سبد ارزهای دیجیتال و مدیریت ریسک

Grizzly
Grizzly Nov 28, 2021
سبد ارزهای دیجیتال و مدیریت ریسک

ابتدا مهم است که بدانیم راه‌های مختلفی برای فعالیت در بازارهای رمزارزها و تولید درآمد وجود دارد.

 HODLer : زمانی که سرمایه‌گذاری می‌کنید و در طول زمان انباشت می‌کنید؛ بدون برنامه‌ریزی برای فروش فوری.

معامله‌گر: زمانی که پوزیشن‌هایی را باز می‌کنید تا مقدار معینی از سود کسب کنید، و دوباره به دارایی‌ که می‌خواهید داشته باشید، بفروشید. به‌عنوان‌مثال USDT یا  BTC

ولیدیتور: زمانی که در یک شبکه ماین یا استیک می‌‌کنید و یا نود هستید و سپس برای تأیید تراکنش‌ها و افزایش پایداری شبکه پاداش دریافت می‌کنید. این قسمت چیزی نیست که در این مقاله به آن بپردازیم.


روان‌شناسی به عنوان اصل

تنها چیز قطعی در سرمایه‌گذاری و ترید، عدم قطعیت است.

این امر برای هرکسی که می‌خواهد سرمایه‌گذاری و به‌ ویژه ترید را شروع کند، ضروری است. توصیه‌ها همیشه با ضرب‌المثل معروف "آنچه را که نمی‌خواهید از دست بدهید سرمایه‌گذاری نکنید" شروع می‌شود. روان‌شناسی چیزی است که همه چیز به آن بستگی دارد. اگر بیش از حد سرمایه‌گذاری کنید، شروع به احساساتی شدن خواهید کرد و احساساتی بودن بر تصمیمات شما تأثیر می‌گذارد. وقتی احساساتی باشید، دانش از بین می‌رود.

تقریباً غیرممکن است که انسان به طور کامل از پول جدا شود. ما را در چنگال و دام خود نگه می‌دارد، پول چیزی است که بازارها به آن توجه می‌کنند. جداشدن از دلیلی که به خاطر آن جذب بازار شده‌اید، تضادی سخت به نظر می‌رسد که باید بر آن غلبه کرد. پول باعث ایجاد احساس طمع، ترس و دلبستگی می‌شود.

 تأثیرگذارترین نویسنده در روان‌شناسی بازار و ترید بدون شک مارک داگلاس است. کتاب او Trading In The Zone تا به امروز الهام‌بخش هزاران معامله‌گر بوده است، و این کتاب پایه‌ای برای هرکسی است که می‌خواهد آمادگی ذهنی برای تبدیل‌شدن به یک معامله‌گر را داشته باشد.


دیگر کتاب‌های عالی در زمینه روان‌شناسی سرمایه‌گذاری و ترید که سوگیری‌های ما و تأثیر آن‌ها بر تصمیم‌های مالی ما را پوشش می‌دهند عبارتند از «تفکر، سریع و آهسته» اثر دانیل کانمن، برنده جایزه نوبل و کتاب کوچک‌تر و به همان اندازه بزرگ «کتاب کوچک سرمایه‌گذاری رفتاری» نوشته جیمز مونتیه.

برای اینکه بتوانید متمرکز و بدون استرس بمانید، نیاز به مدیریت پول معاملات و کنترل ریسک است. شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید که هر کاری که در بازار انجام می‌دهید 100٪ درست باشد، زیرا هیچ‌کس نمی‌تواند. شما باید سیستمی ایجاد کنید که امکان وقوع اشتباهات را فراهم کند و این اشتباهات را با کمترین هزینه نگه دارد.

ارزهای دیجیتال بسیار پر نوسان هستند. اگر متوجه شدید که نسبت به این موضوع بیش از حد حساس هستید، بلافاصله سرمایه‌گذاری خود را کاهش دهید و بر اساس آن عمل کنید.

یکی از معروف‌ترین تصاویری که نشان میدهد روان‌شناسی معاملات چگونه بازارها را هدایت می‌کند. خوش‌بینی، بازار را به سمت بالا هدایت می‌کند، با سرخوشی اوج می‌گیرد، در اضطراب و عصبانیت پایین می‌آید.

