بازیگران بزرگ چگونه معاملات خود را مخفی می‌کنند؟

Sina
Sina Feb 05, 2022
بازیگران بزرگ چگونه معاملات خود را مخفی می‌کنند؟

حتما در این مدت از حرکات قیمتی بیت‌کوین شگفت‌زده شده‌اید. ریزش‌های شدید یا صعودهای ناگهانی! نکته جالب این است که بزرگان بازار (و صرافی‌ها) با زیرکی در حال مخفی کردن معاملات بزرگ خود هستند و سعی می‌کنند کمتر از معاملات مستقیم در صرافی‌ها استفاده کنند و به سمت معاملات OTC و نظیر به نظیر رفتند.


معاملات خارج از بازار (فرابورس) یا Over the counter (OTC) چیست؟

فرابورس (OTC) به فرایندی اشاره دارد که اوراق بهادار از طریق یک شبکه کارگزاری - در مقابل معاملات بورس یا صرافی‌ها معامله می‌شود. معاملات خارج از بورس می‌تواند شامل سهام، اوراق بدهی و یا مشتقات باشد که قراردادهای مالی هستند که ارزش خود را از یک دارایی اساسی مانند یک کالا به دست می‌آورند.

معاملات خارج از بازار رمزارزها، توسط صرافی‌های معتبر مانند بایننس ارائه می‌شود. مشتری این نوع از معاملات را می‌توان بازیگران بزرگ، نهنگ‌های سازمانی، ماینرها و.. دانست. صرافی با ارتباط مستقیم با این افراد معاملات را انجام می‌دهد. معمولا مبالغ این معاملات برای عموم شفاف نیست و انتقال رمزارزها از کیف پول‌های جداگانه‌ای انجام می‌شود. بدین طریق معامله خارج از بازار صرافی انجام شده و اثر مستقیمی بر روی قیمت نخواهد گذاشت و دست بازارسازهای صرافی برای اعمال معاملات در محل موردنظر خود را باز خواهند گذاشت.

تاریخچه دستکاری در بازارهای سهام از روش‌های مختلف می‌تواند برای مطالعه شما جذاب باشد. آیا افسانه بازارساز وجود دارد یا خیر؟ روش‌های دستکاری در قیمت‌ها به چه صورت است و.. شاید در مقاله‌ای در آینده به این موضوع پرداختم. در انتهای این مطلب چند مقاله مربوط به بازارسازها و فرایند دستکاری معاملات برای مطالعه آزاد قرار دادم.


حجم معاملات OTC

با دانستن بعضی از فرایندها حالا برگردیم به موضوع اصلی، حجم این معاملات چقدر است و آیا جهت‌دهی بازار می‌تواند از این طریق انجام شود؟ بر اساس گزارش سال ۲۰۱۸ شرکت تحقیقات تجاری TABB Group، اکوسیستم رمزارزها OTC تا سه برابر بزرگ‌تر از بازار عادی مبادلات صرافی‌ها است. گروه TABB ارزش بازار فرابورس را ۱۲ میلیارد دلار در روز تخمین زده، درحالی‌که Digital Asset Research به ۲۵۰ میلیون دلار اشاره کرده است.

گزارش سال ۲۰۲۰ از صرافی کریپتو کراکن تأیید می‌کند که حجم معاملات روزانه OTC در سراسر جهان از اوایل سال ۲۰۱۸ تقریباً بیست برابر شده است که نشان‌دهنده حجم معاملات تقریباً ۳۰۰ میلیارد دلار است. شرکت TABB از نتیجه‌گیری کراکن حمایت می‌کند و ادعا کرده که معاملات OTC مقداری در حدود ۲۰ از میانگین ۲۶ میلیارد دلار آمریکا مقدار روزانه تبادل بیت‌کوین و تقریباً 76٪ از کل بازار است. 

