کیف پول کاستودیال (Custodial) و غیر کاستودیال (non-Custodial)

Grizzly
Grizzly Dec 21, 2021
کیف پول کاستودیال (Custodial) و غیر کاستودیال (non-Custodial)

با یک کیف پول غیر کاستودیال، شما خودتان کنترل کلیدهای خصوصی خود را دارید که به نوبه خود رمزارز شما را کنترل می‌کند و ثابت می‌کند که دارایی متعلق به شماست. هنگام استفاده از کیف پول غیر کاستودیال نیازی به اعتماد به طرف ثالث نیست، اما این بدان معناست که شما تنها مسئول مفقود شدن کلیدهای خود هستید و باید اقدامات احتیاطی خود را برای محافظت از دارایی خود انجام دهید.


با یک کیف پول کاستودیال، شخص ثالث کلیدهای خصوصی شما را کنترل می‌کند. به‌عبارت‌دیگر، شما به شخص ثالث اعتماد دارید تا دارایی شما را نگهداری کند (که معمولا یک صرافی رمزارز است) و اگر می‌خواهید معامله کنید یا آن‌ها را به جای دیگری بفرستید، آن‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد. این روزها اکثر کیف پول‌های کاستودیال، کیف پول‌های صرافی مبتنی بر وب هستند.



- کیف پول‌های کاستودیال در کریپتو؛ مزایا و معایب

اغلب - نه همه - کیف پول‌های مبتنی بر وب، کیف پول‌های کاستودیال هستند، و به‌احتمال بسیار زیاد اولین باری که رمزارز خریداری می‌کنید، در کیف پول صرافی نگهداری می‌کنید. در این حالت، صرافی متولی دارایی شما است که کلیدهای شما را نگه می‌دارد و وظیفه دارد دارایی شما را به صورت امن ذخیره کند. بسیار مهم است که از کیف پول‌های کاستودیال در صرافی‌هایی استفاده کنید که دارایی مشتریان خود را در کیف پول‌های سخت‌افزاری ذخیره می‌کنند و ایمن‌تر هستند.

درحالی‌که ممکن است یک کیف پول کاستودیال نسبت به کیف پول غیر کاستودیال امنیت کمتری داشته باشد، بسیاری آنها را ترجیح می‌دهند زیرا به مسئولیت زیادی نیاز ندارند و معمولاً راحت‌تر هستند. اگر اقدامات احتیاطی کافی را انجام ندهید، ازدست‌دادن رمز عبور خود در یک کیف پول غیر کاستودیال می‌تواند از نظر مالی ویرانگر باشد. بااین‌حال، اگر رمز عبور حساب صرافی خود را فراموش کردید، احتمالاً می‌توانید آن را بازیابی کنید. مطمئن شوید که اقدامات امنیتی توصیه شده، برای محافظت بهتر از دارایی‌های دیجیتال در کیف پول خود در صرافی، را انجام می‌دهید.

معایب استفاده از کیف پول‌های کاستودیال

  • در صورت رخداد فورک، صرافی ها یا کیف پول‌های کاستودیال، ممکن است برخی از کوین‌های فورک را برای خود نگه دارند.
  • به بستر متمرکز و اعتماد به نهاد یا شخص ثالث نیاز خواهد بود که اصلا روشی مطمئن و ایمن نیست.
  • سرمایه شما در معرض ریسک های ناشی از عدم کنترل و دسترسی انحصاری است.
  • احتمال توقیف سرمایه توسط نهاد های ثالث وجود دارد.
  • صرافی ها و یا کیف پول های بزرگ که کاربران زیادی دارند هدف مورد علاقه‌ی هکرها هستند.


- کیف پول‌های غیر کاستودیال کریپتویی؛ مسئولیت شخصی برای دارایی‌های شما

کیف پول‌های کریپتو غیرکاستودیال به شما قابلیت کنترل کامل کلیدها و در نتیجه سرمایه‌هایتان را می‌دهند. درحالی‌که برخی از افراد مقادیر زیادی ارز دیجیتال را در حساب‌های صرافی ذخیره می‌کنند، بسیاری از آنها با یک کیف پول غیرکاستودیال احساس راحتی بیشتری می‌کنند که باعث حذف شخص ثالث بین شما و رمزارز شما می‌شود.