یکی از معروف‌ترین تصاویری که نشان میدهد روان‌شناسی معاملات چگونه بازارها را هدایت می‌کند. خوش‌بینی، بازار را به سمت بالا هدایت می‌کند، با سرخوشی اوج می‌گیرد، در اضطراب و عصبانیت پایین می‌آید.

مدیریت پورتفولیو

مدیریت پورتفولیو چیست؟

قبل از اینکه پولی را که به‌سختی به دست آورده‌اید در معرض نوسانات بازارهای ارزهای دیجیتال قرار دهید، باید تعیین کنید که با چه میزان سرمایه برای سرمایه‌گذاری راحت هستید. توصیه می‌شود فقط حدود 10٪ تا 20٪ از سرمایه خود را سرمایه‌گذاری کنید. بااین‌حال، این صرفاً به تصمیم شما بستگی دارد. هر چه کمتر سرمایه‌گذاری کنید، کمتر نتیجه‌ این سرمایه‌گذاری بر زندگی شما تاثیر خواهد داشت.

هنگامی که تصمیم گرفتید چقدر مایل به سرمایه‌گذاری هستید، به یک برنامه مناسب نیاز دارید - یک استراتژی برای مدیریت سبد دارای خود.

چقدر زمان و انرژی می‌خواهید در مدیریت سبد ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید؟ آیا مایل به ایجاد یک سبد رمزارز با سود مستمر (اما کم) و صرف زمان کمتر (Passive) هستید، یا آماده هستید که ریسک بیشتری را متقبل شوید و به طور بالقوه با ترید حرکات کوچک‌تر بازار، درآمد بیشتری کسب کنید (Active)؟ استراتژی مدیریت پورتفولیو شما به پاسخ به این سؤالات بستگی دارد.

شما همچنین می‌توانید هر دو را ترکیب کنید و یک استراتژی معاملاتی فعال ایجاد کنید که سود حاصله از ترید‌های کوتاه مدت خود را در یک سبد بلندمدت جمع کنید. در هر صورت، شما باید یک برنامه ایجاد کنید. بیایید یک نگاهی بیندازیم.

-ابتدا، اندازه سرمایه‌گذاری اولیه بر اساس کل سرمایه شما تعیین می‌شود

-دوم، طرح سرمایه‌گذاری ایجاد می‌شود. Passive  یا Active یا هر دو

-سوم، طرح‌های بلندمدت و کوتاه مدت، تفصیلی تدوین می‌شوند


آشنایی با محیط ارزهای دیجیتال

بازار کریپتوکارنسی منحصربه‌فرد است و قبل از شروع مدیریت سبد ارزهای دیجیتال، باید ماهیت این بازار را درک کنید.

بیتکوین مادر همه ارزهای دیجیتال است و اولین بلاک‌چین را در سال ۲۰۰۸ به وجود آورد. این شبکه قدیمی‌ترین، قوی‌ترین و امن‌ترین شبکه موجود است. بیتکوین دلیل وجود سایر ارزهای دیجیتال است. برای درک بیشتر در مورد نحوه عملکرد بیتکوین و اینکه چرا تأثیر اجتماعی و اقتصادی آن تا این حد زیاد است، کتاب استاندارد بیتکوین: جایگزین غیرمتمرکز برای بانکداری مرکزی، نوشته Saifedean Ammous را بخوانید.

هیچ ارز دیجیتال دیگری نمی‌تواند جایگزین جایگاه بیتکوین در جهان شود، زیرا بیتکوین توسط کسی کنترل نمی‌شود، بسیار غیرمتمرکز است و نمی‌توان آن را هک کرد. ارزهای دیجیتال جدید و جایگزین می‌توانند مشکلات سرعت و مقیاس‌پذیری را حل کنند، اما هرگز جایگزین بیتکوین نخواهند شد زیرا اغلب به‌عنوان یک کمپانی حقوقی عمل می‌کنند یا به‌سادگی فاقد درجه تمرکززدایی و امنیت هستند. ارزهای دیجیتال جدید بخشی از کل اکوسیستم هستند و هدفشان حل مسائل فنی، اجتماعی یا اقتصادی است. هر آلت‌کوین کاربردی می‌تواند همراه با بیتکوین رشد کند.

وایت پیپر بیتکوین که توسط خالق(های) ناشناس ساتوشی ناکاموتو در سال ۲۰۰۸ نوشته شده است، رمزارزی شبیه پول نقد را توصیف می‌کند. بااین‌حال، به دلیل رشد و پذیرش گسترده آن، به یک ذخیره ارزش تبدیل شد. به همین دلیل است که بیتکوین را طلای دیجیتال نیز می‌نامند.

