بیتکوین کپی‌شدنی نیست

مقاله دوم

این مقاله در تاریخ ۲ آگوست ۲۰۱۹ مصادف با ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ منتشر شده است.

در کودکی، همه ما می‌آموزیم که پول روی درختان رشد نمی‌کند. از سویی دیگر به‌عنوان یک جامعه، معتقد شده‌ایم که این امر نه تنها امکان‌پذیر هست (منظور نگارنده چاپ پول با کاغذی است که از درخت ساخته می‌شود) بلکه یک عملکرد عادی، ضروری و مولد برای اقتصاد ما است. قبل از بیتکوین، این امتیاز برای بانک‌های مرکزی جهانی محفوظ بود (برای نمونه اینجا را ببینید). بعد از بیتکوین، هر شخصی به نظر می‌رسد به این فکر است که وی نیز می‌تواند پول ایجاد کند. در سطح ریشه‌ای، این جسارت همه کسانی است که سعی بر ایجاد یک نسخه از بیتکوین دارند. چه به صورت هارد فورک بدون اجماع (بیتکوین کش)، چه با شبیه‌سازی بیتکوین (لایت کوین) و چه با ایجاد یک پروتکل جدید با ویژگی‌های "بهتر" (اتریوم)، هر کدام تلاشی برای ایجاد شکل جدیدی از پول است. اگر بیتکوین می‌‌تواند این کار را انجام دهد، چرا ما نتوانیم؟

ما در این زمان، در سال ۲۰۱۹، شاهد رویداد کسب درآمد از یک کالای اقتصادی (بیتکوین) در بازار آزاد برای اولین بار در هزاران سال گذشته هستیم (با عرض احترام به طلا). بسیاری از مردم به‌جای درنگ در اهمیت این واقعیت یا درک چگونگی و چرایی تحقق این امر، از این پیشینه عبور می کنند تا بر روی مشتق یا راهی برای بهبود مشکلی که در ابتدا مشاهده نکرده بودند تمرکز کنند. همه می‌خواهند سریع پولدار شوند و تا زمانی که پول وجود داشته باشد، کیمیاگرانی نیز وجود خواهند داشت. کسانی که تلاش می‌کنند بیتکوین را کپی کنند، کیمیاگران امروزی ما هستند.

آنها به ما می‌گویند که بیتکوین بسیار کند است، بنابراین نسخه‌ای می‌سازند که "سریع‌تر" است. یا به ما می‌گویند که بیتکوین ظرفیت آن را ندارد که بتواند شمار معاملات مورد نیاز اقتصاد جهانی را اداره کند، بنابراین نسخه‌ای را تهیه می‌کنند که مقیاسی "بزرگتر" دارد. سپس آنها به ما می‌گویند که بیتکوین بسیار ناپایدار است و نمی‌تواند یک ارز باشد، بنابراین نسخه‌ای "باثبات‌تر" ایجاد می‌کنند. حکایت همچنان باقی‌ست. در مرحله بعد، بیتکوین بسیار سرسخت است و باید برنامه‌پذیر باشد، بنابراین آنها نسخه‌ای "انعطاف‌پذیرتر" ایجاد می‌کنند. آنها حتی به ما می‌گویند که ساخته‌ی آنها پول نیست، بلکه وسیله‌ای است برای "پرداخت" یا یک "ابزار کاربردی" یا شاید یک "کامپیوتر جهانی با سوخت گس". آنها همچنین سعی می‌کنند ما را نسبت به دنیایی متقاعد کنند که صدها و اگر نه، هزاران ارز را داراست. اما اشتباه نکنید، در هر مورد، تلاش خودشان برای ایجاد پول است.

