تحلیل آن‌چین (on-chain) یا درون زنجیره‌ای (قسمت دوم) - سایت‌های مفید و محدودیت‌های این داده‌ها

Grizzly
Grizzly Dec 01, 2021
تحلیل آن‌چین (on-chain) یا درون زنجیره‌ای
(قسمت دوم) - سایت‌های مفید و محدودیت‌های این داده‌ها

مزیت اصلی معیارهای درون زنجیره‌ای این است که رفتار سرمایه‌گذار و سلامت شبکه را در لحظه بررسی می‌کند.

دو معیار مهم درون زنجیره‌ای که باید همیشه زیر نظر داشت عبارتند از: تعداد "آدرس‌های فعال" و "تعداد تراکنش‌ها" که دو شاخص برای تقاضا (و استفاده از) یک شبکه بلاک‌چین هستند. وقتی تعداد آدرس‌ها و تراکنش‌های فعال به‌شدت افزایش می‌یابد، این شرایط معمولاً با افزایش قیمت مرتبط است.

بسیاری از این معیارها نسبت‌های خاصی را برای ارائه اطلاعات در مورد بازار و رفتار سرمایه‌گذاران تخمین می‌زنند. به‌عنوان‌مثال، ما می‌توانیم مارکت کپ را به‌عنوان مشارکت همه معامله‌گران در نظر بگیریم، درحالی‌که سرمایه تحقق‌یافته یا  Realized Capرا می‌توان به‌عنوان مشارکت سرمایه‌گذاران بلندمدت در نظر گرفت.

هنگامی که این دو معیار به طور قابل‌توجهی از هم فاصله می‌گیرند، می‌تواند نشان‌دهنده هیجان بیش از حد در بازار و اتکای شدید به حدس و گمان‌های کوتاه‌مدت باشد. به طور دوره‌ای، واگرایی بین این دو معیار کاهش می‌یابد و به معامله‌گران کمک می‌کند تا مناطق بهینه را برای خریدوفروش پیدا کنند.

به طور مشابه، ما همچنین می‌توانیم با بررسی مدت زمانی که یک آدرس بیتکوین‌های خود را جابه‌جا نکرده است (با استفاده از UTXO)، بینشی در مورد رفتار سرمایه‌گذار کسب کنیم و آن‌ها را جمع کنیم تا ببینیم چه تعداد سرمایه‌گذار هولدر هستند. اگر تعداد فزاینده‌ای از سرمایه‌گذاران هولدر باشند، می‌توان فرض کرد که تعداد کوین در گردش کمتر است که اگر تقاضا ثابت باشد، باید قیمت را افزایش دهد و همچنین به اعتماد به عملکرد آتی دارایی اشاره دارد.

به طور خلاصه، معیارهای درون زنجیره‌ای بینشی جالب از وضعیت لحظه‌ای یک شبکه بلاک‌چین ارائه می‌دهد. با آگاهی از این معیارها، معامله‌گران می‌توانند از فرصت‌هایی که این ابزارها ارائه می‌دهند سرمایه‌گذاری کنند و تحلیل خود را از بازار تقویت کنند.


به‌دست‌آوردن داده‌های درون زنجیره‌ای

رویکرد "خودت تحقیق و بررسی کن" بهترین راه برای جمع‌آوری داده‌های درون زنجیره‌ای برای یک رمزارز است که به این معنی است که شما باید یک نود را اجرا کنید.

با اجرای یک نود، شما خودتان یک کپی از دفتر کل را ذخیره و نگهداری می‌کنید، همچنین از پخش شدن تراکنش‌های خود، بررسی تراکنش‌های دریافتی که توسط نودهای دیگر منتقل می‌شوند و قوانین توافق شده پیروی می‌شوند، اطمینان حاصل می‌کنید. این بدان معنی است که می‌توانید داده‌های بلاک‌چین را سریع‌تر از شخص ثالث از کنسول جستجو کنید.

وب‌سایت‌های تحلیلی جایگزینی نیز برای به‌دست‌آوردن داده‌های درون زنجیره‌ای هستند. همان‌طور که این صنعت به بلوغ رسیده است، مجموعه‌ای از پلتفرم‌های داده و تجزیه‌وتحلیل برای خدمت به معامله‌گران و سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال به وجود آمده‌اند که اغلب از Machine Learning برای شناسایی رفتار سرمایه‌گذاران، استخراج‌کنندگان و یا صرافی‌ها نیز استفاده می‌شود.

چند نمونه از سایت‌هایی که می‌توانید داده‌های بلاک‌چین را به دست آورید در زیر لیست شده است:

Crypto Quant

CQ.Live باید در واچ لیست هر معامله‌گری باشد، زیرا ابزار مفیدی برای تجزیه‌وتحلیل جریان‌ها به صرافی‌ها، جریان‌ نقدینگی ماینرها و موجودی سرمایه‌گذاران نهادی است.

این وب‌سایت همچنین داده‌هایی را در مورد سایر معیارهای روی زنجیره بیتکوین، اتریوم و استیبل کوین‌ها ارائه می‌دهد.


