کندل هایکین‌اشی Heikin-Ashi

معنی و نحوه معامله با آن

در معاملات باید بتوانیم جهت بازار را پیش بینی کنیم. معامله گران مختلف این کار را با استفاده از روش های مختلف انجام می دهند، اما برای اکثر معامله‌گران، تحلیل تکنیکال نمودار قیمت ساده ترین راه است.

کسانی که با نمودارهای کندل استیک آشنا هستند می‌دانند که یکی از بهترین و سریع ترین راه ها برای درک وضعیت بازار است. معامله گران ژاپنی سعی کردند تحلیل فنی و پیش بینی قیمت را آسان‌تر و سریع‌تر کنند. نمودار Heikin-Ashi که پس از نمودار کندل استیک آمده است، یکی از چندین دستاورد مختلف معامله‌گران ژاپنی است. با استفاده از نمودار هایکین‌ اشی می توانید سریع‌تر پیش بینی کنید. علاوه بر این، درک و مبادله آنها از نمودارهای شمعی ساده تر است.


تعریف نمودار هایکین اشی و تجسم آن

نمودار هایکین اشی شبیه نمودار شمعی است، اما روش محاسبه و رسم شمع ها در نمودارهایکین آشی با نمودار کندل استیک متفاوت است. در نمودارهای کندل استیک یا شمعی، هر کندل چهار قیمت متفاوت را نشان می‌دهد: قیمت باز، بسته، بالا و پایین. هر کندل مستقل از دیگران است و هیچ ارتباطی با کندل قبلی یا بعدی ندارد.

در مقابل، شمع‌های Heikin-Ashi با استفاده از اطلاعاتِ شمع قبلی محاسبه و ترسیم می‌شوند:

قیمت باز: قیمت باز در شمع هایکین آشی میانگین باز و بسته شدن شمع قبلی است.

قیمت بسته: قیمت بسته در شمع هایکین آشی میانگین قیمت های باز، بسته، بالا و پایین است.

 قیمت بالا: قیمت بالای شمع هایکین آشی از یکی از قیمت های بالا، باز و بسته که بالاترین ارزش را دارد انتخاب می شود.

قیمت پایین: قیمت پایین در شمع هایکین آشی از یکی از قیمت های بالا، باز و بسته که کمترین ارزش را دارد انتخاب می شود.

بنابراین شمع های نمودار هایکین آشی با یکدیگر مرتبط هستند زیرا قیمت باز هر شمع باید با استفاده از قیمت های بسته و باز شمع قبلی محاسبه شود و همچنین بالا و پایین بودن قیمت هر شمع تحت تأثیر شمع قبلی است. به همین دلیل است که نمودار Heikin-Ashi کندتر از نمودار شمعی است و سیگنال‌های آن با تأخیر مواجه می شوند.


مزایا و معایب این تاخیر زمانی

این تاخیر شمع هایکین آشی را به شاخص خوبی برای جفت ارزهای دارای نوسان تبدیل کرده است زیرا مانع از عجله و اشتباه و معامله گر در برابر بازار می شود. چیزی که تا به حال فهمیدیم این است که نمودار هایکین-اشی با تأخیر مواجه است و نمودار کندل استیک بسیار سریعتر است. استفاده از Heikin-Ashi اگر کندتر از نمودار کندل استیک باشد چه فایده ای دارد؟ به دلیل تاخیری که نمودار Heikin-Ashi دارد، تعداد سیگنال های غلط کمتری دارد و ما را از تصمیم گیری نادرست باز می دارد. از سوی دیگر، شمع‌های هایکین آشی راحت‌تر خوانده می‌شوند، زیرا برخلاف کندل استیک‌های شمعی، الگوهای زیادی ندارند.

شمع های مختلف در نمودار هایکین اشی

1- شمع های صعودی:

 هنگامی که بازار صعودی است، شمع های Heikin-Ashi بدنه بزرگ و سایه هایی از سمت بالا دارند اما سایه پایینی ندارند. به روند صعودی بزرگ در نمودار زیر نگاه کنید. همانطور که می بینید تقریباً همه شمع ها دارای بدنه بزرگ، سایه های بالایی بلند و بدون سایه از سمت پایین کندل هستند.


2- شمع های نزولی:

 وقتی بازار نزولی است، شمع‌های هایکین اشی بدنه بزرگ و سایه‌های پایینی بلند دارند اما سایه بالایی ندارند. به روند نزولی بزرگ در نمودار زیر نگاه کنید. همانطور که می‌بینید تقریباً همه شمع‌ها دارای بدنه بزرگ، سایه‌های پایینی بلند و بدون سایه بالایی هستند.


3- شمع معکوس:

 شمع های معکوس در نمودارهای Heikin-Ashi شبیه شمع های Doji هستند. آنها فاقد جثه هستند یا بسیار کوچک هستند اما سایه های بالایی و پایینی بلند دارند. به شمع‌های معکوس در نمودار زیر نگاه کنید:


برخی از معامله گران برای معاملات خود تنها به هایکین اشی متکی هستند. این ایده خوبی است به خصوص برای کسانی که صبور و منظم نیستند یا کسانی که به دلیل ورود خیلی زود و خروج دیر ضرر می‌کنند. این به شما کمک می‌کند بازارهای پرطرفدار را دنبال کنید، زیرا شما را برای مدت طولانی‌تری منتظر نگه می‌دارد، و سپس زمانی که در ابتدای یک روند قوی هستید به شما اجازه ورود می‌دهد.

منبع: TradinPedia

دیدگاه کاربران
Rasoul Dec 14, 2021

باسلام خدمت همراهان عزیزمن بااستفاده ازاین heikin ashi تواین بازارپرنوسان هم فیوچرزمیزنم ودرصدخطاش بسیارپایینه وبهتره بگم نزدیک صفرحتماپیگیرباشین درست اموزششوببینین واستفاده کنین پرسودباشین

Sina Dec 15, 2021

سلام يكي از پرخطر ترين معاملات،معامله در بازار فيوچرز هستش علاوه بر اين موضوع مديريت سرمايه بايد رعايت بشه در غير اين صورت پيشنهاد ورود به بازار فيوچرز ممنوعه و اصلا نبايد پيشنهاد بشه .

Erfan Kamangar Dec 16, 2021

سلام اگه امکان داره چند منبع معتبر برای اموزشهای هیکین آشی معرفی کنید

رضا Dec 22, 2021

با سپاس از شما

ارسال دیدگاه جدید