بررسی استیبل‌کوین الگوریتمی ترون به نام USDD

Yashar
Yashar May 16, 2022
بررسی استیبل‌کوین الگوریتمی ترون به نام USDD

در تاریخ نهم می ۲۰۲۲ شاهد یکی از اتفاق های شک بر‎انگیز در مارکت کریپتو بودیم، استیبل کوین terra (UST) پگ دلاری خودش را از دست داد و تا قیمت ۹۰ سنت ریزش کرد.

این شک ادامه دار شد و این استیبل‌کوین از آن تاریخ تا زمان نگارش این مطلب در قیمت ۱۷ سنت پایین آمده است و باعث شد که بنیاد لونا به دلیل الگوریتمی بودن این ارز و نداشتن پشتیبانی مالی کافی به زمین بخورد.

این ارز به پشتوانه Luna در مارکت به وجود آمد و طبق الگوریتم طراحی شده در صورت از دست رفتن پگ باید لونا هزینه می‌شده است یا توکن سوزی اتفاق می‌افتاد که این پگ رعایت شود.

در همین زمان، چند روز قبل اقای جاستین سان موسس پلتفرم ترون از استیبل‌کوین جدید خود رونمایی کرد.این استیبل کوین که با نماد USDD که مخفف US Desensitized Dollars هست با همان الگوریتم UST کار می‌کند!

بیشتر موضوع رو باز می‌کنیم:

طبق گفته Tron Dao Reserve پشتیبان این استیبل‌کوین الگوریتمی ترون و خزانه آن DAO است.

به گفته جاستین سان:

برنامه ما این است که نیمی از این ذخیره به صورت سبدی از سایر استیبل‌کوین‌ها (۲ میلیارد دلار USDC، دو میلیارد دلار USDT و ۱ میلیارد دلار DAI، ‌BUSD و TUSD) و نیمی دیگر به صورت مجموعه‌ای از رمزارزها با محوریت بیتکوین (حدود ۸۰٪) و ترون باشد.

بازتر میکنیم:

طبق پلن ۱۰ میلیارد دلار پشتیبانی قرار داده شده است:

۲میلیارد USDC

۲میلیارد USDT

۱میلیارد BUSD,DAI,TUSD (هرکدوم حدودا ۳۳۳میلیون دلار)

۱میلیارد TRX

۴میلیارد هم BTC (ولت نامشخص!)

سوال اصلی این است که آیا نوسان قیمت به پایین باعث خرید می‌شود که ارزش ثابت بماند؟ و اگر افزایش قیمت داشته باشند برای این پشتیبان‌ها چه اتفاقی می‌افتد؟ فروخته میشود؟ نامشخص!

منطقا به این صورت باید باشد که اطلاعات زمان خرید‌ها اعلام شود و مشخص شود کی این ذخایر خریداری شده و به چه قیمتی بوده که تا الان نامشخص بوده است.


 در سایت tdr.org تا الان نزدیک به ۲۷۱ میلیون دلار ترون سوزانده شده و هدف تا ۱میلیارد دلار هست.

تکرار: یکی از دلایل شکست UST نداشتن کافی پشتیبانی بود چون بیتکوین‌های خریداری شده در ضرر بودند و ارزششان از مارکت کپ UST کمتر بود و برای جبران پگ شدن کافی نبود. این امر هم می‌تواند برای USDD صدق کند که مارکت این ارز از حجم ذخایر بالاتر رود.

بخش شک برانگیز نداشتن توکونومیک و واضح نبودن منبع پاداش های استخرها و استیکینگ‌های USDD هست.

اقای جاستین سان سود سالانه UST رو مورد تمسخر و شکست این پروژه اعلام کرد اما در چند روز گذشته و طبق دیتای خود سایت میزان سود سالانه استیک USDD بیش از ۳۰ درصد هست.

و باز هم سوال این هست که این میزان پاداش از کجا پرداخت می‌شود؟

ادعای جاستین سان به این صورت هست که هر چه میزان ارزهای قفل شده افزایش پیدا کند سود نیز کاهش خواهد داشت اما چطور با ۷۰ میلیون دلار پول قفل شده در جفت USDT-USDD میانگین سود ۲۲ درصد سالانه پرداخت می‌شود؟



این فرد به دلیل سابقه کپی کردن باقی پروژه‌ها از نظر جامعه بلاکچین تاییدیه ندارد و حرکات ریسکی این فرد همیشه سوال بر انگیز بوده است. طبق بررسی ها شباهت الگوریتم این پروژه به UST می‌تواند خطرات زیادی در آینده به همراه داشته باشد. نوسانات قیمتی ارزهای پشتیبان و همچنین نداشتن مارکت کپ زیاد ترون این اخطار را به ما میدهد که از این استیبل‌کوین دوری کنیم.

یکی از دلایل شکست لونا فیلیپ شدن بود که لونا ارزش مارکت‌اش به UST کمتر شد و باعث شد که این پروژه با شکست مواجه شود.

اگر در آینده مارکت کپ USDD از مارکت ترون و ذخایر خود پیشی بگیرد برای جبران پگ‌ها باید ترون سوزانده و یا مینت شود و یا از خزانه هزینه شود.

پیشنهاد ما این است که اگر قصد نگه داری استیبل‌کوین دارید می‌توانید بین این سه مورد یکی را انتخاب کنید:

BUSD USDC DAI


نتیجه‌گیری:

دوری از این استیبل کوین!

به دلیل واضح نبودن ولت‌ها، قیمت‌های خرید و نداشتن توکونومیک مشخص و همچنین واضح نبودن منبع پرداخت سود این پروژه از ریسک بالایی برخوردار است. 


برای خواندن مطالب بیشتر از این نویسنده: توییتر / یاشار سلجوقی



دیدگاه کاربران
zeus May 25, 2022

بابت زحمتی که در تهیه مطلب مذکور کشیدید.سپاس

ارسال دیدگاه جدید