درک این مقدمه کوتاه مهم است زیرا به این معنی است که دارایی اصلی مردم بیتکوین است. معامله‌گران روی کوین‌ها و آلت‌کوین‌ها گمانه‌زنی می‌کنند زیرا آنها بیتکوین بیشتری می‌خواهند. این دانش، پایه و اساس مدیریت حرفه‌ای پورتفولیوی ارزهای دیجیتال را ایجاد می‌کند.

اهمیت بیتکوین را می‌توان با اهمیت دلار مقایسه کرد. دلار آمریکا پر معامله ترین ارز در جهان است. بیشترین حجم معاملات سهام و اوراق قرضه در دلار آمریکا است. دلار آمریکا همچنین مهم‌ترین ارز برای وام‌دهی و تجارت جهانی است. این بدان معنی است که تغییر ارزش دلار بر ارزش هر چیزی که با آن معامله می‌شود تأثیر می‌گذارد.

بیتکوین ارز اصلی است که آلت‌کوین‌ها با آن معامله می‌شوند و بنابراین ارزش هر آلت‌کوین بستگی زیادی به ارزش بیتکوین دارد. وقتی ارزش بیتکوین بالا می‌رود، آلت‌کوین‌ها نیز افزایش می‌یابند. وقتی بیتکوین پایین بیاید، ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال کاهش می‌یابد. اخیراً حجم معاملات با جفت دلاری بیشتر و بیشتر شده است، اما همان پویایی باقی مانده است. بیتکوین رهبر همه ارزهای دیجیتال است. درک این موضوع هنگام شروع مدیریت سبد ارزهای دیجیتال بسیار مهم است.

 

نکاتی برای مدیریت موفق سبد ارزهای دیجیتال.(بیشتر این موارد در ادامه این مقاله بررسی خواهد شد.)

-درک و پاسخ به این سؤال: "مدیریت پورتفولیو چیست؟"

-یک استراتژی مدیریت پورتفولیو ایجاد کنید و به آن پایبند باشید تا احساساتی نشوید

-همیشه مقدار قابل‌توجهی از ارزش دارایی‌های خود را به بیتکوین یا USDT (در صورت معامله در برابر دلار) نگه دارید.

-سبد خود را متنوع کنید

-هنگام معامله، همیشه حرکات بیتکوین را زیر نظر داشته باشید.(حرکات قوی، کل بازار کریپتو را به حرکت درمی‌آورد)

-هنگام معامله، همیشه از Stop Loss استفاده کنید که ضرر احتمالی شما در هر موقعیتی بیش از 1٪ از کل پرتفوی شما نباشد. همیشه از قانون یک درصد پیروی کنید

-قبل از انجام معامله، ستاپ معاملاتی خود را مشخص کنید

-صبور باشید

-به طور مداوم در مورد ترید اطلاعات بیشتری کسب کنید

-به دنبال ابزارهایی باشید که می‌توانند عملیات شما را ساده و خودکار کنند


استراتژی معاملاتی مدیریت پول

میانگین هزینه دلار (Dollar Cost Averaging)

کاهش ریسک و ایجاد یک سبد پس‌انداز بلندمدت نیاز به DCA دارد. این کلید ایجاد یک پوزیشن امن در بازار است.

بیایید برخی از حقایق را با استفاده از وب‌سایت for-bitcoin.com/calculator تجزیه و تحلیل کنیم. اگر از 1 ژانویه 2016 هر هفته 10 دلار پس انداز کرده و بیتکوین را با آن می خریدید، تا کنون 2470 دلار خرج کرده‌اید و صاحب 1.4653 بیتکوین به ارزش 80657 دلار شده‌اید. این بدان معناست که سرمایه‌گذاری شما بسیار سودآور خواهد بود.

شما می‌توانید با ماشین حساب بازی کنید و آمارهای دیگر را مشاهده کنید، به‌عنوان‌مثال اگر با صرف 50 دلار در ماه از اول ژانویه 2018، مبلغی نزدیک به 2000 دلار خرج کرده باشید، اکنون کمی بیش از 12000 دلار بیتکوین دارید. این قدرت میانگین گیری هزینه دلار است و باید در هر سبد مدیریت پول رمزارزها در نظر گرفته شود.