تصویری از معاملات خارج از بازار که توسط glassnode منتشر شده است، همان‌طوری که مشاهده می‌کنید در ریزش‌های قیمتی فعالیت این معاملات افزایش دارند اما در بازار عادی حمایت‌ها یکی پس از دیگری به‌راحتی فرو می‌ریزند!


داده‌های on-chain

در داده‌های on-chain چگونه می‌توان رد این معاملات را مشاهده کرد؟ ابتدا شاخص "Fund Flow Ratio" را بررسی می‌کنیم. این شاخص نسبت جابه‌جایی بیت‌کوین‌ها از طریق صرافی‌ها در برابر کل جابه‌جایی بیت‌کوین روی بلاک‌چین مقایسه می‌کند. هرچه این نسبت کمتر باشد بدین معنی است که مقدار بیشتری بیت‌کوین در حال جابه‌جایی (و مبادله) بدون ورود به آدرس‌های اصلی صرافی‌هاست. 

همان‌طوری که مشاهده می‌کنید باتوجه‌به اینکه اطلاعات on-chain تقریباً برای معامله گران خرد عمومی و در دسترس آسان هستند بازیگران بزرگ، کمتر از روش مستقیم صرافی برای مبادلات استفاده می‌کنند تا جهت‌گیری بازار برای معامله گران خرد مشخص نباشد. البته این کار با همکاری صرافی‌ها در حال انجام است. 

با دیدن تاریخچه این شاخص به‌وضوح مشخص است که حجم معاملات مستقیم در صرافی‌ها با همین روش به پایین‌ترین سطح رسیده است. از کجا مطمئن بشویم که واقعاً جابه‌جایی‌های بزرگی انجام شده و دلیل این رویداد رکود در بازار نیست؟

در بازه مشابه مشاهده می‌کنید که شاخص "Tokens Transferred" بالاترین رکوردها در سال‌های اخیر ثبت کرده است بدین معنی که حجم بالایی بیت‌کوین در آدرس‌های بلاک‌چین در حال جابه‌جایی هستند اما در صرافی‌ها خبری نیست!


در حالی که معامله‌گران خرد سرگرم بررسی شاخص‌های غیرشفاف مانند حجم اعلامی صرافی‌ها و... هستند بخش بزرگی از معاملات بازار در جای دیگری در حال رقم خوردن است. این بازی است که نهنگ‌ها و صرافی‌ها با معامله گران خرد می‌کنند تا همیشه دست بالا در معاملات داشته باشند.


مقالات مفید:

روش‌های بازارسازان برای دستکاری سهام

https://www.imanet.org/-/media/4c6c7650a0024853a1c61963d7865649.a


دستکاری‌های بازار و مطالعات موردی

https://www.sec.gov/files/Market%20Manipulations%20and%20Case%20Studies.pdf


دستکاری بازار از طریق رسانه‌های اجتماعی

https://www.amf-france.org/sites/default/files/resource/Market%20manipulation%20and%20suspicious%20stock%20recommendations%20on%20social%20media%20-%20T%20Renault.pdf


5 تاکتیک دستکاری بازار و نحوه اجتناب از آنها

https://www.nasdaq.com/articles/5-market-manipulation-tactics-and-how-avoid-them-2018-04-11



منابع:

1.      https://zerocap.com/otc-crypto-trading-the-decision-maker/

2.      https://www.investopedia.com/terms/o/otc.asp

3.      https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-10-01/institutional-investors-are-using-back-door-for-crypto-purchases


برای خواندن مطالب بیشتر از این نویسنده: توییتر / سینا



دیدگاه کاربران
نبی Feb 06, 2022

عالی بود سینا جان لذت بردم و استفاده کردم 🌹🙏

Mojtaba Feb 06, 2022

ممنون از مقاله خوبتون ، عالی بود و مفید

رضا Feb 12, 2022

با سپاس از مقاله ی مفیدتان

ارسال دیدگاه جدید