طرح و نقشه پامپ و دامپ در بازار چیست؟

Grizzly
Grizzly Oct 06, 2021
طرح و نقشه پامپ و دامپ در بازار چیست؟

طرح‌های پامپ و دامپ چیز جدیدی نیست - آنها نوعی تقلب در اوراق بهادار هستند که برای چندین دهه وجود داشته و در ابتدا بر بازارهای سهام متمرکز بوده‌اند. به طور خاص ، در سهام با ارزش بازار یا مارکت کپ پایین. نحوه عملکرد پامپ و دامپ‌ بازارهای سهام این است که گروه کوچکی از سرمایه‌گذاران ، سهام یک شرکت با مارکت کپ پایین را انتخاب و خریداری میکنند و در نتیجه باعث جهش اولیه قیمت می‌شوند. در مرحله بعد از آن با سرمایه گذاران خصوصی بالقوه تماس می‌گیرند تا با ارائه اطلاعات غلط آنها را متقاعد به خرید سهام کنند و ادعا کنند که سهام در حال افزایش چشمگیر است. هنگامی که سرمایه‌گذاران کافی در خرید سهام گمراه شدند و قیمت آن به اندازه کافی افزایش یافت ، گروه اولیه سرمایه‌گذاران ، قبل از سقوط قیمت و ضرر سنگین همه سرمایه‌گذاران ، دارایی‌های خود را می‌فروشند تا سود کسب کنند.

این نوع تقلب در اوراق بهادار به بازار رمزارزها نیز راه یافته است. در حالی که شیوه عمل تغییر کرده است ، طرح‌های پامپ و دامپ‌ در بازار آلت‌کوین‌ها به دلیل ماهیت نامنظم آن انجام می‌شوند. این طرح‌ها رمزارزهای با مارکت کپ پایین و توکن‌هایی را هدف قرار می‌دهند که به راحتی می‌توانند با حجم معاملات پایین دستکاری شوند. پامپ‌های قیمت با انتشار تبلیغات جعلی در مورد یک توکن در رسانه‌های اجتماعی انجام می‌شود. بخش نظرات ویدئوهای مربوط به کریپتو در YouTube هدف اصلی تبلیغات توکن است. به عنوان مثال ، بخش نظرات کانال Brave New Coin YouTube برای کنترل کلاهبرداری‌های احتمالی پامپ و دامپ روزانه تنظیم می‌شود. در این سناریو ، مردم سعی می‌کنند بحث‌ها را ربوده و سعی می‌کنند نظرات خود را در مورد توکن در مکالمات واقعی تزریق کنند. همانطور که مثال‌های زیر نشان می‌دهد ، قالب به راحتی قابل تشخیص است - معمولاً با تشکر شروع می‌شود و سپس در مورد پروژه خاصی پرس‌ و جو می‌شود. این نوع نظرات که در بسیاری از کانال‌های دیگر ارسال شده است ، این تصور را به وجود می‌آورد که شور و شوق واقعی در مورد یک پروژه وجود دارد ، در حالی که در واقعیت چنین زمینه‌ای وجود ندارد.

ارتباط بین اعضای گروه پامپ و پامپ در سرویس‌های پیام‌رسانی رمزگذاری شده مانند تلگرام اتفاق می‌افتد ، جایی که گروه‌ها می‌توانند چندین هزار عضو داشته باشند و معمولاً با دعوت وارد می‌شوند. در این گفتگوهای گروهی ، پس از خرید عاملان اصلی این کلاهبرداری ، توکنی که "پامپ می‌شود" اعلام می‌شود. در عرض چند دقیقه ، اعضای گروه نیز اخبار جعلی در مورد این توکن را در رسانه‌های اجتماعی ، وبلاگ‌ها و گاهی حتی در رسانه‌هایی که معتبر شناخته می‌شوند ، خریداری کرده و سپس منتشر می‌کنند. هنگامی که قیمت جهش کرد ، راه‌اندازان پامپ توکن‌های خود را می‌فروشند. سپس قیمت دوباره سقوط می‌کند و همه سرمایه‌گذاران که پس از افزایش قیمت خرید کرده‌اند با ضررهای شدید روبرو می‌شوند. پدیده دیگری که سرمایه‌گذاران آسیب پذیر را از پول آنها در سال ۲۰۲۱ جدا می‌کند ، پروژه‌های رمزنگاری است که حتی با تظاهر به ایجاد یک محصول یا یک مورد کاربردی ، خود را زحمت نمی‌دهند. بررسی دقیق وب سایت و وایت پیپر آنها نشان می‌دهد که هیچ مدل کسب و کار اساسی یا مورد استفاده از فناوری وجود ندارد. یا اگر وجود داشته باشد ، از نظر تجاری منطقی نیست. مدل مالی این پروژه‌ها این است که وجوهی برای ضرب تریلیون ها توکن هزینه می‌شود و به دنبال آن بازاریابی پرحاشیه ، وب سایت‌های خوب طراحی شده و فشارهای گسترده رسانه‌های اجتماعی است. بازی نهایی برای این توکن‌ها لیست شدن در یک صرافی اصلی است ، جایی که در بهترین حالت ، حرکت سوداگرانه بازی را ادامه می‌دهد.