ارزش آن را دارد که به جزئیات بیشتری در مورد اینکه چرا این استراتژی مدیریت پول بسیار خوب است، پرداخته شود.

تصور کنید ۲۰۰ دلار  بیتکوین در حالی که قیمت ۵۰۰۰۰ دلار است، بخرید. اگر قیمت به ۲۵۰۰۰ دلار کاهش یابد سرمایه شما ۱۰۰ دلار ارزش دارد.

اما اگر ورودی را تقسیم کنید و ۱۰۰ دلار را با ۵۰۰۰۰ دلار بخرید و ۱۰۰ دلار دیگر را با ۲۵۰۰۰ دلار سرمایه‌گذاری کنید، میانگین هزینه دلار شما ۳۷۵۰۰ دلار است. این بدان معناست که مجموع سرمایه‌گذاری ۲۰۰ دلاری شما به‌جای ۵۰۰۰۰ دلار، زمانی که همه چیز را یکجا سرمایه‌گذاری کرده‌اید، ۲۰۰ دلار در قیمت ۳۷۵۰۰ دلار ارزش دارد. این یک دانش مدیریت پول معاملاتی است که به‌سادگی نمی‌توان آن را نادیده گرفت!


این مثال نشان می‌دهد که یک سرمایه‌گذاری با مبلغ یکجا که در قیمت ۱۰ دلار انجام می‌شود، همیشه به قیمت بالای ۱۰ دلار نیاز دارد تا سودآور باشد. بااین‌حال، اگر ورودی‌های پوزیشن توسط سیستم میانگین‌گیری هزینه دلار در یک دوره طولانی‌تر انجام شود، ورودی میانگین هزینه دلار در نهایت کمتر می‌شود، ۹٫۶۱ دلار که باعث می‌شود زودتر به سوددهی برسید.

برای نتیجه گیری: زمانی که از این استراتژی استفاده کنید، احتمال اینکه از نظر روانی در هنگام نزول بازار کمتر دچار ترس شوید، به‌سادگی به پوزیشن خود اضافه می‌کنید و از این فرصت برای کاهش میانگین قیمت ورودی خود استفاده می‌کنید، بیشتر است.


مثالی از مدیریت سبد ارزهای دیجیتال: تنوع

هنگام ایجاد یک پورتفولیو بلندمدت، باید مطمئن شوید که از تنوع به‌عنوان بخشی از مدیریت پول خود استفاده می‌کنید.

با دانستن اینکه بیتکوین پیشرو دارایی ارزهای دیجیتال است، در بیشتر موارد باید بیشترین بخش از سبد خود را در بیتکوین نگه دارید. این امن‌ترین راه برای ایجاد سبد رمزارزی شما است و همچنین در طول زمان ثابت شده است که بسیار سودآور است.

داشتن حداقل ۵۰ تا ۸۰ درصد از سبد ارزهای دیجیتال بلندمدت خود در بیتکوین عاقلانه است. بقیه را می‌توان به آلت‌کوین‌ها اختصاص داد، ترجیحاً آن‌هایی که بخشی از اکوسیستم درحال‌رشد هستند، به‌عنوان‌مثال، اتریوم، توکن بایننس یا پولکادات.

هنگام سرمایه‌گذاری در آلت‌کوین‌ها، باید تحقیقات خوبی انجام دهید – DYOR – Do Your Own Research یکی از رایج‌ترین مخفف‌هایی است که در کریپتو با آن مواجه می‌شوید و دلیل خوبی هم دارد. به‌این‌ترتیب شانس رشد سرمایه‌گذاری خود را با توسعه پروژه‌های بنیادی به حداکثر می‌رسانید و خطر ازدست‌دادن کل سرمایه خود را در یک پروژه کلاهبرداری به حداقل می‌رسانید. بهترین کار شما این است که با پروژه‌هایی همراه شوید که دارای موارد زیر هستند:

- جای پای محکمی در بازار

- سابقه مراحل توسعه محصول ارائه شده

- داشتن یک شبکه بزرگ

- یک کامیونتی فعال و قوی از حامیانی که به پروژه اعتقاد دارند


بخش کوچکی از پورتفولیوی شما می‌تواند به پروژه‌های کوچک‌تری اختصاص داده شود که به نظر شما عملکرد خوبی دارند و انتظار دارید بازده بالایی داشته باشند، اما ریسک بیشتری نیز دارند. ریسک بالا، بازده (بالقوه) بالا. این بخش از پورتفولیوی شما در حالت ایده‌آل نباید بیش از 5 تا 10 درصد از کل دارایی‌های شما را تشکیل دهد.

