بررسی مفاهیم اولیه اوراق قرضه و همبستگی آن در بازار رمزارزها

Sina
Sina Jan 04, 2022
بررسی مفاهیم اولیه اوراق قرضه و همبستگی آن در بازار رمزارزها

در این مقاله سعی داریم نگاهی کلی به مفاهیم اولیه اوراق قرضه و انواع اوراق خزانه‌داری آمریکا کنیم و همبستگی آن را با احساس سرمایه‌گذاران، بازارهای سهام، رمزارزها و بخصوص بیت‌کوین بررسی کنیم.

 

اوراق خزانه‌داری

اوراق خزانه‌داری 10 ساله اوراق قرضه‌ای است که سود را به علاوه بازپرداخت پول قرض گرفته شده در یک دهه تضمین می‌کند. اوراق خزانه‌داری 10 ساله تنها یکی از معدود اوراق بهاداری است که توسط دولت ایالات متحده منتشر شده است. موارد دیگر عبارتند از:


اسناد خزانه، که به عنوان "T-bills" نیز شناخته می‌شوند، اوراق بهادار کوتاه مدت هستند و سررسید آنها از چند روز تا 52 هفته متغیر است. اسناد خزانه با تخفیف به ارزش اسمی آنها فروخته می شود، به این معنی که با بازپرداخت کامل و بدون تخفیف، بازدهی را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند.

سند بهادار خزانه، که به "T-notes" نیز معروف است، با سررسید دو، سه، پنج، هفت و 10 ساله منتشر می شود. دولت هر شش ماه بهره پرداخت می‌کند و ارزش اسمی خود را در سررسید باز می‌گرداند.


اوراق خزانه، که به "T-bonds" نیز معروف است، طولانی‌ترین اوراق بهادار دولتی هستند که به مدت 20 و 30 سال منتشر می‌شوند. دولت هر شش ماه بهره پرداخت می‌کند و ارزش اسمی خود را در سررسید باز می‌گرداند.

 

بازده (سود) اوراق قرضه

بازده اوراق 10 ساله نرخ فعلی است که اگر خزانه‌داری امروز آنها را خریداری می‌کرد، به خریداران پرداخت می‌شود.

تغییرات در بازده 10 ساله خزانه‌داری اطلاعات زیادی در مورد چشم‌انداز اقتصادی و احساسات بازار جهانی به ما می‌دهد، سرمایه‌گذاران حرفه ای الگوهای بازده خزانه‌داری 10 ساله را تجزیه و تحلیل کرده و پیش‌بینی‌هایی در مورد نحوه حرکت بازدهی در طول زمان ارایه می دهند. کاهش در بازده خزانه‌داری 10 ساله عموما نشان دهنده احتیاط در مورد شرایط اقتصادی جهانی است.


اجازه دهید نگاهی دقیق‌تر به بازده خزانه‌داری 10 ساله در سال 2016 بیندازیم. 5 ژوئیه 2016، پس از پایان همه‌پرسی که در آن شهروندان بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا رای دادند. این زلزله سیاسی بازارهای سراسر جهان را لرزاند، به همین دلیل بازده 10 ساله کاهش یافت.

توجه داشته باشید که بازده خزانه‌داری 10 ساله برای سال‌ها بسیار بالاتر از پایین‌ترین سطح خود در ژوییه 2016 باقی ماند تا زمانی که همه‌گیری کووید-19 در سال 2020 آغاز شد. در 9 مارس 2020، بازده خزانه‌داری 10 ساله به پایین‌ترین سطح خود تا 0.54% رسید. سرمایه‌گذاران وحشت‌زده شدند و بازارهای جهانی با شیوع همه گیری دچار هرج و مرج شد.

 

چرا سود اوراق خزانه 10 ساله مهم است؟

بازده 10 ساله اوراق خزانه‌داری به عنوان یک معیار اقتصادی حیاتی عمل می‌کند و بر بسیاری دیگر از نرخ‌های بهره تأثیر می‌گذارد. وقتی بازده 10 ساله افزایش یابد، نرخ وام مسکن و سایر نرخ‌های استقراض نیز افزایش می‌یابد. هنگامی که بازده ده ساله کاهش می‌یابد و نرخ وام مسکن کاهش یافت، بازار مسکن تقویت می‌شود که به نوبه خود بر رشد اقتصادی و اقتصاد تاثیر مثبت می‌گذارد.


رابطه بازده خزانه‌داری با سهام‌ها

رشد ناگهانی در اوراق 10 ساله از زیر 1 درصد در پایان سال 2020 به بالاترین سطح 1.77 درصد در پایان ماه مارس بازار سهام را متزلزل کرد. سرمایه‌گذاران می‌ترسیدند که نرخ بهره همچنان بالا برود و دلارهای سرمایه‌گذاری را در سهام بی‌ارزش کند.

 

از آنجا که اوراق بهادار خزانه‌داری امریکا توسط دولت ایالات متحده پشتیبانی می‌شود، نسبت به سهام به عنوان سرمایه‌گذاری مطمئن‌تری در شرایط آشفته اقتصادی تلقی می‌شود.