کیف پول‌های غیر کاستودیال می‌توانند مبتنی بر مرورگر باشند، می‌توانند به شکل نرم‌افزار نصب شده بر روی دستگاه‌های تلفن همراه یا دسکتاپ باشند، یا می‌توانند دستگاه‌های سخت‌افزاری باشند. اگرچه آنها می‌توانند اشکال مختلفی داشته باشند، اما امن‌ترین راه برای نگهداری ارز دیجیتال استفاده از کیف پول‌های سخت‌افزاری است. این کیف پول‌های کریپتو معمولاً شبیه یک دستگاه ذخیره‌سازی USB با صفحه‌نمایش و دکمه‌های آنالوگ هستند. این کیف پول‌های رمزنگاری سخت‌افزاری در صورت عدم استفاده خاموش می‌شوند، باید از طریق درگاه‌های USB یا بلوتوث به رایانه یا دستگاه تلفن همراه متصل شوند تا تراکنش انجام دهند. اگرچه آنها از نظر فنی در طول تراکنش به اینترنت متصل هستند اما امضای تراکنش توسط کلیدهای خصوصی قبل از ارسال آنلاین به زنجیره بلاک‌چین برای تأیید، به صورت آفلاین در داخل کیف پول سخت‌افزاری انجام می‌شود. به همین دلیل، وقتی از کیف پول سخت‌افزاری غیرکاستودیال استفاده می‌کنید حتی یک رایانه یا تلفن آلوده به بدافزار نمی‌تواند به وجوه شما دسترسی داشته باشد. درحالی‌که کیف پول‌های غیر کاستودیال نیازی به اعتماد به شخص ثالث ندارند، اما از شما می‌خواهند که به خودتان اعتماد کنید تا کلیدها و کیف پولتان را ایمن نگه دارید. اگر بخواهید کیف پول خود را گم کنید، کیف پول خود را از بین ببرید یا رمز عبور خود را فراموش کنید، و اقدامات احتیاطی برای بازیابی کیف پول خود را انجام نداده باشید، ممکن است دسترسی به دارایی خود را از دست بدهید. هر کیف پول غیر کاستودیال با وجوه قابل‌توجهی باید با رمز محافظت شود و آن رمز باید به صورت مکتوب در مکانی که فقط شما می‌دانید نگهداری شود. علاوه بر این، نباید به کسی اجازه دسترسی فیزیکی به کیف پول رمزنگاری غیرحضوری خود را بدهید. اگر کسی پین یا رمز عبور را پیدا کند، می‌تواند بدون اطلاع شما کیف پول شما را تخلیه کند.


بااین‌حال، اگر در نهایت دسترسی به کیف پول رمزنگاری خود را از دست دادید یا رمز عبور خود را فراموش کردید، یک روش پشتیبانی وجود دارد. به طور معمول، شما یک‌رشته متوالی از ۱۲ ،۱۸ یا ۲۴ کلمه ایجاد می‌کنید که در هنگام نصب اولیه کیف پول کریپتو شما نمایش داده می‌شود.

مانند رمز عبور شما، این رمز باید کاملاً خصوصی باقی بماند و ایمن ذخیره شود. این عبارت بازیابی که به‌عنوان «عبارت اولیه» نیز شناخته می‌شود، به هرکسی اجازه می‌دهد تا کیف پول رمزنگاری شما را در دستگاه دیگری «بازیابی» کند و به آنها امکان دسترسی به تمام موجودی‌های رمزنگاری مرتبط با کلیدهای خصوصی شما را بدهد. با دانستن کلمات بازیابی شما، هر کسی می‌تواند کیف پول رمزنگاری شما را حتی بدون دسترسی فیزیکی به کیف پول سخت‌افزاری اصلی شما بازیابی کند.


- این بستگی دارد که چقدر می‌خواهید رمزارز خود را ایمن ذخیره کنید

انتخاب بین کیف پول کاستودیال و کیف پول غیر کاستودیال یک تصمیم کلیدی در مورد ایمن‌سازی دارایی‌های شماست. برخی یک حساب صرافی را ترجیح می‌دهند، درحالی‌که برخی دیگر کیف پول‌های غیر کاستودیال را ترجیح می‌دهند و برخی در نهایت از ترکیبی از این دو استفاده می‌کنند. همچنین باید تصمیم بگیرید که یک کیف پول سرد یا گرم می‌خواهید، و اینکه دارایی‌های ارزهای دیجیتال خود را بین کیف پول‌های رمزنگاری مختلف تقسیم کنید. صرف‌نظر از انتخاب خود، مطمئن شوید که همیشه بهترین شیوه‌های امنیتی را دنبال می‌کنید.


اگر کلیدهای خصوصی خود را ندارید، مالک دارایی خود نیستید.

دیدگاه کاربران
رضا Dec 22, 2021

با سپاس از شما

ارسال دیدگاه جدید