بیایید نمونه‌ای از یک سبد متوازن ایجاد کنیم که ریسک محدودی دارد اما همچنین پتانسیل تبدیل‌شدن به بهترین سبد ارزهای دیجیتال برای بلندمدت را دارد:

۵۰ درصد بیتکوین

15 درصد اتریوم

25٪ در آلت‌کوین‌های دیگر مانند DOT، UNI، LUNA، SOL، BNB و غیره

10٪ برای پروژه‌های کوچک


مدیریت ریسک مالی

مدیریت ریسک چیست؟

تعریف مدیریت ریسک: در ترید و سرمایه‌گذاری، مدیریت ریسک با محافظت از دارایی شما در صورت وقوع رویدادهای غیرمنتظره یا تصمیمات اشتباه، شرایطی را ایجاد می‌کند که استرس کمتری به همراه دارد. مدیریت ریسک پایه و اساس یک پرتفوی سالم و سودآور است.

پس از بررسی نوع بلندمدت یا Passive سرمایه‌گذاری، بیایید ترید کوتاه مدت یا Active را بررسی کنیم که می‌تواند به همان اندازه که شما می‌خواهید زمان و انرژی شما را بگیرد و اغلب اعتیادآور دارد. اینجاست که جنبه روان‌شناختی به‌وضوح ظاهر می‌شود.

اغلب، سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال هم به‌ صورت Active سرمایه‌گذاری و معامله می‌کنند. توصیه می‌شود سبد معاملات را از نظر اندازه کوچک‌تر از نمونه بلندمدت نگه دارید. به‌عنوان‌مثال، ترید با مبلغی که بیش از 30 درصد سرمایه‌گذاری شما نباشد، یک قانون سرانگشتی خوب است. همانطور که گفته شد، برخی از مردم به دلیل نوسانات ارزهای دیجیتال به هیچ وجه نمی‌خواهند ارزهای دیجیتال را برای مدت طولانی نگه دارند و با 100٪ سرمایه خود معامله می‌کنند و هر بار که می‌خواهند «نقد» کنند، آن را به دلار تبدیل می‌کنند. هنگام انجام این کار، باید یک سیستم به طور مداوم سودآور ایجاد کنید که خود را در طول زمان ثابت کرده است. اکثر معامله‌گران ارزهای دیجیتال یا برای به حداکثر رساندن دارایی بیتکوین خود یا برای به حداکثر رساندن مقدار دلار یا سایر ارزهای فیات معامله می‌کنند.

معاملات ممکن است زمان طولانی را بگیرد، حتی تا چند هفته. معمولاً یک پوزیشن بیش از یک هفته یا چند روز دوام نمی‌آورد و برخی از معامله‌گران نوسانی یا معامله‌گران روزانه به‌سادگی در یک روز معامله می‌کنند و در پایان همان روز موقعیت خود را می‌بندند.

به خصوص هنگام معامله با اهرم، خطر ضرر قابل توجه است. معاملات اهرمی به این معنی است که شما پول قرض می‌کنید تا با آن ترید کنید، اما شامل مسئولیت زیان‌های وارده نیز می‌شود. اگر شما مالک 1000 دلار هستید و 9000 دلار وام می‌گیرید، به این معنی است که می‌توانید یک موقعیت 10000 دلاری باز کنید و در صورت سود بردن از آن سود بیشتری ببرید، اما همچنین به این معنی است که وقتی بازار علیه شما حرکت می‌کند راحت‌تر حساب خود را صفر می‌کنید.

"معامله در بازارها شرط‌بندی است، یا قیمت بالا می‌رود یا کاهش می‌یابد."

مدیریت ریسک مالی مبتنی بر این دانش ضروری است. اگر بازار نامشخص است، چگونه می‌توانید سیستمی ایجاد کنید که سود مشخصی ایجاد کند؟

به گفته مارک داگلاس، چند نکته مهم وجود دارد که باید به‌خاطر بسپارید:

- هر چیزی می‌تواند رخ دهد

- لازم نیست بدانید برای کسب درآمد چه اتفاقی قرار است بیفتد

- یک توزیع تصادفی بین برد و باخت در هر مجموعه معینی از متغیرهایی که یک لبه را تعریف می‌کنند، وجود دارد.