نحوه تشخیص پامپ و دامپ‌‌های ساختگی

ساده‌ترین راه برای تشخیص ، زمانی است که قیمت یک توکن ناشناخته به طور ناگهانی و بدون دلیل واقعی بالا می‌رود. این را می‌توان به راحتی در نمودار قیمت توکن مشاهده کرد. برای مثال Coincheckup معیار افزایش ۵ درصدی قیمت را در کمتر از پنج دقیقه به عنوان شاخص خود تعیین کرده است. همچنین ، وقتی مقاله‌های خبری مالی در مورد یک توکن با مارکت کپ پایین را مشاهده می‌کنید که در ترکیب با افزایش فعالیت رسانه‌های اجتماعی در اطراف آن پروژه ظاهر می‌شود ، این می‌تواند نشانه‌ای از وقوع پامپ باشد. اگر یک توکن کاملاً ناشناخته با مارکت کپ تنها چند میلیون دلار ناگهان در سراسر توییتر و فیس بوک ظاهر شود ، باید محتاط بود.

چگونه از خود در برابر پامپ و دامپ محافظت کنیم؟

یک قانون خوب این است که به یاد داشته باشید که هرکسی که قول بدهد که می‌داند کدام توکن به زودی پامپ خواهد شد ، احتمالاً انگیزه‌ای مخفی دارد. جهش ناگهانی قیمت بدون اخبار تأیید شده واقعی که از افزایش حمایت می‌کند ، نشان‌دهنده شکل‌گیری برنامه بالقوه پامپ و دامپ است. بنابراین ، اگر نمودار قیمت می‌گوید پامپ در حال انجام است ، بهتر است توکن به طور کامل اجتناب کنید مگر اینکه در مورد ارزش احتمالی آینده آن تحقیق کرده باشید. انجمن BitcoinTalk مکان خوبی برای انجام تحقیقات است و Reddit نیز می‌تواند منبع خوبی باشد. به طور کلی ، جامعه رمزارزها دوست دارند خود را سالم نگه دارند و بازیکنان متقلبی را که به اعتبار جامعه آسیب می‌رسانند را معرفی کنند. تماس مستقیم با پروژه‌های رمزارزها و پاسخگویی به سوالات شما حتی یک راه بهتر برای تحقیق روی یک توکن قبل از سرمایه‌گذاری روی آن است. در نهایت ، از تحقیقات مستقل نیز می‌توان برای تصمیم‌گیری بهتر در زمینه سرمایه‌گذاری استفاده کرد.

برای افشای عاملان پامپ و دامپ پاداش پرداخت می‌شود.

برای مقابله با پدیده ناگوار طرح‌های پامپ و دامپ در بازار کریپتو ، کمیسیون معاملات آتی کالا در ایالات متحده اعلام کرده است که برای افشای عاملان مشارکت کننده در چنین گروه‌های پامپ و دامپ مشوق‌های مالی ارائه می‌دهد.

به عبارت دیگر ، CFTC می خواهد به افشاگران پاداش دهد در صورتی که بتوانند اطلاعات ارزشمندی را که منجر به یافتن عاملان پشت چنین طرح‌هایی می‌شود ، به آنها ارائه دهند. روش پرداخت پاداش به افشاگران جدید نیست و در بازارهای سنتی مالی معمول است (به عنوان مثال SEC سالانه صدها میلیون پول پرداخت می کند).

ارسال دیدگاه جدید