دلایل تورم و معنای آن برای سرمایه‌گذاری

Grizzly
Grizzly Mar 24, 2022
دلایل تورم و معنای آن برای سرمایه‌گذاری

وقتی شرایط سخت و پیچیده می‌شود از ثروت خود محافظت کنید.


بنزین ↗️ + 43 درصد

ماشین‌های دست‌دوم ↗️ +39%

خانه‌ها ↗️ +15%

غذا ↗️ + 5%

اینها تنها تعدادی اعداد هستند که در یکسال اخیر زیاد دیده‌ایم و نشان می‌دهند قیمت‌ها در ایالات متحده چگونه افزایش‌یافته است. کشورهای دیگر نیز شاهد تحولات مشابه بوده‌اند. تورم اکنون خطر قابل‌توجهی برای ثروت مردم ایجاد می‌کند.

و در مورد آن اشتباه نکنید: تورم اینجاست که بماند.

در این مقاله دو مورد زیر را برای شما توضیح خواهیم داد:

1-    چرا در حال حاضر شاهد تورم بالا در همه حوزه‌ها هستیم.

2-    چگونه می‌توانید با سرمایه‌گذاری در رمزارزها و سایر دارایی‌ها از خود در برابر عواقب منفی تورم محافظت کنید.

 

تورم چیست؟

تورم به این معنی است که قیمت کالاها و خدمات در یک دوره زمانی افزایش می‌یابد. این یک روند عادی است. با این حال، اگر قیمت‌ها خیلی سریع افزایش یابد، مشکل‌ساز می‌شود. تورم بالا قدرت خرید شما را کاهش می‌دهد، به این معنی که ارزش پول شما کاهش می‌یابد، شما می‌توانید با همان مقدار پول، چیزهای کمتری بخرید. به عبارت دیگر: تورم شما را فقیرتر می‌کند.


چرا امروز تورم بالاست؟

دو دلیل اصلی وجود دارد که باعث می‌شود در ماه‌های اخیر شاهد افزایش شدید تورم باشیم.

-         تورم نتیجه قرنطینه‌های تحمیلی توسط دولت است.

-         تورم نتیجه چاپ نامحدود پول است.

آنها هر دو به هم مرتبط هستند، اما برای اینکه از موضوع خارج نشویم، همه چیز را ساده بیان می‌کنیم.

بیایید نگاه دقیق‌تری داشته باشیم.

-          تورم به‌عنوان پیامد قرنطینه‌های تحمیلی دولت

شدیدترین اقدام دولت‌ها در سراسر جهان برای مبارزه با کووید -۱۹، اعمال قرنطینه بود. با توجه به مزایای پزشکی، ما نمی‌خواهیم در مورد این مرحله قضاوت کنیم.

اما یک چیز واضح است: قرنطینه‌ها آسیب پایداری به اقتصاد وارد کرد.

اقتصاد جهانی قبل از شیوع ویروس در وضعیت بدی قرار داشت (در ادامه در مورد آن بیشتر توضیح خواهیم داد)؛ بنابراین آنچه که قرنطینه‌ها به همراه داشت، تسریع و تشدید مشکلات موجود بود.

وقتی اقتصادهای جهان تعطیل شدند، اتفاقات زیادی افتاد. تولیدکنندگان مواد خام تولید خود را کاهش می‌دهند. شرکت‌ها کارکنان خود را اخراج کردند. کارخانه‌ها تولید کالا را متوقف کردند و در نتیجه زنجیره تامین مختل شد و این برای این اقتصاد بد بود. زیرا هنگامی که اقتصادها پس از چند ماه دوباره شروع به کار کردند، برخی چیزهای ناخوشایند آشکار شد:

🛢️ کمبود مواد اولیه وجود دارد.

👷 در بسیاری از صنایع، کارگر کافی برای انجام کارها باقی نمی ماند.

🏭 برخی از تولیدکنندگان از کار افتاده اند درحالی‌که برخی دیگر قادر به پر کردن شکاف نیستند.

🚢 زنجیره تامین شکسته و ترمیم نشده است.

همه اینها تولید و ارسال کالا را بسیار دشوارتر می‌کند و در دنیای بسیار پیچیده ما، شکست در یک مکان باعث شکست در قسمت‌های دیگر نیز می‌شود. پس از شروع، نمی‌توان این روند را به‌راحتی متوقف کرد.

آنچه در نهایت به آن می‌رسیم افزایش قیمت کالاها و خدمات است.