1-2: تابع ارزش بیتکوین

اگر ابزار اصلی مربوط به یک دارایی، مبادله‌ی کالاها و خدمات دیگر باشد و اگر در جریان درامد مربوط به یک دارایی مولد ثروت (مانند سهام یا اوراق قرضه) ادعایی نداشته باشد، باید به‌عنوان یک نوع پول رقابت کند و تنها در صورتی ارزش خود را ذخیره می‌کند که دارای ویژگی‌های پولی معتبر باشد. با هر تغییر "ویژگی"، کسانی که سعی می‌کنند بیتکوین را کپی کنند، عدم درک خود از ویژگی‌هایی که بیتکوین را به عنوان پول ارزشمند یا مترقی می‌کنند، نشان می‌دهند. وقتی کد نرم افزار بیتکوین منتشر شد، آن کد پول نبود. تا به امروز، کد نرم افزار بیتکوین پول نیست. شما می‌توانید فردا کد را کپی کنید یا گونه مخصوص خودتان را با یک ویژگی جدید ایجاد کنید و هیچکس از افرادی که بیتکوین را به‌عنوان بیتکوین پذیرفته‌اند، چنین رفتاری با آن نخواهند کرد. بیتکوین در طول زمان تنها به پول تبدیل شده است زیرا شبکه بیتکوین ویژگی‌های جدیدی ایجاد کرده است که در ابتدا وجود نداشتند و در حال حاضر نیز با وجود بیتکوین امکان تکرار آنها وجود ندارد.

این ویژگی‌ها به‌صورت ارگانیک و خودجوش ظاهر شدند، زیرا فعالان اقتصادی در سراسر جهان بیتکوین را ارزیابی کردند و تصمیم گرفتند بخشی از ثروت خود را در آن ذخیره کنند. با افزایش ارزش ، بیتکوین غیرمتمرکز شد و با غیرمتمرکز شدن، تغییر قوانین اجماع شبکه یا ابطال آنها، یا جلوگیری از آن (تغییر و ابطال)، به‌طریقی دیگر جلوگیری از معاملات معتبر (که اغلب به عنوان مقاومت در برابر سانسور نامیده می‌شود) بطور فزاینده‌ای دشوار شد. هنوز بحث منطقی وجود دارد که آیا بیتکوین به اندازه کافی غیر متمرکز هست؟ یا به اندازه کافی در برابر سانسور مقاوم هست؟ اما در حالی که ممکن است چنین باشد، ملاحظات دیگری نیز کمتر مورد بحث قرار دارند:

1-    بیتکوین تا‌به‌کنون غیرمتمرکزترین و ضدسانسورترین سیستم پولی در جهان امروز است، چه در مقایسه با ارزهای سنتی، چه ارزهای دیجیتالی یا پول‌کالاهایی مانند طلا.

2-    بیتکوین ارزش خود را بدست می‌آورد زیرا غیرمتمرکز است و زیرا ضدسانسور است. این ویژگی‌ها هستند که اعتبار عرضه ثابت ۲۱ میلیون سکه بیتکوین را تضمین و تقویت می‌کنند (مثلا چرا ذخیره ارزش موثری است).

3-    با افزایش ارزش بیتکوین و مقیاس یافتن آن در تمام سطوح شبکه، بین‌کوین به‌طور فزاینده‌ای غیرمتمرکز و ضدسانسور می‌شود.

4- تکرار


2-2: گرایش سیستم پولی به سمت یگانگی

هر ارز فیات، پول کالایی یارمزارز دیگری برای استفاده دقیقاً مشابه بیتکوین در حال رقابت است، خواه فهمیده شود یا نه و سیستم‌های پولی به یک واسطه/وسیله‌ی واحد تمایل دارند زیرا کاربرد آنها نقدینگی است نه مصرف یا تولید. در زمان ارزیابی شبکه‌های پولی، اگر یک شبکه بزرگتر، با نقدینگی بیشتر و با امنیت بیشتر به‌عنوان یک گزینه‌ی قابل دستیابی وجود داشته باشد. ذخیره کردن ارزش در یک شبکه کوچکتر، با نقدینگی کمتر و با امنیت کمتر غیرمنطقی خواهد بود.

بیایید از آزمون عقل سلیم استفاده کنیم. اگر شما برای دو هفته کار بکنید و کارفرمای شما پیشنهاد بکند دستمزد شما را یا با ارزی بپردازد که توسط ۱ میلیارد نفر در سراسر جهان پذیرفته می‌شود یا با ارزی که مورد قبول ۱ میلیون نفر است، کدام را انتخاب می‌کنید؟ آیا 99.9% از یکی و 0.1% از دیگری را درخواست می‌کنید یا شانس خود را با دوستان میلیارد نفری خود انتخاب می‌کنید؟ اگر ساکن ایالات متحده هستید اما سالیانه یک هفته به اروپا سفر می‌کنید، آیا از کارفرمای خود تقاضا می‌کنید که (یک پنجاه‌ودوم) از دستمزد شما را در هفته به یورو پرداخت کند؟ یا کلاً دلار را انتخاب می‌کنید؟ واقعیت عملی این است که تقریباً همه افراد ارزش را در یک دارایی پولی واحد ذخیره می‌کنند، نه به این دلیل که دیگر دارایی‌ها وجود ندارند بلکه بیشتر به این دلیل است که این دارایی نقدترین دارایی در اقتصاد بازار آنها است.