CoinMetrics

CoinMetrics داده‌های آزادانه در دسترس را برای  ۳۷ رمزارز فراهم می‌کند و پیشگام در استفاده و کاربرد معیارهای درون زنجیره‌ای هستند. شما می‌توانید وبلاگ آنها را برای دریافت رویکردهای جدید در این زمینه دنبال کنید.


Look Into Bitcoin

منبعی رایگان برای بررسی مدل‌ها برای چرخه‌های بازار بیتکوین و معیارهای درون زنجیره‌ای.

Glassnode

در Glassnode می‌توانید به معیارهای اولیه درون زنجیره دسترسی داشته باشید و با اکانت رایگان به برخی از شاخص‌ها با تأخیر دسترسی دارید. شما باید برای شاخص‌های پیشرفته و داده‌های سری زمانی فرکانس بالا (به‌عنوان‌مثال داده‌ها برای بازه زمانی ساعتی) هزینه کنید.


IntoTheBlock

IntoTheBlock طیف گسترده ای از ابزارهای تحلیلی، از جمله تجزیه‌وتحلیل درون زنجیره‌ای برای انواع دارایی‌های رمزنگاری، و همچنین داده‌های  Order Booksو تجزیه‌وتحلیل احساسات را ارائه می‌دهد.

Santiment

Santiment مجموعه ای چشمگیر از معیارها و توضیحات را ارائه می‌دهد. همچنین کارهای زیادی در اینجا با توسعه معیارهای جدید درون زنجیره و بهینه سازی معیارهای موجود در حال انجام است. مانند سایر ارائه دهندگان داده، گزینه های عضویت رایگان و پولی وجود دارد.

محدودیت‌های تحلیل درون زنجیره‌ای چیست؟

این علم و دانش نوین هنوز در مراحل شکل‌گیری است و باتوجه‌به سابقه محدود داده‌ها، ممکن است استفاده از معیارها در طول زمان تغییر کند یا روندهای جدیدی برجسته شود که منجر به ایجاد معیارهای جدید شود و منجر به بلوغ این حوزه شود.

مقایسه معیارهای درون زنجیره‌ای در چندین دارایی رمزنگاری نیاز به تفسیر دقیق دارد. همه بلاک‌چین‌ها برابر نیستند، به‌عنوان‌مثال، بیتکوین بر هدف طلای دیجیتال متمرکز است درحالی‌که بلاک‌چین اتریوم برای طیف وسیع‌تری از برنامه‌ها استفاده می‌شود. اما، به‌طورکلی، اگر معیارهای درون زنجیره درحال‌رشد هستند، این یک علامت مثبت است.

برخی از محدودیت‌های تحلیل درون زنجیره‌ای در زیر ذکر شده است:

کمتر از یک دهه داده برای پشتوانه تحلیل تاریخی بیتکوین وجود دارد (و حتی داده‌های کمتری برای رمزارزهایی که اخیراً راه‌اندازی شده‌اند). برخی از معیارها ممکن است باگذشت زمان کمتر قابل‌اعتماد شوند یا تفسیر آنها ممکن است در پرتو داده‌های متناقض تغییر کند.

راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری لایه ۲ (مانند شبکه لایتنینگ و زنجیره‌های جانبی برای BTC، پلاسما و zkRollups برای اتریوم) پتانسیل تغییر شکل حجم تراکنش‌ها را دارند، زیرا ما در حال حاضر آن را درون زنجیره اندازه‌گیری می‌کنیم. تفسیر این معیارها ممکن است در طول زمان برای درنظرگرفتن تغییرات در فعالیت‌های درون زنجیره‌ای تنظیم شود.

تحلیل درون زنجیره‌ای ممکن است برای اسکالپرها/ معامله‌گران کوتاه‌مدت ارزش زیادی نداشته باشد، زیرا این معیارها معمولاً سیگنال‌های عملی برای چرخه‌های بازار بلندمدت تولید می‌کنند. بااین‌وجود، معامله‌گران کوتاه‌مدت ممکن است از داده‌های دقیق‌تری بهره ببرند که هنگام اجرای نود کامل خودشان یا با ترکیب بینش‌های زنجیره‌ای با داده‌های دفتر سفارش و تحلیل تکنیکال در دسترس هستند. به‌عنوان‌مثال، موقعیت‌های درون زنجیره‌ای را می‌توان با داده‌های دفتر سفارش مقایسه کرد تا مناطق حمایت و مقاومت مهم را شناسایی کند. همچنین می‌توان از سیگنال‌های فنی برای ورود به یک معامله مبتنی بر تجزیه‌وتحلیل بلاک‌چین استفاده کرد.


دیدگاه کاربران
farhadcoin Dec 02, 2021

آقا محسن سایت ها بر اساس میزان اهمیتشون عنوان شدن یا ترتیب خاصی ندارن؟

رضا Dec 03, 2021

با سپاس از شما به خاطر مقاله ی خوبتان

ارسال دیدگاه جدید