافزار هستند که برنامه بانکداری تلفن همراه شما را هک می کنند تا اطلاعات و پول حساب بانکی شما را به سرقت ببرند. هر کسی که یک برنامه بانکداری موبایلی را روی دستگاه تلفن همراه خود نصب کرده باشد، در معرض خطر قربانی شدن این تروجان ها قرار دارد، با این حال، کاربران اندروید در بالاترین خطر حمله قرار دارند. در اکثر مواقع، این تروجان های موبایل روی دستگاه نصب می شوند زیرا به عنوان برنامه های کاربردی قانونی شناخته می شوند.


بدافزار پیامک

حملات بدافزار سرویس پیام کوتاه (SMS) حملاتی هستند که "شامل ایجاد و توزیع بدافزار توسط مجرمان سایبری است که برای هدف قرار دادن دستگاه تلفن همراه قربانی طراحی شده اند." این یک نوع بدافزار است که می‌تواند بر هر کسی که قادر به دریافت تماس و/یا پیامک باشد تأثیر بگذارد و این کار با ارسال تماس‌ها یا پیامک‌های غیرمجاز بدون اطلاع قربانی انجام می‌شود. این بدافزار همچنین ممکن است پیام‌های متنی یا تماس‌ها را بدون موافقت کاربر رهگیری کند. بدافزار SMS، مشابه سایر بدافزارها، معمولاً توسط کاربرانی که برنامه‌های تلفن همراه را دانلود می‌کنند نصب می‌شود که به نظر قانونی می‌رسد.


چگونه تلفن همراه شما می تواند آلوده شود

یک دستگاه تلفن همراه می تواند به روش های مختلفی آلوده شود. در اینجا پنج روش رایج برای دریافت بدافزار توسط دستگاه تلفن همراه شما آورده شده است:

دانلود برنامه های تلفن همراه مخرب؛

باز کردن یا دانلود لینک ها از ایمیل ها، متن ها یا وب سایت های مشکوک؛

پاسخ به کلاهبرداری های فیشینگ پیامک یا پست صوتی؛

استفاده از دستگاه تلفن همراه با آسیب‌پذیری‌های سیستم عامل، به عنوان مثال، نرم‌افزاری که به‌روزرسانی نشده است.

استفاده از وای فای یا URL های غیر ایمن.


نشانه‌های حمله بدافزار یا سایر موارد نقض امنیت تلفن همراه

تشخیص اینکه آیا دستگاه شما آلوده است یا خیر، ممکن است دشوار باشد. با این حال، چند نشانه وجود دارد که باید به دنبال آن باشید تا به شما کمک کند تشخیص دهید آیا قربانی یک حمله بدافزار هستید یا خیر.

افزایش ناگهانی استفاده از داده تلفن همراه؛

باتری دستگاه با سرعت بیشتری نسبت به معمول تخلیه می شود.

به طور کلی کاهش عملکرد در تلفن همراه شما.

برنامه‌های عجیب و ناخواسته ممکن است بر روی دستگاه شما دانلود شوند.

هزینه های غیرقابل توضیح قبض تلفن؛

ممکن است تبلیغات پاپ آپ فراوانی را تجربه کنید.

مهم است به خاطر داشته باشید که فقط به دلیل اینکه دستگاه شما این علائم را تجربه می کند، به این معنی نیست که شما قربانی بدافزار هستید. شاید لازم باشد باتری خود را به سادگی تعویض کنید. اگر با وجود تعویض باتری و شارژ کردن دستگاه، همچنان متوجه تغییراتی در گوشی خود هستید، باید اطلاعات مربوط به نحوه حذف بدافزار را بررسی کنید.


حذف بدافزار

اگر در گوشی خود با بدافزار مواجه شدید، نیازی به وحشت نیست. راه هایی برای حذف بدافزار وجود دارد و باید فوراً این کار را انجام داد.

خاموش کردن و راه اندازی مجدد تلفن: اگر نمی توانید دقیقاً محل قرارگیری بدافزار را پیدا کنید، از آسیب بیشتر جلوگیری می کند.

فعال کردن حالت ایمن: نحوه فعال کردن حالت ایمن در هر دستگاه متفاوت است. برای دستورالعمل های بیشتر در مورد نحوه فعال کردن حالت ایمن به دفترچه راهنمای تلفن خود مراجعه کنید.