هر کسی که بولیوار ونزوئلا یا پزو آرژانتین دارد، در صورت امکان از سیستم دلار استفاده می‌کند. و به طور مشابه، هرکسی که قصد دارد در یک نسخه کپی از بیتکوین گمانه‌زنی کند، تصمیمی غیرمنطقی می‌گیرد که داوطلبانه از یک شبکه پولی با نقدینگی کمتر و با امنیت کمتر استفاده کند. در حالی که امروزه شبکه‌های پولی خاص از بیتکوین بزرگتر و دارای نقدینگی بیشتر هستند (به عنوان مثال دلار، یورو، ین)، افرادی هستند که درصدد ذخیره درصدی از ثروت خود در بیتکوین هستند و به طور متوسط به دلیل اعتقاد به امنیت بیشتر این کار را انجام می‌دهند (غیرمتمرکز ← ضدسانسور ← عرضه ثابت ← ذخیره‌ی ارزش). در ادامه، به دلیل این انتظار که دیگران (به عنوان مثال یک میلیارد دوست در آینده) نیز شرکت کنند و نقدینگی و شرکای تجاری خود را افزایش دهند.

3-2: چرا بیتکوین کپی‌شدنی نیست؟

بسیاری از افرادی که ارزهای دیجیتالی ایجاد می کنند نه می‌پذیرند و نه اقرار می‌کنند که آنچه آنها ایجاد می‌کنند باید پول باشد تا موفق بشوند. برخی دیگر که در این دارایی‌ها گمانه‌زنی می‌کنند، درک نمی‌کنند که سیستم‌های پولی به یک وسیله واحد تمایل دارند یا ساده‌لوحانه معتقدند که ارز آنها می‌تواند با بیتکوین رقابت کند. هیچ یک از آنها نمی‌توانند توضیح دهند که چگونه ارز دیجیتالی انتخابی آنها غیرمتمرکزتر، ضدسانسورتر یا فزاینده‌ی نقدینگی بیشتر نسبت به بیتکوین می‌شود. برای ادامه مطلب، هیچ ارز دیجیتالی دیگری به احتمال زیاد هرگز به حداقل سطح مورد نیاز از عدم تمرکز یا مقاومت در برابر سانسور برای داشتن یک سیاست پولی معتبر نخواهد رسید. همینک گریزی به صفحه‌ای از کتاب استاندارد بیتکوین می‌زنیم:


تصمیم‌گیری در نیاز به یک بلاکچین. آیا به پول دیجیتال نیاز دارید؟ اگر نه، پس به بلاکچین نیز نیاز ندارید؛ و اگر بله، از بیتکوین استفاده کنید چرا که تنها بلاکچینی هست که به کار می‌آید.

بیتکوین ارزشمند است؛ نه به دلیل یک ویژگی خاص، بلکه در عوض به این دلیل که به کمیابی دیجیتالی محدود دست یافته است که از طریق آن ویژگی ذخیره ارزش خود را به دست می‌آورد.

اعتبار کمیابی بیتکوین (و سیاست پولی) تنها به این دلیل است که غیرمتمرکز و ضدسانسور است، که به خودی خود ارتباط چندانی با نرم افزار ندارد. در مجموع، این امر باعث پذیرش و نقدینگی افزایشی می‌شود که ارزش شبکه بیتکوین را تقویت و قدرتمند می‌کند. به عنوان بخشی از این فرایند، افراد در عین حال از شبکه‌های پولی نامرغوب و رده پایین انصراف می‌دهند. این اساساً به همین دلیل است که تکرار ویژگی‌های جدید در بیتکوین غیرممکن است و چرا بیتکوین کپی‌شدنی یا کنارزدنی از میدان رقابت نیست: زیرا بیتکوین در حال حاضر به عنوان یک گزینه وجود دارد و ویژگی‌های پولی آن با گذشت زمان (و با مقیاس بیشتر) قوی‌تر  می‌شوند، در حالی که همچنان در هزینه مستقیم شبکه‌های پولی نامرغوب نیز (به‌عنوان یک گزینه) وجود دارد.