تا اینجا منطقی است، درست است؟


-         تورم به‌عنوان پیامد چاپ نامحدود پول

دلیل دوم اینکه چرا امروز شاهد تورم بالا هستیم پیچیده‌تر است. به زبان ساده، دلیل دیگر افزایش قیمت‌ها این است که دولت‌ها پول زیادی چاپ می‌کنند. اما چرا این کار را می‌کنند؟ دلیل آن انرژی است. یا بهتر بگوییم کمبود انرژی ارزان.

بگذارید توضیح بدهیم.

همان‌طور که در بالا توضیح داده شد، زمانی که بحران شروع شد، تولید مواد خام کاهش یافت. در مورد تولید انرژی نیز چنین بود.

اما منابع انرژی مانند شیر آب نیستند. هنگامی که یک چاه نفت یا چاه گاز را بیرون می‌آورید، نمی‌توانید به‌سادگی آنها را پس از نیاز به آنها دوباره روشن کنید. طول می‌کشد.

در نتیجه، کمبود انرژی با چگالی بالا (سوخت‌های فسیلی) باعث می‌شود قیمت انرژی بالاتر برود. وقتی هزینه‌های انرژی افزایش می‌یابد، قیمت هر چیز دیگری نیز افزایش می‌یابد. دلیل آن این است که ما به نفت، گاز و زغال‌سنگ (که ۸۰ درصد ترکیب انرژی جهانی را تشکیل می‌دهند) برای اداره امور نیاز داریم. بدون سوخت‌های فسیلی ارزان، چیزهای ضروری مانند حمل‌ونقل سنگین و تولید مواد غذایی گران‌تر می‌شوند.

این دیدگاه کوتاه‌مدت در مورد چگونگی تأثیر انرژی بر اقتصاد و چگونگی تأثیر بحران COVID-19 بر سیستم است.

اما وقتی به بازه زمانی طولانی‌تری نگاه می‌کنیم، مسئله دیگری وجود دارد.

وقتی انرژی ارزان و با چگالی بالا به اندازه کافی در دسترس نباشد، رشد اقتصادی راکد می‌شود. درحالی‌که قرنطینه وضعیت انرژی ما را بدتر کرد، مشکل در واقع چیز جدیدی نیست. به‌طورکلی، تولید نفت متعارف در کشورهای توسعه‌یافته طی دو تا سه دهه گذشته کاهش یافته است. این تنها با حداقل رشد در کشورهای توسعه‌یافته در بازه زمانی مشابه مصادف است.

برای نشان دادن این موضوع، بیایید به نمودار زیر نگاهی بیندازیم.

پس از سال ۲۰۰۰ (زمانی که تولید نفت معمولی در ایالات متحده و بریتانیا شروع به کاهش کرد)، اعداد رسمی برای رشد تولید ناخالص داخلی در کشورهای بزرگ توسعه‌یافته هرگز از ۴ درصد بالاتر نرفت. در واقعیت، اعداد شاید نیمی از آن باشد.


این یک مسئله مهم است زیرا کل سیستم اقتصادی ما بر رشد ثابت استوار است. بدون رشد، نظام سرمایه‌داری پژمرده می‌شود و می‌میرد.

پس رهبران جهان برای حل این مشکل چه کردند؟

برای مبارزه با رشد از بین رفته، دولت‌ها سعی کردند با تزریق مقادیر روزافزون پول به سیستم، اقتصاد را تحریک کنند. آنها این کار را با اجازه دادن به خانوارها و مشاغل برای دسترسی به وام ارزان انجام دادند. در دهه‌های گذشته، دولت‌ها تریلیون‌ها دلار آمریکا، یورو، ین و غیره چاپ کردند و این یک مشکل جدید ایجاد کرد.

اقتصادهای در حال رکود یا انقباض نمی‌توانند تمام پول تازه ایجاد شده را جذب کنند. حباب‌های مالی در همه‌جا شروع به شکل‌گیری می‌کنند. همان‌طور که در نمودار زیر می‌بینید، طی ۲۰ تا ۳۰ سال گذشته این افزایش قیمت‌ها عمدتاً بر موارد ضروری مانند مسکن، آموزش و مراقبت‌های بهداشتی تأثیر گذاشته است. تا اینکه COVID-19 آمد.


در کنار کمبودهای ناشی از قرنطینه‌های تحمیل شده بر اقتصادهای ضعیف، افزایش شدید قیمت در همه زمینه‌ها دریافت خواهید کرد.

به طور دقیق، آنچه امروز شاهد آن هستیم، اصطلاحاً رکود تورمی (رکود+تورم) است. این تورم قیمت‌هاست درحالی‌که اقتصاد در حال رکود یا کوچک‌تر شدن است. ما در دردسر بزرگی هستیم.

