مغالطه‌ی رایج در فهم و محاسبه‌ی مارکت‌کپ

Mahdi
Mahdi Jan 08, 2022
مغالطه‌ی رایج در فهم و محاسبه‌ی مارکت‌کپ

یک اشتباهی در ذهن ما هست در رابطه با اینکه مثلا اگر بیت‌کوین قیمتش ۵۰هزار دلار و مارکت‌کپش ۱۰۰۰میلیارد باشه (فرض هست)، برای این که قیمت بیت‌کوین ۱۰۰هزار دلار بشه، لازم هست که ۱۰۰۰ میلیارد دلار دیگه پول به مارکت تزریق بشه.

چرا مغالطه هست؟ با یک مثال شروع می‌کنم. فرض کنیم تعداد کل خودکارهای موجود بر روی زمین ۱۱۰۰ عدد هست. من مالک ۱۰۹۰ عدد خودکار باشم، و شما هم مالک ۱۰ خودکار باقیمانده باشید. حالا، شما قصد فروش ۱۰تا خودکار خودتون رو داشته باشید، من هم فقط بخوام ۵۰تا از خودکارهام رو بفروشم.

پس طبق این فرض، از مجموع ۱۱۰۰ خودکاری که کلا موجود هست، فقط ۶۰تا خودکار قرار هست که «معامله» بشه، و ۱۰۴۰ خودکار دیگه اصلا قرار نیست که مورد معامله قرار بگیره.

حالا فرض کنیم قیمت خودکار درحال حاضر ۱۰۰ تومن هست. طبق فرمول:

ارزش بازار = تعداد کالای موجود * قیمت

ارزش بازار خودکار در حال حاضر برابر هست با

۱۱۰۰*۱۰۰=۱۱۰,۰۰۰

پس ارزش بازار خودکار الان ۱۱۰,۰۰۰تومن هست.

نکته‌ی اساسی اینجا هست که نقش اساسی در تعیین قیمت رو کالاهایی که «معامله» میشن دارن، نه کالاهایی که اصلا قرار نیست معامله بشن. یعنی در اینجا، تعیین کننده‌ی قیمت خودکار، ۶۰ خودکاری هست که قراره معامله بشه، نه ۱۰۴۰ خودکاری که اصلا قرار نیست مورد معامله قرار بگیره.

علتش هم خیلی ساده‌ست: خرید و فروش (عرضه و تقاضا) هست که قیمت رو تعیین می‌کنه. مثلا قیمت خونه رو خونه‌هایی که در املاکی‌ها خرید و فروش میشن تعیین می‌کنن و یا قیمت ماشین رو ماشین‌هایی که در بنگاه‌ها خرید و فروش میشن تعیین می‌کنن، نه خونه‌ای که من ساکنش هستم و قصد فروشش رو ندارم یا ماشینی که شما سوارش هستی و قصد فروشش رو نداری.

حالا برای اینکه مارکت خودکار از ۱۱۰ هزارتومن بشه ۲۲۰۰۰۰ تومن، لازم هست که ۱۱۰۰۰۰ تومن وارد بازارش بشه؟؟ قطعا خیر! چون ما فقط ۶۰ خودکار قابل معامله داریم. اگر این ۶۰ خودکار به قیمت ۲۰۰ تومن برسن، کافی هست که مارکت خودکار بشه ۲۲۰هزارتومن.

یعنی برای اینکه مارکت خودکار بشه ۲۲۰هزارتومن، کافی هست که ۶۰۰۰ تومن پول وارد بازار «خرید و فروش» خودکار بشه. وقتی قیمت خودکارهای معامله شده به این سطح برسه، قیمت خودکارهایی هم که قرار نیست معامله بشن تعیین میشه.

قیمت ماشین و منزل شخصی من رو، ماشین و منزل همسایه‌ی من که «معامله» میشه، تعیین می‌کنه. پس برای رسیدن قیمت بازار خودکار از ۱۱۰ هزارتومن به ۲۲۰ هزارتومن، لازم نیست که طبق این تفکر اشتباه و رایج، بگیم:..

تعداد کل خودکارها ۱۱۰۰ هست، قیمت خودکار ۱۰۰تومن هست، اگر مارکت خودکار بخواد ۲برابر بشه معناش این هست که قیمت خودکار باید دوبرابر بشه، پس ما نیاز به ۱۱۰۰۰۰ تومن نقدینگی داریم.

اشتباه این بود که ما خودکارهایی که در بازار خرید و فروش اصلا وارد نمیشن رو هم بعنوان معیار تعیین قیمت حساب کردیم، درحالیکه ملاک تعیین قیمت «اجناس و کالاهایی هستن که در بازار خرید و فروش میشن»

در این مثال ۶۰ خودکار در بازار خرید و فروش میشد، پس کافی هست که ۶۰۰۰ تومن نقدینگی وارد بازار بشه تا مارکت خودکار ۲برابر شود.

در رابطه با بیت‌کوین هم همین هست. شاید بیش از ۹۰ درصد بیت‌کوین‌های موجود، داخل کیف‌پول‌ها باشن و اصلا در صرافی‌ها مورد معامله قرار نگیرن، و به همین دلیل اصلا نقشی در تعیین قیمت بیت‌کوین و ارزش بازارش نداشته باشن.

به همین دلیل، تنها بیت‌کوین‌های موجود در صرافی‌ها هستن که هم قیمت بیت رو تعیین می‌کنن و هم ارزش بازارش رو و این تعداد قطعا کمتر از ۱۸۵۰۰۰۰۰ هست. بیاید فرض کنیم ۱,۰۰۰,۰۰۰ بیت‌کوین در صرافی‌ها درحال خرید و فروش باشه.

فرض اول ما این بود که قیمت بیت ۵۰ هزار و ارزش مارکتش هم ۱۰۰۰ میلیارد هست. طبق نگاه رایج و غلط، اگر بخواد مارکت بیت دوبرابر بشه ما نیاز به ۱۰۰۰ میلیارد دلار دیگه نقدینگی داریم.

اما با توضیحات بالا روشن شد که نقش تعیین‌کننده رو تمام ۱۸۵۰۰۰۰۰ (برفرض) بیت‌کوینِ موجود نداره، بلکه فقط ۱,۰۰۰,۰۰۰ بیت‌کوینی داره که در صرافی‌ها معامله میشن. پس برای دوبرابر شدن مارکت بیت کافیه حداکثر ۵۰میلیارد دلار پول وارد مارکتش بشه.

۱,۰۰۰,۰۰۰*۵۰,۰۰۰= ۵۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰


برای خواندن مطالب بیشتر از این نویسنده: توییتر/ مهدی


دیدگاه کاربران
رضا Jan 09, 2022

با سپاس از شما

رضا Jan 10, 2022

یه سوالی که برای من پیش اومده اینه که ما مارکت کپ موجود را نسبت به سیکوریتین ساپلای فعلی که 18.5 میلیون هست داریم بدست میاریم پس چطور برای دوبرابر شدن قیمت و مارکت کپ جدید فقط اون تعداد بیت کوینی که در صرافیها دارن معامله میشن باید در نظر گرفت؟

ارسال دیدگاه جدید