به احتمال زیاد هیچ کس بدون درک خود از موارد زیر هرگز به این نتیجه نخواهد رسید: 1) اینکه بیتکوین بسیار کمیاب است (چگونه/چرا)؛ 2) اینکه بیتکوین به دلیل کمیاب بودن ارزشمند است. و 3) شبکه‌های پولی تمایل به یک وسیله واحد دارند. شما ممکن است به نتایج متفاوتی برسید، اما این چارچوب مناسبی برای لحاظ زمان بررسی امکان کپی کردن بیتکوین (یا کنار زدن آن از رقابت) نسبت به یک چارچوبِ برمبنایِ هرگونه مجموعه‌ای از ویژگی‌های خاص می‌باشد. همچنین مهم است که تشخیص دهیم که نتیجه گیری هر فرد، از جمله خود شما یا من، در معادله تأثیر چندانی ندارد. در عوض، آنچه مهم است چیزی است که اجماع بازار بدان معتقد است و چیزی است که آن اجماع به آن به عنوان معتبرترین ذخیره ارزش دراز مدت باور دارد.

شواهد تجربی (سازوکار قیمت و ارزش) نشان می‌دهد که بازار علی‌رغم وجود سروصدای قابل توجه، به معلوم کردن دلیل تفاوت بیتکوین ادامه می دهد. قبل از گمانه‌زنی، سعی کنید بفهمید چرا بیتکوین کار می‌کند و چرا بی‌نظیر است. وقتی شخصی به ناچار در مورد یک بیتکوین بهتر یا ویژگی متمایز کننده دیگری با شما صحبت می‌کند، به یاد داشته باشید که بازار، که در دهه گذشته قبل از شما به این دوراهی رسیده بود، این تریدآف‌ها را در نظر گرفته و بیتکوین را به دلایل منطقی بسیار انتخاب کرده است.

4-2: قاعده اقلیت

نسیم طالب درباره اینکه چگونه یک اقلیت بسیار کوچک سرسخت می‌تواند ترجیح خود را بر اکثریت تحمیل کند نگارشی داشته است و از آن به عنوان قاعده اقلیت یاد می‌کند و چرایی آن را در مقاله‌ی "متعصب‌ترین برنده است" توضیح داده است. بیتکوین (و سیستم‌های پولی) نمونه کاملی از این پدیده هستند. اگر یک اقلیت بسیار کوچکی بر این باور باشند که بیتکوین دارای ویژگی‌های پولی برتر است و شکل شما از ارز دیجیتال (یا سنتی) را به عنوان پول نمی‌پذیرد، در حالی که شرکت‌کنندگان کم‌ضرر بازار هم بیتکوین و هم سایر ارزها را قبول می‌کنند، اقلیت متعصب برنده می‌شود. این دقیقاً همان چیزی است که در رقابت جهانی برای برتری ارزهای دیجیتال اتفاق می‌افتد. یک اقلیت کوچکی از شرکت‌کنندگان در بازار تشخیص داده‌اند که تنها بیتکوین کارا است و ویژگی‌های پولی همه‌ی دیگر ارزهای دیجیتالی را رد می‌کند، در حالی که اکثریت آنها مایل به پذیرش بیتکوین در راستای این زمینه هستند. به دلیل سرسختی خود، اقلیت به آرامی ترجیح خود را بر اکثریت تحمیل می‌کند. در دنیای ارزهای دیجیتال، تنوع بخشیدن با انتخاب زمینه در واقع معادل این است که به جمعیت (یا اقلیت متعصب) اجازه دهید پول آینده شما را انتخاب کنند، در حالی که دارید خود را فقط به بخشی از آنچه که (ممکن بود) به طریقی دیگر پس انداز می‌کردید واگذار می‌کنید. قبل از معامله‌ی آن ارزش که به سختی بدست آورده‌اید، تریدآف‌ها را ارزیابی کرده و قاعده اقلیت را در نظر بگیرید. پول روی درختان رشد نمی کند.

 

"بیتکوین یک دستاورد رمزنگاری قابل توجه است؛ و توانایی ایجاد چیزی که در دنیای دیجیتال قابل تکرار نیست ارزش فوق‌العاده‌ای دارد".

-         اریک اشمیت– مدیرعامل سابق گوگل


برای خواندن مطالب بیشتر از مترجم و تهیه‌کننده این مطلب: توییتر / سپهر


ارسال دیدگاه جدید