- یک لبه چیزی نیست جز نشانه‌ای از احتمال بیشتر اتفاق افتادن یک چیز بر دیگری

- هر لحظه منحصربه‌فرد است


مدیریت ریسک معاملات

هنگام ایجاد یک معامله، برنامه خروج شما باید قبل از ورود انجام شود. این به این معنی است که شما یک نقطه ورود تعیین شده، یک نقطه سود، و یک نقطه خروج از پوزیشن، در صورت تبدیل‌شدن به یک معامله بد، دارید.

در عمل این بدان معناست که شما قبل از بازکردن یک پوزیشن، یک سفارش خرید، یک دستور برداشت سود و یک دستور توقف ضرر را روی کاغذ ایجاد کرده‌اید. استفاده از Stop Loss در ارزهای دیجیتال به دلیل نوسانات بسیار مهم است. یک Stop Loss اطمینان حاصل می‌کند که معامله شما به‌عنوان‌مثال با ضرر 10٪ و نه با ضرر 50٪ به پایان می‌رسد. وقتی باختی ایجاد می‌شود، برد بزرگ‌تری لازم است تا در نهایت چیزی که ازدست‌رفته را جبران کنیم. این بدان معنی است که شما باید بدانید که چه زمانی یک معامله را به‌موقع ترک کنید و در صورت لزوم ضرر را جبران کنید. مشاهده اینکه ارزش دارایی شما 50% کاهش می‌یابد به این معنی است که برد برای جبران آن باید 100% سود بسازید. درک این موضوع مهم است زیرا شما را برای زمانی که معامله‌ای به نفع شما پیش نمی‌رود آماده می‌کند.


به همین دلیل است که یک استراتژی معاملاتی باید همیشه شامل Stop Loss باشد! این منجر به توضیح نسبت ریسک و پاداش و قوانین اصلی مدیریت ریسک می‌شود.

 

چک لیست روانشناسی ترید

-آیا شما احساس FOMO دارید؟ ترس ازدست‌دادن معامله، مبتنی بر احساسات است و هزینه زیادی برای شما خواهد داشت.

-آیا در مورد ستاپ معاملاتی خود تصمیم گرفته‌اید؟

-همراه با سفارش خرید خود، تصمیم گرفتید کجا سفارش توقف ضرر خود را ثبت کنید و کجا سود ببرید؟

-ریسک به ریوارد معامله چقدر است؟

-سایز پوزیشن شما چقدر است؟

این باید اطمینان حاصل کند که در صورت خراب‌شدن معامله، بیش از 1٪ از پرتفوی خود را ریسک نمی‌کنید. در اعداد: اگر 1000 دلار برای معامله دارید، هرگز نباید در یک معامله 100 دلار یا بیشتر ریسک کنید! شما فقط می‌خواهید 10 دلار ریسک کنید که 1٪ یا کمتر در هر معامله یا پوزیشن خاص است.

این فرمول را به‌خاطر بسپارید: اندازه پوزیشن = (ریسک % x سرمایه ترید) / توقف ضرر %


قانون یک درصد را در نظر داشته باشید

هنگام ایجاد یک ستاپ معاملاتی احتمالی، باید بدانید و بپذیرید که ریسک شما چیست. البته شما به بهترین نتیجه امیدوار هستید. اما اگر معامله علیه شما پیش برود چه اتفاقی می‌افتد؟ این همان چیزی است که مارک داگلاس از پذیرش هر نتیجه‌ای تعریف می‌کند - شما باید آماده باشید. هیچ تریدی در دنیا همیشه درست نیست. چیزی که یک معامله‌گر خوب را از یک معامله‌گر بد متمایز می‌کند نحوه مدیریت ریسک است.

نسبت ریسک به ریوارد که به‌صورت R:R نیز نوشته می‌شود، راهی برای اندازه‌گیری ضرر احتمالی شما در مقایسه با برد بالقوه شما است. اگر ۱ دلار ریسک می‌کنید و به طور بالقوه می‌توانید ۳ برابر کسب سود کنید، آنگاه R:R شما 1:3 است.