اوضاع از اینجا چگونه توسعه خواهد یافت؟

توجه داشته باشید که چگونه رشد اقتصادی در دهه‌های گذشته بازنگشته است، حتی اگر دولت‌ها مقادیر زیادی پول به سیستم پمپاژ کنند. بدون وجود انرژی با چگالی بالا و قیمت به اندازه کافی ارزان، این رویکرد کار نمی‌کند. درعین‌حال، هیچ نشانه‌ای مبنی بر تغییر سیاست پولی وجود ندارد.

در کنار پیامدهای ناشی از قرنطینه‌های COVID-19، این بدان معنی است که تورم باقی می‌ماند. همان‌طور که FED و سایر بانک‌های مرکزی ادعا می‌کنند، "گذرا" نیست.

با دانستن همه اینها، سرمایه‌گذاران چه باید بکنند؟

پاسخ به تورم ساده است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که پول خود را به دارایی تبدیل کنید که ارزش خود را حفظ کند یا دارایی که ارزش آن افزایش یابد.

چندین گزینه وجود دارد که می‌توانید از بین آنها انتخاب کنید:

رمزارزها و مخصوصا بیتکوین

کریپتو یک محافظ در برابر تورم است فقط به این دلیل که ارزش رمزارزها در مقایسه با پول فیات بسیار افزایش‌یافته است.

برای مثال درحالی‌که دلار آمریکا از سال ۲۰۱۹ حدود ۱۰ درصد از ارزش خود را از دست داد، بیتکوین در همان بازه زمانی ۸۰۰ تا ۹۰۰ درصد افزایش یافت.

چرا؟

هرگز بیش از ۲۱ میلیون بیتکوین وجود نخواهد داشت. اما هیچ محدودیتی برای میزان پولی که یک دولت می‌تواند چاپ کند وجود ندارد.

اما دلایل عملی نیز وجود دارد. درحالی‌که موانع نظارتی برای سرمایه‌گذاری در بسیاری از دارایی‌های سنتی مانند شرکت‌ها و قطعات زمین وجود دارد، هر کسی می‌تواند با تلاش نسبتا کمی روی رمزارزها سرمایه‌گذاری کند. برای بسیاری از افراد، قرار دادن پول خود در کریپتو ساده‌ترین شکل سرمایه‌گذاری در دسترس آنها است.

یکی از جنبه‌هایی که بر علیه رمزارزها به‌عنوان محافظ در برابر تورم صحبت می‌شود، نوسانات بالای آنها است. با این حال، این خطری است که سرمایه‌گذاران بیشتری آن را می‌پذیرند.


طلا و سایر فلزات گران‌بها

فلزات گران‌بها به‌طورکلی به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری خوب در مراحل تورمی یا زمانی که بحران‌های اقتصادی رخ می‌دهد در نظر گرفته می‌شود.

نمونه‌های معروف افزایش قیمت طلا و نقره در اواخر دهه ۱۹۷۰ و اوایل دهه ۱۹۸۰ است که آخرین بحران تورمی به دلیل کمبود انرژی رخ داد.

در سال‌های حوالی بحران مالی بزرگ، قیمت طلا سه برابر شد. پس از رکود در اواسط دهه ۲۰۱۰، طلا شاهد افزایش قیمت بزرگ دیگری در سال ۲۰۱۹ بود و اکنون در مرحله تثبیت است. به نظر می‌رسد امیدوارکننده برای شکست سطح مقاومتی خود است

و انتظار می‌رود فلزات گران‌بها نقش مهمی در سال‌های آینده ایفا کنند.

زمین و ملک

همان‌طور که نمودار بالا در مورد تورم نشان می‌دهد، قیمت خانه‌ها و زمین در ۳۰ سال گذشته فقط در یک جهت حرکت کردند: بالا.

در این مورد اشتباه نکنید. بخش مسکن در حباب است. اما این بدان معنا نیست که برخی از قطعات زمین و انواع خاصی از املاک، پوشش خوبی در برابر تورم نیستند.

همه چیز به کیفیت برمی‌گردد. یا همان‌طور که سرمایه‌گذاران در این فضا دوست دارند بگویند: مکان و موقعیت! !

درحالی‌که به‌طورکلی در مورد عملکرد بلندمدت این طبقه دارایی تردید داریم، فکر می‌کنیم قطعات زمین و املاک در مکان‌های خوب سرمایه‌گذاری بسیار خوبی هستند.