حذف برنامه های مشکوک: اگر متوجه شدید که برنامه ای دانلود شده است اما به خاطر نمی آورید که خودتان آن را دانلود کرده اید، آن را حذف کنید.

تاریخچه مرورگر خود را پاک کنید: با باز کردن مرورگر وب خود در پوشه تنظیمات و انتخاب «پاک کردن داده ها و سابقه وب سایت» به راحتی می توانید این کار را انجام دهید. این می تواند به حذف هرگونه پیام خطا و پنجره بازشو از مرورگر وب شما کمک کند.

پاک کردن همه داده ها: فرمت مجدد درایو دستگاه شما آخرین راه حل است. به خاطر داشته باشید که وقتی تمام داده ها را از تلفن خود پاک می کنید، مانند این است که از ابتدا شروع کرده اید، همه اطلاعات از بین می روند. قبل از تکمیل این گزینه مطمئن شوید که عواقب آن را درک کرده اید.


چگونه موبایل و گوشی خود را ایمن کنیم

انجام اقدامات پیشگیرانه بهترین راه برای کاهش احتمال بدافزار و محافظت از تلفن و اطلاعات شخصی شما است.


برنامه امنیت دستگاه تلفن همراه مانند ضد بدافزار را دانلود کنید.

نصب ضد بدافزار برای دستگاه تلفن همراه شما می تواند به شما کمک کند که قربانی یک حمله بدافزار موبایلی نشوید. ممکن است موادر رایگان ضد بدافزاری برای دانلود وجود داشته باشد.


مراقب وای فای عمومی باشید.

در مکان های عمومی مهم است که کاربران مراقب اینترنت بی سیم عمومی که برای اتصال به آن آماده می شوند، باشند. اگر وای فای ایمن نیست، بهتر است منتظر بمانید تا در مکانی با منبع اینترنتی معتبرتر قرار بگیرید. همچنین ممکن است پیشنهاد شود که Wi-Fi و بلوتوث خود را هنگامی که از آنها استفاده نمی کنید خاموش کنید تا از دستگاه شما در برابر دسترسی بدافزارها به اطلاعات شما از طریق Wi-Fi عمومی محافظت کنید. همچنین مهم است که از ایستگاه های شارژ عمومی آگاه باشید، زیرا آنها نیز ممکن است با بدافزارهای مخرب در معرض خطر قرار گیرند.


مراقب کلاهبرداری های مهندسی اجتماعی باشید.

کلاهبرداری‌های مهندسی اجتماعی کلاهبرداری‌هایی هستند که توسط افرادی انجام می‌شوند که سعی می‌کنند افراد را فریب دهند تا اطلاعات شخصی مانند گذرواژه، اطلاعات بانکی یا کنترل رایانه شما را در اختیار بگیرند. کلاهبرداری های مهندسی اجتماعی در قالب ایمیل، پیامک یا حتی تماس تلفنی ظاهر می شوند. اگر احساس می کنید که این سناریو مشکوک است، به هر قیمتی از آن اجتناب کنید.


سیستم عامل خود را به روز نگه دارید.

به گفته کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC)، "به روز رسانی سیستم عامل گوشی هوشمند خود در صورت اطلاع رسانی به رفع شکاف های امنیتی و بهبود عملکرد کلی دستگاه شما کمک می کند." قبل از به روز رسانی دستگاه خود، پیشنهاد می شود:

گوشی خود را شارژ کنید؛

از فایل های خود نسخه پشتیبان تهیه کنید؛

مطمئن شوید که دستگاه شما با ارتقا سازگار است.

برنامه هایی را که دیگر استفاده نمی کنید حذف کنید.


دستگاه خود را روت یا جیلبریک نکنید.

روت کردن دستگاه شما عمدتاً برای کاربران اندروید اعمال می شود. این فرآیندی است که به کاربران امکان می‌دهد به کد عامل اندروید دسترسی پیدا کنند - که در نهایت امتیاز تغییر کد برنامه یا نصب برنامه‌های دیگری را می‌دهد که سازنده معمولاً اجازه نصب آنها را نمی‌دهد. جیلبریک کردن گوشی به معنای دسترسی نامحدود کاربر به کل فایل سیستم است.


دستگاه تلفن همراه خود را رمزگذاری کنید.