قانون یک درصد به این موضوع اضافه می‌کند. این قانون کلی در ترید اغلب رعایت نمی‌شود، اما کلید تبدیل‌شدن به یک معامله‌گر سودآور است. حتی اگر فقط ۵۰ درصد از مواقعی که معامله انجام می‌دهید حق با شماست، اگر راه‌اندازی با نسبت پاداش ریسک 1:3 دارید که هر بار که برنده می‌شوید 3 برابر مقدار ضرر سود می‌کند و در معاملات باخت فقط 1 ریسک می‌کند، پس شما سودآور خواهد بود.

زمانی که مشخص کردید می‌خواهید کجا وارد معامله شوید، کجا سود می‌برید، و کجا ضرر ضرر می‌کنید، می‌توانید R:R خود را محاسبه کنید. TradingView این کار را به‌صورت خودکار انجام می‌دهد. بیایید به مثال زیر نگاه کنیم.

نمونه‌ای از ترید مبتنی بر R:R ،  این معامله یک R:R 1:4.6 را نشان می‌دهد، با سفارش خرید 55,400 دلار، یک سفارش توقف ضرر در 54,000 دلار و یک سفارش کسب سود در 60 هزار دلار.

نمونه‌ای از ترید مبتنی بر R:R ، این معامله یک R:R 1:4.6 را نشان می‌دهد، با سفارش خرید 55,400 دلار، یک سفارش توقف ضرر در 54,000 دلار و یک سفارش کسب سود در 60 هزار دلار.


صبر کنید، پس قانون 1 درصد به چه معناست؟

قانون 1% به این معنی است که وقتی سفارش Stop Loss شما رسید، بیش از 1% از کل سبد معاملاتی خود را از دست نداده‌اید. در اعداد: اگر 1000 دلار برای معامله دارید، نمی‌خواهید 100 دلار ریسک کنید! شما فقط می‌خواهید 10 دلار ریسک کنید که 1٪ یا کمتر است.

اندازه پوزیشن= (ریسک % x سرمایه تجاری) / توقف ضرر %

هنگامی که ستاپ معاملاتی شما انجام شد، می‌توانید محاسبه کنید که اندازه پوزیشن شما چقدر باید باشد تا پس از رسیدن به سفارش توقف ضرر، بیش از 1٪ از دست ندهد.

برای پیروی از مثال بالا، محاسبه به این صورت خواهد بود (1.81٪ فاصله ورودی تا ترتیب توقف ضرر در مثال بالا است):

(1٪ x 1000) / 1.81٪ = 552.5 دلار

شما وارد معامله در مثال بالا با ۵۵۲٫۵ دلار می‌شوید، اگر Stop Loss شما رسید، تنها 10 دلار که 1٪ از سبد معاملاتی شما است، ریسک کرده‌اید. بااین‌حال، اگر برنده شوید، ۴۶ دلار درآمد داشته‌اید.

مهم است که ابتدا یک ستاپ معاملاتی ایجاد کنید، و تنها پس از آن شما R:R خود را محاسبه خواهید کرد.


جمع‌بندی

بازارهای ارزهای دیجیتال پتانسیل بالایی برای کسب سود دارند. اما در هر بازار و با هر سرمایه‌گذاری، خطر ضرر وجود دارد. آمادگی برای تصمیم‌گیری اشتباه برای ایجاد آرامش و محافظت از کیف پول شما مهم است. پس از خواندن این مقاله، می‌توانید با ایجاد طرحی شروع کنید که بتواند زمان حرکت بازار علیه شما را، هم در استراتژی بلندمدت و هم در معاملات کوتاه‌مدت، پیش‌بینی کند.

میانگین‌گیری هزینه‌های دلار و معاملات با پاداش ریسک که بیش از 1% از پرتفوی شما را به خطر نمی‌اندازد، راه‌حل‌های بلندمدت و کوتاه‌مدتی هستند که به شما در مسیر کسب سود کمک می‌کنند.


دیدگاه کاربران
امید Dec 06, 2021

بسیار عالی بود این مقاله ، ممنون از زحمتی که میکشید ، سپاس

vahid Dec 06, 2021

گریزلی جان دمت گرم واقعا لذت میبرم از مطالبی که میذاری

مرتضی Dec 07, 2021

عالی خیلی عالی ! هر روز این مقاله رو میخونم و ازت ممنونم

حسین Dec 26, 2021

عالی هستین... با اینکه بی تجربه نیستم ولی نشستم و دارم جزوه تهیه میکنم از مطالبت... ممنونم واقعا... خدا خیرتون بده...

ارسال دیدگاه جدید