 

این اوراق همچنین نشان دهنده اعتماد سرمایه‌گذاران است. خزانه‌داری ایالات متحده اوراق قرضه را از طریق حراج می‌فروشد و بازدهی آن طی یک فرآیند مناقصه تعیین می‌شود. وقتی اعتماد به نفس بالا باشد، قیمت‌های 10 ساله کاهش و بازدهی افزایش می‌یابد. این امر به این دلیل است که سرمایه‌گذاران احساس می‌کنند که می‌توانند سرمایه‌گذاری‌های با بازدهی بیشتر را در جاهای دیگر پیدا کنند و احساس نمی‌کنند که نیاز به انجام این کار امن دارند.

اما وقتی اعتماد پایین است، قیمت اوراق قرضه افزایش و بازدهی کاهش می‌یابد، زیرا تقاضای بیشتری برای این سرمایه‌گذاری مطمئن وجود دارد. این عامل اطمینان در خارج از ایالات متحده نیز احساس می‌شود. شرایط ژئوپلیتیک سایر کشورها می‌تواند بر قیمت اوراق قرضه دولت ایالات متحده تأثیر بگذارد، زیرا ایالات متحده به عنوان پناهگاه امن سرمایه شناخته می‌شود. این موارد می تواند قیمت اوراق قرضه دولتی ایالات متحده را با افزایش تقاضا، افزایش دهد و در نتیجه بازدهی (سود) را کاهش دهد.


بررسی همبستگی اوراق قرضه و بازار رمزارزها

بیت کوین و سایررمزارزها در سال های اخیر برای فرار از تورم مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته است. این بازار در زمان ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران جذاب خواهد بود. در حال حاضر با مقایسه بازدهی اوراق دو ساله و ده ساله می توان به این نتیجه رسید که سیاست دولت آمریکا، گسترش فضای کسب و کارها و رونق اقتصادی است (که می تواند منجر به تورم هم شود). با توجه به احتمال تصویب لایحه زیرساخت (تزریق حداقل 1 تریلیون دلار) پیش‌بینی احتمال افزایش تورم در ماه‌های آتی بالاست همچنین گسترش واکسیناسیون ترس اقتصادی را کاهش داده است در نتیجه سرمایه‌گذاران ریسک پذیر می‌توانند سری به بازار رمزارزها بزنند!


همانطور که در چارت مقایسه هفتگی بیت کوین و نرخ اوراق قرضه 10 ساله (خط آبی روشن) مشاهده می‌کنیم، با افزایش قیمت اوراق (ترس در بازارهای جهانی و پناه به سرمایه‌گذاری با ریسک کم) قیمت بیت کوین با کاهش مواجه شده است و بالعکس. اوج این همبستگی منفی را می توان در اعلام پاندمی جهانی کرونا دید، جایی که قیمت اوراق قرضه رکورد قیمتی جدیدی زد و قیمت بیت‌کوین به زیر 4 هزار دلار رسید!

در این بازه ترس در همه بازارهای جهانی مشهود و اوج خرید اوراق قرضه بود. با کاهش ترس سرمایه‌گذاران از عواقب بیماری کرونا و کار بر روی واکسن‌ها، نرخ اوراق به مرور کمتر شد و بازارها رونق گرفتند که بیت‌کوین در همین بازه رشد بی‌نظیر خود را شروع کرد.

در ماه می 2021 اعلام  رسمی گونه جدید موسوم به دلتا مجدد ترس را در بازارهای جهانی افزایش داد، در همین بازه بیت‌کوین که مستعد اصلاح قیمتی هم بود از قیمت 60 هزار دلار تا 29 هزار با کاهش 50 درصدی مواجه شد! داستان مجدد تکرار شد و بعد از امکان موفقیت‌آمیز بودن واکسن‌ها در برابر این گونه جهش یافته مجدد نرخ اوراق قرضه هم کاهش پیدا کرد و سرمایه‌گذاری ریسک پذیر افزایش یافت و بیت‌کوین از 30 هزار دلار تا 52 هزار دلار رسید.

می‌توان نتیجه‌گیری کرد که یک همبستگی معکوس بین بازارهای سهام و رمزارزها با اوراق قرضه بلند مدت وجود دارد. پس توجه شما به اخبار مرتبط با سیاست های اقتصادی کشورها به خصوص آمریکا می تواند به شما نشانه هایی از روند فکری سرمایه‌گذاران کلان بدهد.

برای پیش بینی از آینده بازارها باید شاخص های کلان اقتصادی و روانی سرمایه‌گذاران را بررسی کرد و اینکار صرفا با کشیدن خط ترند، موج شماری و... میسر نیست!

برای تمرین این موضوع، بررسی تصمیمات دولت و خزانه‌داری امریکا نسبت به تعیین بازده اوراق، نحوه برخورد با نقدینگی در بازار و تورم در ماه های آتی می‌تواند جذاب باشد!


منابع:

https://www.cnbc.com/2021/04/15/10-year-treasury-yield-slid-why-it-could-be-good-news-for-stocks.html

https://www.forbes.com/advisor/investing/10-year-treasury-yield/

https://www.investopedia.com/articles/investing/100814/why-10-year-us-treasury-rates-matter.asp

https://www.rba.gov.au/publications/bulletin/2014/sep/pdf/bu-0914-8.pdf


برای خواندن مطالب بیشتر از این نویسنده: توییتر / سینا 



 


دیدگاه کاربران
رضا Jan 04, 2022

با سپاس از شما

ارسال دیدگاه جدید