وقتی یک تلفن رمزگذاری می شود، به این معنی است که داده های دستگاه به گونه ای رمزگذاری شده است که توسط اشخاص ثالثی که ممکن است سعی کنند به آن دسترسی پیدا کنند، رمزگشایی نمی شوند. توصیه می شود گوشی خود را برای حوادثی که ممکن است شامل تلاش افراد غریبه برای ورود به تلفن شما شود (رها کردن آن در تاکسی، گم شدن آن در پارک و غیره) رمزگذاری کنید.


از اطلاعات خود نسخه پشتیبان تهیه کنید.

هنگامی که کاربران از داده های تلفن خود نسخه پشتیبان تهیه می کنند، می توانند از دستگاه های دیگر به اطلاعات خود دسترسی پیدا کنند. این برای کسانی که ممکن است نیاز به خرید یک تلفن جدید یا بازیابی گوشی قدیمی خود پس از حمله بدافزار داشته باشند مفید باشد. دستورالعمل های پشتیبان گیری در هر تلفن متفاوت است. به دفترچه راهنمای تلفن خود مراجعه کنید تا به شما کمک کند بهتر بفهمید که چگونه و چرا باید این فرآیند را تکمیل کنید.


فقط برنامه های رسمی و فروشگاه های رسمی را دانلود و استفاده کنید.

ممکن است این نکته عاقلانه ای باشد که گوشی هوشمند خود را ایمن نگه دارید، اما اگر در حال جستجو برای یک بازی جدید هستید، از مکان هایی مانند Google Play یا Apple App Store استفاده کنید. انجام این کار می تواند به اطمینان از ایمن بودن برنامه هایی که دانلود می کنید برای دستگاه شما کمک کند. برای بررسی بیشتر اعتبار برنامه، رتبه‌بندی‌ها و نظرات را در صورت موجود بودن بررسی کنید. سیاست حفظ حریم خصوصی برنامه را نیز بخوانید؛ این به شما این امکان را می دهد که ببینید دقیقاً به چه ویژگی های تلفن در هنگام نصب دسترسی خواهد داشت.


مجوزهای دسترسی خود را بررسی کنید.

دارندگان تلفن همراه می‌توانند مجوزهای دسترسی خود را با جستجوی «برنامه‌ها» و «اعلان‌های برنامه‌ها یا Notification» در پوشه تنظیمات گوشی خود بررسی کنند تا ببینند برنامه‌ها چه مجوزهایی دارند. هر زمان که کاربران برنامه‌ای را دانلود می‌کنند، معمولاً باید با شرایط خدمات موافقت کنند - اینجا جایی است که آنها مجوزهایی را که برنامه برای تلفن دارد درج می‌کنند. برخی حتی ممکن است متوجه نشوند که موافقت کرده‌اند پس از نصب به یک برنامه اجازه دسترسی به اطلاعات شخصی را بدهند.


گوشی خود را با یک روش باز کردن قفل منحصر به فرد قفل کنید.

این نکته بسته به نوع تلفن همراه شما متفاوت است. این ممکن است شامل، اما محدود به موارد زیر نباشد:

حداقل یک پین الفبایی 4 رقمی؛

تایید اثر انگشت؛

تشخیص چهره؛

کشیدن الگو؛

ایجاد رمز عبور متشکل از حروف، اعداد و نمادها.


گزینه "یافتن دستگاه من" و ویژگی‌های پاک کردن از راه دور را تنظیم کنید.

راه‌اندازی دستگاه یاب به کاربران تلفن همراه این امکان را می‌دهد که در صورت سرقت یا گم شدن دستگاه خود (از دستگاه دیگری، معمولاً با همان مارک یا رایانه) مکان آن را پیدا کنند. با این حال، مهم است که به خاطر داشته باشید که این ویژگی در صورت خاموش بودن دستگاه کار نمی کند. به همین دلیل است که ممکن است بخواهید یک ویژگی پاک کردن از راه دور را در نظر بگیرید. پاک کردن از راه دور یک ویژگی امنیتی است که به مدیر شبکه یا صاحب دستگاه اجازه می دهد تا فرمانی را ارسال کند که داده ها را حذف می کند.

 

دانستن اینکه اطلاعات خصوصی شما در معرض خطر هک شدن است می تواند ترسناک باشد. خوشبختانه با درک علائم بدافزار، دانستن نحوه جلوگیری از آنها، وتوانایی حذف آنها در صورت آلوده کردن دستگاه شما، اقداماتی برای اطمینان از ایمن بودن شما و دستگاه تلفن همراه شما وجود دارد.

ارسال دیدگاه جدید