برای مثال، زمین‌های کشاورزی و جنگل‌هایی که در مجاورت مراکز جمعیتی قرار دارند، همیشه تقاضای بالایی خواهند داشت. در مقابل، احتمالاً باید دست خود را از املاک تازه توسعه‌یافته در حومه شهرها که دسترسی آسان به حمل‌ونقل عمومی، مراکز خرید، مدارس و سایر امکانات مهم ندارند، دور نگه دارید.

به‌عنوان یک قاعده کلی، هر چیزی که برای حفظ وضعیت موجود به انرژی زیادی نیاز دارد، احتمالاً سرمایه‌گذاری خوبی نیست.

به‌سادگی بخرید و فراموش کنید؟

آیا این بدان معناست که تنها کاری که باید انجام دهید این است که Crypto را بخرید و همه چیز خوب خواهد شد؟ خب نه.

زیرا آنچه در کل "تورم" گم می‌شود!!! روایت تهدید دیگری برای ثروت شماست. چیزی که در مورد آن صحبت می‌کنیم سقوط بازار است.

دیدگاه کوتاه‌مدت در مقابل بلندمدت: تورم، سقوط، تورم بیشتر

به نظر می‌رسد که در چند ماه آینده بیشتر دارایی‌ها شاهد رشد صعودی قوی خواهند بود. کریپتو به ارتفاعات باورنکردنی اوج خواهد گرفت. همین امر برای بازارهای سهام نیز صادق خواهد بود.

اما مراقب باشید! همان‌طور که در بالا توضیح داده شد، اقتصاد واقعی در وضعیت بدی قرار دارد. بدون مداخله مستمر بانک‌های مرکزی، بازارهای مالی سقوط خواهند کرد. در حال حاضر، ترک‌ها در همه‌جا ظاهر می‌شوند و در نهایت، سیستم خراب می‌شود.

مسئله این نیست که آیا این اتفاق خواهد افتاد بلکه سوال اصلی این است که چه زمانی؟ آنچه در ادامه می‌آید یک اصلاح بزرگ خواهد بود.

این حرکت قوی رو به پایین بر بیشتر دارایی‌ها تأثیر می‌گذارد. تصور نکنید که کریپتو از این موضوع دور خواهند ماند. به‌عنوان یک مرجع، نگاهی به آنچه در مارس ۲۰۲۰ به دلیل شیوع بحران کووید رخ داد، بیندازید. آنچه در آن زمان شاهد آن بودیم یک اصلاح بزرگ در همه بازارها بود. پس از این حرکت تورمی قوی، شاهد کاهش چندماهه قیمت‌ها خواهیم بود.

با این حال مشکلات اساسی که باعث تورم شده‌اند از بین نخواهند رفت. این بدان معنی است که افزایش شدید قیمت‌ها در نهایت دوباره افزایش خواهد یافت.

نحوه واکنش شما به این تحولات تصمیمی است که باید خودتان بگیرید. یک برنامه ۴ مرحله‌ای به نظر مناسب می‌رسد:

- اجازه دهید ارزش رمزارزها و سایر دارایی‌ها در طول دوره صعودی که انتظار دارید چند هفته تا چند ماه دیگر ادامه داشته باشد، افزایش یابد.

- بخش قابل‌توجهی از دارایی‌های کریپتو را به پول نقد تبدیل کنید و منتظر بمانید تا سقوط اتفاق بیفتد.

-هنگامی که اصلاح صورت می‌گیرد، دارایی‌ها (کریپتو، زمین و غیره) را با قیمت‌های ارزان انتخاب کنید.

-قبل از اینکه تورم دوباره قیمت‌ها را بالا ببرد، نقدینگی خود را تبدیل به دارایی کنید.

 

سخن پایانی

همان‌طور که گفته شد، تورم در سال‌ها و دهه‌های آینده با ما خواهد ماند. به همین دلیل است که سرمایه‌گذاری بخشی از پول فیات خود در کریپتو و سایر دارایی‌ها انتخاب خوبی است.

اما زمان‌بندی مناسب بسیار مهم است. در نهایت، یک اصلاح بزرگ در بازار اتفاق خواهد افتاد. باید از قبل بدانید که آیا می‌خواهید این یکی را بیرون بنشینید یا می‌خواهید ابتدا نقد کنید تا بتوانید در مرحله بعد دوباره وارد بازار شوید.


منبع: Coinmonks / Medium

دیدگاه کاربران
رضا Mar 27, 2022

با سپاس از شما🌹🌹🌹🌹🌹🌹

ارسال دیدگاه جدید